Zenés színház

Szerencsés flótás: Színészkedjünk rendesen!

2012.08.06. 16:24
Ajánlom
Ennyi tehetség és ötlet láttán nagyjából mellékes, hogy személy szerint e sorok írója nem rajongott a Szerencsés flótás előadásáért.

"[R]ég elfelejtett népszerű színdarab" - ezzel a figyelemreméltóan ellentmondásos megjelöléssel írta körül a Budapesti Nyári Fesztivál honlapja Fényes Szabolcs, Békeffy (Békeffi) István és Szenes Iván zenés játékát, amelyet 1955 tavaszán a mai Kolibri helyén mutatott be az egykori Vidám Színpad társulata. A "rég elfelejtett" okvetlenül stimmel, a „népszerű" már kevésbé, hiszen a sztárszereposztásban (Kazal, Kabos, Lorán Lenke, Benedek Tibor stb.) színre bocsájtott Szerencsés flótás rövid úton eltűnt a Vidám repertoárjáról (ha másért nem, mert legalább hárman disszidáltak a főbb szereplők közül, a címszereplő Pongrácz Imrével az élen), másutt pedig egészen 2012 nyaráig nem játszották a kórosan önbizalom-hiányos, ám szerencsés fodrász történetét.  

"Kortárs operett" - ez már a rendező Vajdai Vilmos és a több felől verbuvált produkciós gárda meghatározása, s a Budapest Bár zenészei által felülről, a díszlet tetejéről támogatott és erősen motivált előadás meg is felel ennek a formulának. Az ötvenes-hatvanas éveket lazán egybemosó, groteszk humorú, sokfelé kikacsintó és végtelenített, faltól falig iróniájában nagyon is mai ez a Szerencsés flótás, ahol a helyfoglalás perceit a zakatolás ismétlődő strófái ("Hegyek között...") töltik ki, ahol Kádár elhíresült 1964-es Nyugati pályaudvari beszédének párszavas részletéből posztmodern betétszám válik, s ahol egymást érik a televíziós és rádiószignálok: a Telesporttól a Ki nyer máig. A bátortalanul szerelmes, s még 100 ezer forintos nyereményét is inkább csak szorongási alapnak tekintő Péter története felismerhető maradt, ám a darab zenéje jócskán változott: több hangsúlyos ponton Fényes Szabolcs korábbi és későbbi szerzeményeivel földúsulva, mely gyakorlat amúgy egyáltalán nem volt idegen a "nincsen szabad hang a zongorán" felismerését őszintén hirdető komponistától.     

Lendületes, a kimondható, elénekelhető, eltáncolható és kivetíthető poénokat rogyásig ismételő előadás Vajdai rendezése, a középpontban Fekete Ernő jámboran és az együttérzésünkre számítva felénk-felénk forduló fodrászipari szaktársával. Fekete körül pezseg a gunyorosan jelzésszerű díszletekkel és kellékekkel megrakott színpad, s a népes szereposztásból többen is remek és egyenrangú játszótársainak bizonyulnak. Ujlaki Dénes mint kedélyesen brummogó, totómániás főfodrász, Dankó István mint peckesen feszelgő, másodszerelmes kolléga, s még inkább a türelmetlen kuncsaft és elmeorvos szerepében muzikalitását, fizikai humorát és sokszor kamatoztatott idegalkatát készen hozó Keresztes Tamás, valamint a fodrászatban veszedelmes eleganciájú szerelmi riválisnak ható, ám a II. felvonásban kétkezi pincérként megmutatkozó Detre alakítója, Tasnádi Bence, aki jószerint szédületes gyorsasággal veszi birtokba a clownhumor és a nyílt színi férfibáj teljes eszköztárát.    

Hogy ezek után mégis mi baja volt az előadással a kirendelt kritikusnak, azt leginkább talán ezzel a szóval lehetne sommázni: túlhajtás. Majd' minden pillanat a karikatúra felé halad, az előadás csak az öniróniát ismeri, az önmérsékletet nem, s így időnként fárasztónak tetszik az ismétlésekkel sulykolt játék, amelyben néha még Gergye Krisztián szellemesen kimunkált koreográfiája is a gúnyrajz regiszterébe ragad. Szőke, szőke, szőke - vetítik az üres díszletfalra a jelzőt mindannyiszor, midőn Péter szerelmének gesztenyebarna haját emlegeti (Ilonka megformálója, a komoly jelenlétű Kiss Diána Magdolna egyébként tényleg szőke), s a népes produkció, amely „külön köszönetet" is 18 embernek mond a plakáton, seregnyi más ponton sem látszik könnyű szívvel megválni a vélt vagy valós, de már feltétlenül elhasznált poénoktól. A karikírozás ráadásul csakis profi színészeknek való tevékenység, mert kellő színházi rutin nélkül hamar a mélybe zuhan a megjelenítés színvonala, amint erről Behumi Dóri szerepének prózai szakasza, s főként az énekszóban és prózában egyaránt az "ugye hogy milyen idegesítő vagyok?" regiszterét belakó Németh Juci Dizőze is tanúskodhatott augusztus 4-e estéjén. "Színészkedjünk rendesen!" - mondja a második felvonásban a végtelenített édelgésre és viháncos kotkodácsolásra késztetett Vidám lányok (Gergely Katalin, Pálos Hanna) egyike, s mi tagadás, ez óhaj formájában a jelen sorok írójában is megfogant néhányszor az előadás folyamán.

1, 9, 56, 10, 23 - ezeket a számokat játssza a darabbéli flótás, ám hiába próbálkozik Vajdai, a történelem éppúgy nem tud levizitelni a színpadon, mint ahogy nem bírja el a játék a tudattalan rémségeinek és félelmeinek többszöri jelenetét sem. S végezetül haszontalannak tűnt a darabba cselekménykésleltető konferansziét (a plakát kiírása szerint csupán "konferansz") felléptetni, mert a III. Richárd nyitósoraival beköszönő, mozgássérült Fekete Ádám eleve nem kapott elég muníciót hébe-hóba megjelenéseihez. Ami annál is nagyobb kár, hiszen a rokonszenves fiatalember nyilvánvalóan tehetségesebb annál, mint hogy esélyegyenlőségi nevetéssel honoráljuk megszólalásait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Plusz

Reflektorfényben a tehetség mentorai – átadták a Mester-M Díjakat

Tizenöt kivételes pedagógus, tanár és edző, akiknek munkája generációk életére van hatással – ők vehették át a személyenként ötmillió forinttal járó elismerést április 17-én, az immár hagyománynak számító Mester-M Díjátadó Gálán.
Klasszikus

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Könyv

Dragomán György: „Azt szeretnénk, hogy ez az alkotóház mindenki otthona lehessen”

Mint arról beszámoltunk, alkotóházként születhet újjá Esterházy Péter egykori, rómaifürdői családi háza. Bár az épülettel még rengeteg munka van, a tervek szerint az első vendégek már ősszel megérkezhetnek. Az alkotóház egyik megálmodójával, Dragomán György József Attila-díjas íróval beszélgettünk. Villáminterjú.
Színház

Jordán Tamás, Veiszer Alinda és Göttinger Pál is ott lesz a DANTE fesztiválján

Nyílt próba és stand-up, előadás élő zenével, beszélgetés a színházcsinálásról egy színházi legendával – nemsokára érkezik a DANTE Közösségi Alkotótér szülinapi fesztiválja. Nem érdemes kihagyni a Margit-negyed egyik legfiatalabb kulturális terének ünnepét!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Látványos koncerttel mutatkozik be az Erkel Színház

Az újonnan alakult intézmény hagyományos sajtótájékoztató helyett látványos eseménnyel ismerteti meg közönségével a 2025/26-os évad részleteit. A színház hivatalosan is bejelentette az első öt művészt, akik már május 2-án is színpadra lépnek.
Zenés színház ajánló

Folytatódik Rozsda lovag története a Budapesti Operettszínházban

Javában zajlanak Jörg Hilbert–Felix Janosa Rozsda lovag és a kísértet című családi musicaljének próbái a Budapesti Operettszínházban. A május 18-án vasárnap 11 órától látható előadás Bozsik Yvette Kossuth-díjas színházi alkotó rendezésében kerül színre.
Zenés színház kritika

15 sor klasszikus: Armida

„Bár nem minden drágakő ragyog azonnal teljes pompájában még csiszolatlanul és földdel borítva, izgalmas feladat idejekorán felfedezni a legértékesebbeket.” A következő rövid írás a Zeneakadémia és a Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola növendékeinek közös előadásáról szól. 15 sor klasszikus.
Zenés színház ajánló

Ősbemutatóval búcsúzik az Operabeavató

A tizenhét éve tartó sorozat utolsó részében láthatják az érdeklődők 7 és fél halál címmel azt az új vígoperát, amelynek létrejöttében a közönség is részt vett. A premier előtt a szervezők két különleges eseményt is szerveznek támogatóik számára.
Zenés színház hír

Ralph Fiennes első operarendezésére készül

A világhírű színművész Csajkovszkij Anyeginjét állítja színre a Párizsi Nemzeti Operában, az előadás 2026 januárjában és februárban lesz látható a Palais Garnier-ben.