Zenés színház

Szerepkörváltás közben

2008.02.28. 00:00
Ajánlom
Tavaly még fiúsan rövid frizurájából lassan Marcel-hullámok fésülhetők, de nem csupán ez jelzi azt, hogy Siménfalvy Ágota pályáján az öntörvényű lányok után jönnek az öntörvényű asszonyok. A sorban az első az Abigél című új magyar musicalben Horn Mici.

Siménfalvy Ágota

Fidelio Súgó: Szerinted az Abigél kizárólag lányregény?

Siménfalvy Ágota: Inkább olyan, mint A Pál utcai fiúk: a gyerekek világába helyez egy ideális felnőtt társadalmi-viselkedési mintát. Ilyen értelemben nem lányregény, de a könynyedségét tekintve mindenképp az, hiszen e nélkül talán nem lehetne ekkora siker, pusztán korrajz egy letűnt világról. A miliő keveset mond az én generációmnak, de a történet alapvető tanítása becsületről, tisztességről, a hétköznapi hősiességről ma is érvényes. Szabó Magda úgy szembesít ezekkel, hogy nem hatnak elcsépeltnek a szavak. És manapság is érvényes az, amit az írónő a csodába vetett hitről mond. Arról, hogy a körülöttünk lévő kisszerű dolgoknál van egy magasabb rendű, és ha valaki a varázslatban tiszta szívvel hisz, akkor megérkezik a segítség. Ezek a nemes emberi tulajdonságok a politikai helyzettől függetlenül működtetik a regényt és a musicalt.

FS: Az Abigél ősbemutató, kifejezetten veletek készül a mű. Ez mennyiben könnyíti meg a munkát, vagy rak rátok plusz felelősséget?

SÁ: Az mindenképp megkönynyíti és nagy szabadságot ad, hogy együtt hozzuk létre, a szerzők be-beülnek a próbákra, s ha kell, például módosítanak egy dallamon. Mivel új magyar darabról van szó, a megtiszteltetés mellett felelősségünk is van, mert rajtunk múlik, mit gondolnak a nézők az Abigélről. Szerencsére nagyon jó a szerzői csapat, akikkel hosszabb ideje ismerjük egymást. A főiskolán Kocsák Tibor volt a zenei vezetőnk, a vizsgaelőadásunk pedig az az Anna Karenina, amit később a Madách Színház játszott. Miklós Tibor írta a Dalnokok Ligájában énekelt összes dalunk és a két éve bemutatott Menyasszonytánc szövegét. A dramaturg Kerényi Miklós Gábor, aki az Operettszínház igazgatójaként diploma után a Nagymező utcába hívott. A musical rendezőjével, Somogyi Szilárddal még nem dolgoztam, de a színházban kollégák vagyunk. Szilárd a darab születésének minden pillanatában közreműködött, teljesen együtt lélegzik vele. Nekünk, színészeknek nagy biztonságot ad, hogy ennyire ismeri az alapanyagot, amit a próbafolyamat jelenlegi pontján teljes egészében még nem ismerek, például zenekarral még nem hallottuk a dalokat. De nagyon nagy élmény volt, amikor az első olvasópróbán megszólaltak a lányok számai, a kórusok, és Kocsák Tibor zongorán lejátszotta a musicalt.

FS: Félúton vagyunk az első olvasópróba és a bemutató között. Megtaláltad már magadban Horn Micit?

SÁ: Túl vagyunk a rendelkező próbákon, de az aprólékos szerepformálás még ezután kezdődik. Azt tudom, hogy hozzá kell komolyodnom ehhez a titokzatos asszonyhoz, akit nagy kihívás játszani, mert színes egyéniség. Szélsőséges pontokon látjuk. Az egyik jelenetben a lányokhoz képest játszik, a másikban komoly drámai helyzetben, olyan felelős nőként, akit foglalkoztat az ország sorsa. Az életben színésznő: ösztönösen érzi, kihez hogyan idomuljon, kit hogyan "manipuláljon". De soha nem látjuk az igazi arcát. Anynyit tudunk róla mindössze, hogy a Matulába járt, és van egy fia, aki a fronton harcol. Mici az a típusú ember, aki soha nem önmagáért él, hanem egy ügyért, és ennek érdekében képes fölülkerekedni saját félelmein. Egy szabad asszony, aki a társadalmon kívül és fölött áll. És a karakter mellett hangfajilag is nagyon nekem való szerep. A fekete-fehér filmeket, a recsegő gramofon hangját idéző tangójában ott van a Karády Katalinos tartás, ami nagyon közel áll hozzám.

FS: Milyen érzés az, hogy csak második szereposztásban, igaz, Udvaros Dorottya mögött játszod Horn Micit?

SÁ: Ekkora színészegyéniséggel még nem voltam lekettőzve, és ez, őszintén mondom, nagyon megtisztel. Sokat tanulok Dorottyától, aki egész más eszközökkel dolgozik, mint én. Élmény nézni, ahogy próbál. Míg én elsősorban a dalokon keresztül közelítek, ő nagyon jól éneklő prózai színészként a szerep prózai oldaláról indul, a zenei részleteket is először zene nélkül próbálja. Más típusú színésznők vagyunk: nekem érettebbnek kell tűnnöm, Dorka jelenlétébe pedig belefér, hogy bohókás és tüneményes legyen. A filmen Ruttkai Éva játszotta Micit, és Dorottya is érett színésznő, aki birtokában van teljes színészi eszköztárának, tökéletesen tudja, mikor mit használjon belőle. Nem arról van szó, hogy nem ismerem magam, de az eddigi lányszerepek és fiatal nők helyett vagy után érett nőket most kezdek játszani. Horn Mici ebből a szempontból mindenképp fordulópontot jelent a pályámon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Klasszikus

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.
Színház

Szabó Magda: Régimódi történet – online közvetítés

A Tasnádi Csaba által rendezett történet visszarepít a múltba, ahol hasonló problémákkal küzdöttek Szabó Magda hősei, mint a mostaniak, csak szebb ruhákban.
Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.
Zenés színház hír

A jövő héten nyit a milánói Scala

A koronavírus-járvány miatti négy hónapos kényszerszünet után a koncerten a közönség és az énekesek számát is csökkentette az operaház.
Zenés színház koktélparti

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

A főisten leszállt a halandók közé, hogy fiút nemzzen. A fiú és ikerhúga között szerelem gyúlt, amely nyomán felsejlettek a múlt traumái. Brünnhilde pedig integritást nyert azáltal, hogy szembeszállt apjával. Wagner tetralógiája nem csak a zenetudomány, hanem a pszichológia számára is kutatási terület.
Zenés színház hír

Jövőre halasztják a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt

A koronavírus-járvány miatt 2021 őszére halasztja az idén minden eddiginél több jelentkezőt vonzó IV. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt a Zeneakadémia.