Zenés színház

Szerelmes vágyódások a zenében – 6 ária Valentin-napra

2022.02.14. 15:30
Ajánlom
Valentin-napi zenés anyagunkban az operatörténet legszebb szerelmi vallomásai és vágyakozó áriái közül válogattunk. Boldog és szomorú szerelmesek tárják fel az érzéseiket, és remélik, hogy viszonzásra lelhetnek.

Van, aki szívesen ünnepli a szerelem napját, mások legszívesebben megszabadulnának a Valentin-naptól. Mi azokra is gondoltunk, akik boldog szerelmesek, de azokra is, akiknek fáj a szívük. Zenei összeállításunkban mindenki sóvárog valaki után, ám ahogy a való életben, egyesek boldogságra lelnek, míg másokra csalódás vár. De ki tudná előre megmondani, hová vezet egy fennkölt érzelem?

Dvořák: Ruszalka (Dal a Holdhoz)

A vízitündér, Ruszalka a Holdnak vallja meg, hogy szerelme földi ember, általa szeretne üzenni kedvesének. Bár később egy boszorkány segítségével beléphet az emberi világba, a fiatal lány mindig is idegen marad ott, a vizek hidege kísérti. A Herceg pedig a kezdeti fellángolás után másra kezd vágyni.

Rossini: A sevillai borbély (Almaviva szerenádja)

Hogyan is vallhatná meg jobban egy férfi szíve hölgye iránti érzelmeit, mint egy szép szerenád keretében? Így tesz Almaviva gróf is, miután megpillantotta a szépséges Rosinát, és többé nem tudja kiverni a fejéből a leányt. A módszer előnye az is, hogy a muzsikának a zárt ajtók és a magas falak sem állhatnak útjában. Később persze – mint minden igazi vígoperában – a szerelmesek egymásra találnak.

Saint Saëns: Sámson és Delila (Delila áriája)

Milyen meggyőzőek tudnak lenni a nők! Talán még maga Delila is elhiszi egy pillanatra, hogy Sámsonhoz szóló, erotikától fűtött éneke valódi vágyakozást sugall. Csoda hát, hogy a férfi sem tud ellenállni neki? Később fájdalmas tapasztalatok árán tanulja meg, hogy nem feltétlenül a legédesebb szavak árulkodnak igaz érzelmekről.

Verdi: Rigoletto (Gilda áriája)

A világot alig ismerő, fiatal lány, Gilda rendkívül izgatott: végre megtudta a kedvese nevét. Azaz dehogy! Csak ő hiszi, hogy a magát szegény diáknak kiadó Herceg a valódi nevét árulta el, ám ez az édes illúzió éppen elég neki ahhoz, hogy örök szerelmet fogadjon az alig ismert fiatalember iránt.

Csajkovszkij: A pikk dáma (Jeleckij áriája)

Igazi egyáriás szerep A pikk dáma Jeleckij hercegéé, de milyen az az ária! A férfi ezekkel az olvadóan szépséges dallamokkal vallja meg érzelmeit Liza iránt, és ejti rabul alighanem a teremben tartózkodó valamennyi hölgy szívét, kivéve választottjáét. Hiába, sokszor a rosszfiúk az izgalmasabbak!

Mozart: Figaro házassága (Cherubino áriája)

Nem is egyetlen nő, hanem valamennyi a címzettje a kamasz Cherubino magával ragadó vallomásának. Vágyai elsődleges tárgya azonban keresztanyja, a Grófné, jó sok baja is származik a Gróf féltékenységéből. És hogy beteljesedik-e a szerelem? Ez csak egy másik operából derül ki…

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.
Zenés színház lapszemle

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Zenés színház kritika

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Zenés színház gyász

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Zenés színház hír

Londonban és Helsinkiben is bemutatják a Madách Színház két film-szín-játékát

Az Ady Endre és Karinthy Frigyes szerelmi életét feldolgozó alkotásokat a külföldi magyar kulturális intézetek támogatásával láthatják a nézők.