Zenés színház

Szilágyi Béla: "A zene érdekelt, és az irodalom"

2017.07.11. 15:31
Ajánlom
Szilágyi Béla három évtized éneklés után döntött úgy, hogy szakmai nyugdíjba vonul, végül nézőtéri felügyelő lett az Operaházban. Hogy miért határozott így, és mi történt ezután, arról Fáy Miklós kérdezte.

Nem sok zenész vagy énekes jár előadásokra, a legtöbbeket csak annyira érinti meg a műfaj, amennyire csinálják. „Sok darabot baromi jó játszani, ha hallgatni nem is feltétlenül (...)

Én nem hallottam még, hogy valaki olyan darabot játszik, amit utál.

Foglalkozik vele, megérti, megszereti, de meghallgatni nem biztos, hogy akarja. Talán valami ilyesmiről van szó.” Szilágyi Béla viszont nem ilyen, ő rendszeresen jár koncertekre, színházba. A kezdetekben ugyanis nem énekesnek készült, hanem jazz-zenésznek, azonkívül pedig az irodalom érdekelte.

Végül a Ki mit tud? c. tehetségkutatóban mutatta meg magát, aztán magyar-ének szakra jelentkezett Szegeden. A tehetségkutatós műsorszámuk egy paródia volt, olyasmi, amikkel az opera seriák szünetében szórakoztatták régen a közönséget. „Az győzött meg, hogy ebbe a csapatba beleférek, hogy ez igazából gúnyt űzött az énekesekből.”

Szilágyi Béla (balra) nézőtéri ügyelőként az Operaházban

Szilágyi Béla (balra) nézőtéri ügyelőként az Operaházban

Szilágyi Bélát Mahler és Dietrich Fischer-Dieskau inspirálta, hogy foglalkozzon a hangjával. Pontosabban az, amikor hallotta a Gyermekgyászdalokat a neves bariton előadásában.

Ledöbbentett, hogy van ilyen, egyrészt ilyen zene, másrészt így lehet énekelni, természetesen, mégis nagyon szofisztikált módon és intellektuálisan,

hogy ilyen létezik, és nem csak öblögetés van az operában, hogy teljesen elképedtem.” Jelentkezett a szegedi Zenebarátok Kórusába, ahol mindent elénekelt a klasszikus repertoárból, amit lehetett.

Háromszor jelentkezett a Zeneakadémiára, de amikor végre fölvették, rögtön a harmadik osztályba került: „[Addigra] éppen százszor voltam színpadon.” Lassan kialakult egy szerepkör, melyben otthonosan mozgott, ez volt a „vidám basszus”. „Tényleg szerettem énekelni, és kaptam jó kritikákat a Papagenóért vagy a Sekrestyésért Amerikában is meg Japánban” – emlékezett vissza Szilágyi. Szinetár Miklós már arról győzködte, hogy mozduljon tovább, legyen minimum színházigazgató.

„Rájöttem, hogy ami ebben a karakter éneklésben megvolt sikerben, vállveregetésben nagy énekesektől vagy kis énekesektől, közönségtől, szakmától, azt már nem tudom überelni.

Arra gondoltam, hogy sokkal jobb, ha elmegyek szakmai nyugdíjba, és tanítok"

– mondta három évtized után. A hangja viszont nem szokta meg a váltást, és az éneklést abbahagyva „furcsán kezdett viselkedni”.

Hogy mi az a szerep, ami kimaradt Szilágyi Bélának, és hogy érzi magát a nézőtéri felügyelőként egy énekes, az kiderül Fáy Miklós teljes interjújából.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.