Zenés színház

Szerelmek dalban elbeszélve

2006.09.25. 00:00
Ajánlom
Rost Andrea öt Mozart-hősnőt kelt életre egyetlen este. A minden nő után vágyakozó apródot, a megcsalt, mégis szerelmes Grófnét, a férfiak által körülrajongott, talpraesett szobalányt, a bosszúra áhító Donna Annát vagy az esküvőjére készülő, de mással is kacérkodó Zerlinát.

Rost Andrea

Hogy Rost Andrea mennyire képes ezeknek az eltérő karaktereknek megfelelni, azt Che cosa è amor című albumán is bebizonyította, amelyet Londonban, a Classic FM az év lemezévé választott. Mozart nőalakjait azonban most újra, koncerteken is életre kelti. A különleges műsort Veszprémben, Sopronban, a Zeneakadémián, majd Debrecenben adja elő. A hangversenyeken Héja Domonkos vezényli a Danubia Szimfonikus Zenekart, az énekesnőnek Molnár Levente lesz a partnere. A Mozart-turné folytatásaként pedig, az év végén megjelenik a zeneszerző áriáit rendhagyó módon, izgalmas klipekkel feldolgozó DVD-je is. A művésznőt a Mozart-szerepekről Réfi Zsuzsanna kérdezte.

- Főiskolásként, már a Ki Mit Tud-on is Mozartot énekelt, Pamina áriáját A varázsfuvolából, és egészen a döntőig jutott vele…

- Viszont nem nyertem meg a versenyt, és akkor, huszonegy évesen ez nagyon-nagy csalódás volt a számomra. Egyébként az áriát tanárnőm, Bikfalvy Júlia ajánlotta, s mivel én is szerettem, szívesen adtam elő. S bár énektechnikailag nagyon nehéz, mégis a kevésbé mutatós számok közé tartozik. Ma már tudom, hogy nem olyan ária, amellyel egy ilyen vetélkedőn, még ha a legjobban adja is elő az ember, az első helyen lehet végezni…

- Évek múlva aztán a milánói Scala évadnyitó előadásán énekelhette ezt az áriát, amelyen Riccardo Muti dirigált.

- Paminát azonban megelőzte már két másik Mozart-hősnő, hiszen 1991-ben St. Gallenben debütáltam Susannaként, és még ugyanebben az esztendőben a Kölni Operaházban is színpadra léptem a Don Giovanni Zerlinájaként olyan partnerekkel, mint Ferruccio Furlanetto, Thomas Allen vagy Carol Vaness. Ezt a két szerepet sokat énekeltem Bécsben, sőt Susannaként még a párizsi Bastille Operaházban és a londoni Covent Gardenben is felléphettem. Az angol fővárosban Thomas Allen alakította Almavivát, a Grófné Felicity Lott volt, s az előadást Bernard Haitink dirigálta. Mégis, az 1995-ös, Scala-beli Pamina-debütálásra is izgatottan készültem, és hihetetlen boldogsággal töltött el, hogy A varázsfuvolában is sikert arattam. Ezután énekeltem el itthon, magyarul a szerepet három este a Thália Színházban. Ennyi a hazai Pamina-történelmem… Nemrégiben pedig egy újabb Mozart-nőalakkal is bővült a repertoárom, hiszen 2003-ban, a Los Angeles-i Operaházban léptem először színpadra Donna Annaként.

- Két esztendővel ezelőtt született albumán pedig már nyolc Mozart-hősnőt kelt életre. A Grófné és Cherubin mellett miért esett olyan figurákra is a választása, mint Barbarina vagy Marcellina?

- Barbarina áriája gyönyörű, s az a néhány perces kis darab is rengeteg mindenről mesél. Érdemes elemezni, végiggondolni, mire használják ezt a kislányt, és ő hogyan viszonyul a többi szereplőhöz. Ezt a figurát először pályakezdő koromban, Claudio Abbado vezényletével énekelhettem egy lemezfelvételen, és életre szóló élményt jelentett. Marcellina áriáját pedig először egy koncerten adtam elő Nikolaus Harnoncourt dirigálásával, s akkor jöttem rá, milyen remek énekelnivaló. Régi vágyam volt hát, hogy életre kelthessem ezeknek a nőalakoknak mindegyikét. Sokszor énekeltem ugyanis a Figaro házasságában és a Don Giovanniban, s a próbák során mindig foglalkoztatott, hogy milyen a többi figura. Figyeltem, ki hogyan bújik a bőrükbe, milyen karaktert teremt belőlük. Sokat töprengtem a mozgatórugóikon is, hiszen ha elemezni kezdünk, rájövünk, mindegyiküket a szerelem foglalkoztatja. Érdekes végiggondolni, hogy ki kihez, hogyan és miért kötődik. Ezeknek a figuráknak a segítségével mi magunk is sokat tanulhatunk a saját érzelmeinkről, kapcsolatainkról, arról, hogy mit miért teszünk. Ráadásul mindegyik nőalak nagyon szerethető. És persze így, hogy most már mindegyikben egy kicsit kipróbálhattam magam, azokat a szerepeket is másképpen formálom meg, amelyekben rendszeresen színpadra lépek. Nagyon várom a jövő nyári előadásokat a Theater an der Wienben is, ahol majd először énekelhetem a Grófné teljes szerepét a Figaro házasságában.

- Az évad elején, októberben pedig hazai turnéra indul a Mozart-hősnőkkel. Mennyire nehéz egyetlen koncert alatt átlényegülni az összes figurává?

- Rettentően. De emellett izgalmas feladat is. Jellemző rám, hogy imádok játszani, átváltozni más és más szereplőkké. Igyekszem nem különböző hangokon énekelni, hanem az én adottságaimmal a lehető legjobban életre kelteni ezeket a nőalakokat. A lemezfelvétel után nem voltam teljesen elégedett az egyik áriával, de aztán arra jutottam, hogy abban az adott számban számomra lényegesebb az érzelmek kifejezése, mint a tökéletes intonáció. Persze, a koncertpódiumon sokkal nehezebb öt különböző nőalakot megformálni, mint a stúdióban, de élvezetes kihívás. S mivel fontosnak tartom a fiatalok nyitottságát, lelkesedését és frissességét, ezért is választottam magam mellé ifjú előadókat. Héja Domonkossal korábban egy jótékonysági koncerten muzsikáltam együtt, s a Danubia Szimfonikus Zenekar előadásait is igazán kiválónak tartom. Molnár Leventét még nem volt alkalmam élőben hallani, csak felvételeit ismerem, de nagyon tehetséges énekesnek tartom. Már alig várom a közös munkát.

- A vidéki fellépések is újdonságnak számítanak Önnél…

- Sajnos erre eddig nem nagyon volt alkalmam, pedig nagyon lényegesnek tartom, hogy ne csak Budapesten, hanem az ország számos pontján is bemutassunk egy-egy különleges műsort. Nagyon örülök a Filharmónia felkérésének, a koncertrendező cég ugyanis a mi három hangversenyünkkel is tiszteleg a Mozart-esztendő előtt. Szervezésükben október 2-án Sopronban, október 9-én Budapesten, október 11-én pedig Debrecenben adjuk elő ezt a programot. Emellett lesz még egy koncertünk a veszprémi egyetem aulájában. Szerettem volna ennél is hosszabb hazai vendégszereplésre indulni, de annak az előkészítésére még több időre lett volna szükség. Remélem, egyszer azért lesz rá lehetőség…

- Ráadásul a turné tulajdonképpen DVD-felvételének is a beharangozója, hiszen az év végén kerül az üzletekbe az a különleges album, amelyen négy Mozart-ária hangzik el, rendhagyó látványvilággal kísérve.

- A felvételen Cherubin, Donna Anna és Donna Elvira, valamint Barbarina áriája kapott helyet. A Donna Anna-áriáról a kanadai televízió készített felvételt, a másik három klipnek pedig a férjem, Theo Ligthart a rendezője, Zsigmond Vilmos az operatőre. Theo művészettörténettel, filozófiával, képzőművészettel foglalkozik, s rengeteget beszélgetünk vele a különböző figurákról. Ráadásul nagyon jól ismer, így igazán remekül jeleníti meg képekben mindazt, amit ezekről a hősnőkről én is gondolok. Mind a négy részlet nagyon különböző, hiszen Barbarina áriája a Szabó Ervin Könyvtár pompázatos Tükörtermében hangzik fel, a Donna Elvira áriájának hangulatához pedig legjobban a kiscelli Romtemplom sötét kriptái illettek. Cherubin áriája a kulisszák mögé kalauzolja a nézőket, hiszen a film a lemezfelvétel és a fotózás során készült képekből, jelenetekből lett összevágva, így az érdeklődők betekintést nyernek a stúdiók világába is. A megjelenést követően a DVD-t nemcsak a hazai közönség vásárolhatja meg, hanem a Warner Classics a nemzetközi piacon is terjeszteni fogja.

- „Mozarttal mindig érdemes foglalkozni” – nyilatkozta egyszer, és az énekesek közül nagyon sokan gondolják úgy, hogy az osztrák zeneszerző művei balzsamot jelentenek a toroknak.

- Ahhoz, hogy az ember jól énekeljen Mozartot, nap mint nap gyakorolnia kell. A szerző remekül ismerte az énekhangot, olyan darabokat írt, amelyek jól énekelhetők, és nemcsak a torokra, de a lélekre is jótékonyan hatnak. Pályám során én is mindig igyekszem repertoáron tartani műveit. S vannak még más vágyaim is, hiszen a Cosí fan tuttéban is szívesen színpadra lépnék majd egyszer… De említhetem az Idomeneót és a Titus kegyelmét is. Szerencsére később is lesz miből válogatnom!

- Az év végén még egy másik izgalmas kirándulás is vár Önre, hiszen Rosalinda lesz a Chicagói Lyric Opera szilveszteri produkciójában, A denevérben.

- Operettet korábban is énekeltem, és egyébként is jellemző rám, hogy szívesen próbálom ki magam különböző zenei műfajokban. Johann Strauss hősnője is izgalmas szerep, örülök, hogy felkértek rá. Ez a szezon egy másik újdonságot is tartogat még a számomra, hiszen Firenzében, a Maggio Musicalén Fauré Requiemjének szoprán szólamát éneklem majd 2007-ben.

NÉVJEGY

Rost Andrea Budapesten született. Zenei tanulmányait a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte Bende Zsolt növendékeként. Még főiskolás volt, amikor a budapesti Operaház ösztöndíjasaként elénekelte Gulyás Dénes rendezésében Júlia szerepét Gounod Rómeó és Júlia című operájában. A diplomája megszerzése után nem sokkal megnyerte a Mirjam Helin Énekversenyt Helsinkiben. 1991-ben lett a bécsi Staatsoper magánénekese, ahol összes fontos szerepében: Zerlinától kezdve Adinán és Susannán keresztül a Lammermoori Luciáig és Violettáig megismerhette őt a császárváros közönsége. Emellett számos koncerten is pódiumra lépett. A milánói Scala 1994-es Rigoletto-bemutatóján – amelyre Riccardo Muti hívta meg – átütő nemzetközi sikert aratott, és azóta is a Scala állandó visszatérő vendége. 1995-ben, a Scala évadnyitó Varázsfuvola-premierjén már ünnepelt sztárként lépett színpadra. Milánóban Mozart Figaro házasságának Susannája, majd Verdi Traviatájának Violettája követte a sort. A Salzburgi Ünnepi Játékokon is számos produkcióban szerepelt, így az Árnyék nélküli asszonyban – amelynek Solti György volt a karmestere – A Sólymot alakította, a Nikolaus Harnoncourt vezényelte Monteverdi-darabban, a Poppea megkoronázásában pedig Drusilla szerepét énekelte. A Riccardo Muti dirigálta Traviátában Violettaként, a Claudio Abbado vezényelte Borisz Godunovban pedig Xeniaként lépett színpadra. A párizsi Bastille Operában Susannát, Gildát, Luciát, valamint a Hoffmann meséiben Antoniát alakította. A londoni Royal Opera House-ban Susannaként debütált, majd Violettát keltette életre nagy sikerrel. Koncertszerű előadásban énekelte el Donizetti Elisabeth című operájának címszerepét, amely egyben világpremier is volt. Amerikában, a chicagói Operában is több ízben vendégszerepelt; a tengerentúlon Zerlina, Gilda, Violetta és Giulietta (Bellini: I Capuletti e i Montecchi) szerepét énekelte. A New York-i Metropolitan Operában először 1996-ban lépett a közönség elé Adinaként, a Szerelmi bájitalban, később ugyanitt Gildát, Luciát és Violettát énekelt. A Washingtoni Operában Violetta és Antonia szerepét alakította, ez utóbbi produkcióban a Los Angeles-i közönség is megismerhette. 2002 márciusában – szintén Los Angelesben – Pamina szerepében volt hallható, de emellett a Hollywood Bowl-ban is adott már nagysikerű koncertet. A tokiói New National Opera és számos nemzetközi operagála gyakori meghívott művésze. A budapesti Operaházban is többször színpadra lépett már kedvenc szerepeiben: Luciaként, Gildaként és Violettaként. Művész munkájáért megkapta az Érdemes Művész kitüntetést. 1997-ben Liszt-díjjal, 2004-ben pedig Kossuth-díjjal tüntették ki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.