Gaetano Donizetti operái közül a Lammermoori Lucia a kor olasz divatjának igazi mintapéldánya: tökéletes megtestesítője a Bellinit követő, Verdit megelőző korszaknak, a dallamos, szentimentális olasz bel canto operának. Ez a darab Donizetti hatalmas, 67 operát számláló életművében is talán a legfontosabb helyet foglalja el: a nagy nevettető, kinek leggyakrabban vígoperáit játsszák,
ebbe a műbe sűrítette drámai tudásának legjavát.
Mind Donizetti zenéje, mind Salvatore Cammarano librettója remekül adja vissza azt a szenvedélyt és misztikus hangulatot, amely az opera alapjául szolgáló Walter Scott-regény, A lammermoori nász sajátja. „Lucia három irányból is beszorítva érzi magát. Vallás, testvéri szeretet, szerelem – ez egyben azt a három férfit is jelenti, aki az életét irányítja, amelyről mégis ő szeretne dönteni. Képes komoly kompromisszumot kötni, mert hisz a szerelmében.
Önálló gondolkodóként feltétel nélkül elveszti magát egy másik ember szerelméért,
amelyről kiderül, hogy nincs. Legalábbis ezt hitetik el vele, és ezzel Lucia elveszti a talajt a lába alól” – mondja Szabó Máté, a produkció rendezője a címszereplőről.
A darab leghíresebb részlete az őrülési jelenet, Lucia „Il dolce suono…” kezdetű áriája, amit a szerelmét halottnak hitt lány azután énekel, hogy politikai kényszerházassága nászéjszakáján eszét veszti, és megöli újdonsült hitvesét, nem sokkal azelőtt, hogy magával is végez.
A szívbe markoló jelenet azok számára is ismerős lehet, akik még sosem látták az operát,
mivel Luc Besson filmrendező 1997-es Az ötödik elem című sci-fijének dívája is ebből ad elő részletet az elámult közönségnek, Bruce Willis-szel az első sorban.

Miklósa Erika a Lammermoori Lucia című előadásban (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)
Az idei évad előadásainak címszereplője, Miklósa Erika a rendezés 2016-os premierje óta szerepel a produkcióban, aminek koncepciója kapcsán elmondta, örül, hogy nem egy vérszegény címszereplőt kell alakítania: „Lucia korának egy olyan úttörője volt, ami ritkaságszámba ment.
Van benne vagányság, szemtelenség, ami tetszik, mert így egy kicsit én is benne lehetek a figurában
– fogalmazott korábban a Kossuth-díjas szoprán. Szerelemét, Edgardót Horváth István; Lucia bátyját, az őt házasságra kényszerítő Enricót Szegedi Csaba; a lány vőlegényét, a tragikus sorsú Arturót Szappanos Tibor; míg Lucia társalkodónőjét pedig Kun Ágnes Anna alakítja, akik szintén a bemutató óta részesei az előadásnak. Raimondo káplán szerepében Bretz Gábor debütál; míg Normannóként, az őrség parancsnokaként az ifjú Ninh Duc Hoang Long mutatkozik be.
Mivel a Magyar Állami Operaház Zenekarának erejét novemberben a wagneri Ring-ciklus előadása és A varázsfuvola japán turnéja köti le, az OPERA Énekkara mellett a MÁV Szimfonikus Zenekar közreműködik az előadásokban. A karmesteri pulpituson Antonello Allemandi áll,
aki a világ szinte minden jelentős operaházában dirigált már New Yorktól Tokióig,
így a magyar közönség számára sem ismeretlen: a Lammermoori Luciát a legutóbbi, 2019-es előadások alkalmával is ő vezényelte, akárcsak Boito Mefistofeléjét is idén tavasszal, sőt, 2022. november 4-én Verdi Rekviemje is az ő pálcája alatt csendül majd fel az Operaházban.
Bővebb információ az előadásról és jegyvásárlás ide kattintva.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Jelenet a Lammermoori Lucia című előadásból (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)