Zenés színház

Szerelem és halál

2016.02.08. 07:33
Ajánlom
A GreekLateNight sorozat jegyében Gluck és Bertoni feldolgozásában is bemutatták Orfeusz és Eurüdiké történetét február 5-én a Zeneakadémián. Az előadás remek alkalmat adhat a két mű összehasonlítására, amiket témáján túl több más tényező is összeköt.

Orfeusz Eurüdiké iránt érzett, az alvilággal is dacoló olthatatlan szerelmének története napjainkig foglalkoztatja a zeneszerzőket, de különösen inspirálóan hatott a barokk korszakában. Monteverdi 1607-ben bemutatott alkotásától Bertoni 1776-ban napvilágot látott munkájáig az antik történetnek több mint harminc változata ismert. Christoph Willibald Gluck első reformoperájaként is számon tartott, Orfeusz és Eurüdiké című, máig legismertebb művét 1762-ben mutatták be Mária Terézia bécsi udvarában, amely újításaival korszakos változásokat indított el a műfajban. Leegyszerűsítette az itáliai barokk operák kiüresedett, merev formavilágát, a zenét a szöveg illusztrálására, a belső lelki folyamatok kifejezésére és figurái jellemzésére is használta, de a muzsika a történet elbeszélésében is fontos szerepet kapott. Gluck darabja nagy hatással volt a német operairodalomra. Tematikája, amelyben a hősnek érzelmeit leplezve kell célt érnie az alvilágban, Mozart A varázsfuvola, Beethoven Fidelio és Wagner A Rajna kincse című művében is tetten érhető, de a Ring-tetralógia szerzőjének Gesamkunstwerk ideálját is erősen inspirálták a barokk szerző elképzelései.

greeklatenight 001 resize

greeklatenight 001 resize (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

A fent említett újítások elterjedéséhez azonban idő kellett, így hidegen hagyták az itáliai Ferdinando Bertonit is, amikor 1776-ban jó barátja, a kasztrált énekes, Gaetano Guadagni számára megírta a maga Orfeuszát. A velencei Teatro San Benedetto értő közönsége körében nem kis felháborodást váltott ki az ősbemutató, hiszen Bertoni nem csupán Ranieri de' Calzabigi eredetileg Gluck operájához írt librettóját emelte át művébe, de több zenei részlet között is hasonlóság fedezhető fel. Ezek közül is kiemelkednek az Orfeusz és a fúriák találkozásánál hallható, vagy a hős Elysiumba érkezésekor megszólaló ütemek. Bertoni bevallottan Gluck nyitott kottája előtt komponált, és bár valóban több motívumot is kölcsönzött a német zeneszerzőtől, saját jogon is korának egyik elismert komponistája volt. (Az Orfeuszból különösen Eurüdiké áriáját és a címszereplővel közös duettjét szokták méltatni a zenetudósok.) Ezzel együtt Bertoni az opera seria hagyományaihoz jobban igazodó darabot írt, így az kevésbé kidolgozott és terjedelmében nagyjából negyven perccel rövidebb, mint Gluck eredeti alkotása.

greeklatenight 054 resize resize

greeklatenight 054 resize resize (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

A Zeneakadémia Solti György Kamaratermében februárban debütált két egyfelvonásost idén is a Színház- és Filmművészeti Egyetem két fiatal növendéke viszi színre. Lázár Helga és Szenteczki Zita is Csató Kata és Csizmadia Tibor színház- és bábszínházi rendező osztályának negyedéves hallgatói, akik a zenével, a zenés színpaddal kapcsolatos ismereteiket többek közt Tallér Zsófia zeneszerző és Anger Ferenc rendező, az Operaház művészeti igazgatójának óráin sajátították el.

A két egyfelvonásos két eltérő koncepció mentén, mégis hasonló kérdéskört, a lezárás, az elengedés problematikáját járja körbe, így szentelve figyelmet a mitikus történet ritkábban kihangsúlyozott, női aspektusának is. Szenteczki Zita Gluck-operarendezését erősen inspirálta Caroline Ann Duffy kortárs skót költő Eurüdiké című verse, amelyben a címszereplő már menekülne a kapcsolatból. Ezt a momentumot Orfeusz – nárcizmusából fakadóan – képtelen feldolgozni, így a halálból visszatérő asszony szándékosan provokálja ki, hogy a szerelmes férfi ránézzen. Az Orfeusz és Eurüdiké különböző helyszínek, így a hős belső kálváriájának különböző stációjává válnak, ahol a halál a szakítással egyenértékű. A párt ebben a produkcióban két fiatal énekes, Daragó Zoltán és Molnár Ágnes alakítja, akiknek Ámor szerepében Rácz Rita lesz méltó partnerük.

greeklatenight 033 resize

greeklatenight 033 resize (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

Bertoni Orfeuszában Lázár Helga már egy, az élettől búcsúzó, demens férfit állít a történet középpontjába, akinél a föld, az Elysium, a Pokol és annak kapuja, valamint a szikla ifjúkora különböző korszakait és ezek elengedését szimbolizálja. Az előadás címszerepét a rendkívül széles repertoárral rendelkező Várhelyi Éva énekli, mellette Eurüdikét az ugyancsak sokoldalú Wierdl Eszter, a Hüménné átformált Ámort pedig a méltán népszerű Kertesi Ingrid alakítja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.
Zenés színház hír

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.