Zenés színház

Színész hangszerrel – Beszélgetés Klem Viktorral

2022.07.15. 11:50
Ajánlom
„Nemcsak kézbe veszem a hangszert, de darabot is játszom a színpadon. Magyar színész ezt eddig nem csinálta ebben az előadásban.” Klem Viktor hitelesen alakít egy zenészt, jóllehet A nagybőgő című monodráma nem feltétlenül a zenéről szól. Sokkal inkább egy kisember küzdelmeiről.

Úgy gondolom, ezt a darabot csak az akarhatja eljátszani, akinek különös vonzalma van a klasszikus zenéhez. Jól érzem?

A feltételezés stimmel. Bár ezt a vonzalmat nem tartom kizárólagos feltételnek A nagybőgő eljátszáshoz, mert végtére is az a közeg, ami itt a komolyzene világa, csak egy választás eredménye. A szerző, Patrick Süskind döntése.

Azt a fajta küzdelmet, amit a mindenkori kisember átél, megmutathatná egy gimnáziumban vagy akár egy építkezésen is.

Akkor a főhős nem muzsikus, hanem tanár vagy ács lenne. Süskind valamiért ebbe a mitológiába helyezi a hősét, s persze extrán vonzóvá teszi így számomra az anyagot: nagy szerelmem a komolyzene. Nem vagyok fanatikus, de remek kikapcsolódás számomra egy koncert. Legutóbb például a Wagner-napokon jártam a Müpában, A Rajna kincsén. Hatalmas élmény volt. Főként, hogy ez a mű fontos motívum a nagybőgős sztorijában is.

KlemViktor2-114636.jpg

Klem Viktor (Fotó/Forrás: Klem Viktor)

Wagneren kívül van még nagy kedvenc? 

Nem vagyok válogatós sem műfajok, sem előadók terén. Ugyanazt nyújtja számomra egy szólókoncert, mondjuk Várdai Istvánnal vagy Bogányi Gergellyel, mint egy este a Fesztiválzenekarral. Lenyűgöz, amit hallok és látok. Szerzőtől függetlenül tudok lelkesedni egy-egy zenei eseményért. Jó, a szívem csücske a romantikusok és az oroszok világa, A nagybőgő nem véletlenül indul Rachmanyinov II. szimfóniájával. Süskind eredetileg Brahmsot írt a darab elejére, ezen a ponton avatkozott bele azonban a dramaturgiába Klem Viktor ízlése.

És milyen az a férfi, akit játszol?

A nagybőgős karakterének két arcéle van. Az egyik egy átlagos emberi vonáson alapszik: megpróbál nagynak mutatkozni, valójában viszont porszemnyi, és ő maga is tudja ezt. Mi, emberek, úgy vagyunk összerakva, hogy sok esetben megpróbálunk nagyobbnak tűnni, mint amekkorák vagyunk. Ő is ilyen – úgy tesz, mint egy páva.

Van egy álcája, ami ugyan kopottas, de hatalmasra fel tudja fújni magát a látszat kedvéért.

Aztán egyszer csak lebuktatja saját magát, és kiderül: nemhogy nem páva, de ökörszemnek is túlzás. Ugyanakkor mégis van benne valami szerethető, hiszen szakmailag nagyon elhivatott, és hittel teli az élet költői, metafizikai részét illetően. Nem mellesleg nagyon kifinomult figura. Ez a fickó kényszeresen ügyel a nyelvre és a stilisztikára is. Aztán a néző mégis tanúja lesz annak, ahogy ez lebomlik, s végül egyre sallangmentesebben, tisztábban szólal meg. És minél több réteget hánt le magáról, annál emberibb arca válik láthatóvá. A nagybőgős 70 perc alatt olyan önismereti utat jár be, amelynek a végén kegyetlenül szembesíti magát azzal, hogy mi is a helyzet.

Mire jön rá? 

Arra, hogy lépéseket kéne tennie a boldogsága érdekében... Eddig képtelen volt radikálisan változtatni, akár egyetlen lépést is tenni a karrierje és a boldogulása útján. Mindent összevetve elszámol magával: felismeri, hogy sebezhető és magányos. Miközben élhetne éppenséggel boldog párkapcsolatban, lehetne olyan munkája, amiben hisz, dolgozhatna olyan közegben, amelyben nincs alábecsülve és megalázva, hanem pont értékelnék. Az előadás persze nem ad választ arra, hogy fog-e majd érdemben cselekedni, de a nézőben legalább felsejlik a remény, hogy talán egyszer túllép a saját határain a manus.

A videóajánlódban partnernődként említetted a nagybőgőt. Számomra, ha van férfias hangszer, akkor az pont a nagybőgő.

„Ez egy nagy szerelem” – hangzik el a főhős szájából, miközben a hangszerről beszél. Később a beteg nagynénikéjéhez hasonlítja, öregasszonynak titulálja. Miközben a nagybőgő valóban meglehetősen robusztus, mégis

utalások vannak arra, hogy a zenész és a hangszer között valami erotikus szál feszül, ahogy tartja, öleli, abban ugyancsak van valami erotikus

– persze csak költői szinten. Nőként tekint a hangszerére, ezért bennem is kialakult valahogy ez az asszociáció, hogy a bőgő a partnernőm. Miközben tele van vele a kocsi, ha mellém ül. Viszont előadás végén mindig meghajol ő is.

KlemViktor1-114636.jpg

Klem Viktor (Fotó/Forrás: Klem Viktor)

A sajátod? 

Bérlem. Szóval nincs mindig nálam, de ha igen, akkor a lakásban a csellóm és a basszusgitárom mellett szállásolom el. Épp összeölelkezve dőlnek a falnak hárman.

Ez azt jelenti, hogy rendszeresen muzsikálsz?  

Süskind mintha rólam írta volna azt a részt, amelyben a nagybőgős azt mondja: furulyán, majd csellón keresztül jutottam el a nagybőgőhöz. Én is. A zeneoviban furulyáztam, aztán 9 éves koromtól csellóztam, a középiskola alatt basszgitároztam, és természetesen bandánk is volt. Az egyetemen a zenés vizsgák alkalmával rendszeresen önjelölt zenei vezető voltam az osztályunkban. Végül eljutottam a bőgőig, és az előadásban meg is szólaltatom. Nemcsak skálázom, hanem el is játszom két darabot – ilyet magyar színész nem csinált még ebben a monodrámában, hazai színpadon.

Fejléckép forrása: Klem Viktor

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Az Örkény falaiban benne van az egész életem – születésnapi beszélgetés Für Anikóval

„I did it my way” – énekli Frank Sinatra, és ezt mondja Für Anikó is, aki február 27-én ünnepli hatvanadik születésnapját. Ráadásul az Örkény Színház Jászai Mari-díjas művésze kettős jubileumot ül az idén, mert a teátrum, amelynek alapító tagja, idén húszéves.
Színház

Bemutatták A vágy villamosát Budaörsön

Az Ördög Tamás által rendezett előadás főszerepében Takács Katalin pályája egyik legerősebb alakítását nyújtja Blanche DuBois-ként.  
Színház

Erősen álmodók – beszélgetés Száger Zsuzsannával és Urbanovits Krisztinával

KV Társulat. Két színésznő, egy csapat. Két vélemény, ami hol közös, hol különböző, ahogy a nevük is mutatja. A két nézet néha találkozik, máskor összecsap, hogy utána összefusson valahol, egy kompromisszumos középpontban.
Színház

Elhunyt Hunyadkürti György, a kaposvári színház örökös tagja

72 éves korában, váratlan hirtelenséggel elhunyt Hunyadkürti György Jászai Mari-díjas színművész, Érdemes és Kiváló művész, a Csiky Gergely Színház örökös tagja – tudatta az intézmény.
Klasszikus

Eötvös Péter és Csiba Lajosné Emődi Györgyi is Életműdíjat kapott a Cziffra Fesztiválon

Február 25-én a Zeneakadémián adták át az idei Cziffra Fesztivál elismeréseit. Az életműdíjasok mellett Tehetség-díjjal jutalmazták Abouzahra Amira hegedűművészt, Lukács Gergely tubaművészt és Vida Mónika Ruth zongoraművészt is. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.
Zenés színház kritika

A női csábítás démoni ereje

Hiánypótló feladatot töltött be a Magyar Állami Operaház: bár Dvořák Ruszalkája a nemzetközi operaszínpadok kedvelt darabja, az intézmény saját produkcióban sosem játszotta még. A február 2-i előadáson jártunk.