Zenés színház

Színész hangszerrel – Beszélgetés Klem Viktorral

2022.07.15. 11:50
Ajánlom
„Nemcsak kézbe veszem a hangszert, de darabot is játszom a színpadon. Magyar színész ezt eddig nem csinálta ebben az előadásban.” Klem Viktor hitelesen alakít egy zenészt, jóllehet A nagybőgő című monodráma nem feltétlenül a zenéről szól. Sokkal inkább egy kisember küzdelmeiről.

Úgy gondolom, ezt a darabot csak az akarhatja eljátszani, akinek különös vonzalma van a klasszikus zenéhez. Jól érzem?

A feltételezés stimmel. Bár ezt a vonzalmat nem tartom kizárólagos feltételnek A nagybőgő eljátszáshoz, mert végtére is az a közeg, ami itt a komolyzene világa, csak egy választás eredménye. A szerző, Patrick Süskind döntése.

Azt a fajta küzdelmet, amit a mindenkori kisember átél, megmutathatná egy gimnáziumban vagy akár egy építkezésen is.

Akkor a főhős nem muzsikus, hanem tanár vagy ács lenne. Süskind valamiért ebbe a mitológiába helyezi a hősét, s persze extrán vonzóvá teszi így számomra az anyagot: nagy szerelmem a komolyzene. Nem vagyok fanatikus, de remek kikapcsolódás számomra egy koncert. Legutóbb például a Wagner-napokon jártam a Müpában, A Rajna kincsén. Hatalmas élmény volt. Főként, hogy ez a mű fontos motívum a nagybőgős sztorijában is.

KlemViktor2-114636.jpg

Klem Viktor (Fotó/Forrás: Klem Viktor)

Wagneren kívül van még nagy kedvenc? 

Nem vagyok válogatós sem műfajok, sem előadók terén. Ugyanazt nyújtja számomra egy szólókoncert, mondjuk Várdai Istvánnal vagy Bogányi Gergellyel, mint egy este a Fesztiválzenekarral. Lenyűgöz, amit hallok és látok. Szerzőtől függetlenül tudok lelkesedni egy-egy zenei eseményért. Jó, a szívem csücske a romantikusok és az oroszok világa, A nagybőgő nem véletlenül indul Rachmanyinov II. szimfóniájával. Süskind eredetileg Brahmsot írt a darab elejére, ezen a ponton avatkozott bele azonban a dramaturgiába Klem Viktor ízlése.

És milyen az a férfi, akit játszol?

A nagybőgős karakterének két arcéle van. Az egyik egy átlagos emberi vonáson alapszik: megpróbál nagynak mutatkozni, valójában viszont porszemnyi, és ő maga is tudja ezt. Mi, emberek, úgy vagyunk összerakva, hogy sok esetben megpróbálunk nagyobbnak tűnni, mint amekkorák vagyunk. Ő is ilyen – úgy tesz, mint egy páva.

Van egy álcája, ami ugyan kopottas, de hatalmasra fel tudja fújni magát a látszat kedvéért.

Aztán egyszer csak lebuktatja saját magát, és kiderül: nemhogy nem páva, de ökörszemnek is túlzás. Ugyanakkor mégis van benne valami szerethető, hiszen szakmailag nagyon elhivatott, és hittel teli az élet költői, metafizikai részét illetően. Nem mellesleg nagyon kifinomult figura. Ez a fickó kényszeresen ügyel a nyelvre és a stilisztikára is. Aztán a néző mégis tanúja lesz annak, ahogy ez lebomlik, s végül egyre sallangmentesebben, tisztábban szólal meg. És minél több réteget hánt le magáról, annál emberibb arca válik láthatóvá. A nagybőgős 70 perc alatt olyan önismereti utat jár be, amelynek a végén kegyetlenül szembesíti magát azzal, hogy mi is a helyzet.

Mire jön rá? 

Arra, hogy lépéseket kéne tennie a boldogsága érdekében... Eddig képtelen volt radikálisan változtatni, akár egyetlen lépést is tenni a karrierje és a boldogulása útján. Mindent összevetve elszámol magával: felismeri, hogy sebezhető és magányos. Miközben élhetne éppenséggel boldog párkapcsolatban, lehetne olyan munkája, amiben hisz, dolgozhatna olyan közegben, amelyben nincs alábecsülve és megalázva, hanem pont értékelnék. Az előadás persze nem ad választ arra, hogy fog-e majd érdemben cselekedni, de a nézőben legalább felsejlik a remény, hogy talán egyszer túllép a saját határain a manus.

A videóajánlódban partnernődként említetted a nagybőgőt. Számomra, ha van férfias hangszer, akkor az pont a nagybőgő.

„Ez egy nagy szerelem” – hangzik el a főhős szájából, miközben a hangszerről beszél. Később a beteg nagynénikéjéhez hasonlítja, öregasszonynak titulálja. Miközben a nagybőgő valóban meglehetősen robusztus, mégis

utalások vannak arra, hogy a zenész és a hangszer között valami erotikus szál feszül, ahogy tartja, öleli, abban ugyancsak van valami erotikus

– persze csak költői szinten. Nőként tekint a hangszerére, ezért bennem is kialakult valahogy ez az asszociáció, hogy a bőgő a partnernőm. Miközben tele van vele a kocsi, ha mellém ül. Viszont előadás végén mindig meghajol ő is.

KlemViktor1-114636.jpg

Klem Viktor (Fotó/Forrás: Klem Viktor)

A sajátod? 

Bérlem. Szóval nincs mindig nálam, de ha igen, akkor a lakásban a csellóm és a basszusgitárom mellett szállásolom el. Épp összeölelkezve dőlnek a falnak hárman.

Ez azt jelenti, hogy rendszeresen muzsikálsz?  

Süskind mintha rólam írta volna azt a részt, amelyben a nagybőgős azt mondja: furulyán, majd csellón keresztül jutottam el a nagybőgőhöz. Én is. A zeneoviban furulyáztam, aztán 9 éves koromtól csellóztam, a középiskola alatt basszgitároztam, és természetesen bandánk is volt. Az egyetemen a zenés vizsgák alkalmával rendszeresen önjelölt zenei vezető voltam az osztályunkban. Végül eljutottam a bőgőig, és az előadásban meg is szólaltatom. Nemcsak skálázom, hanem el is játszom két darabot – ilyet magyar színész nem csinált még ebben a monodrámában, hazai színpadon.

Fejléckép forrása: Klem Viktor

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Klasszikus

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Plusz

Kapszulák – Patti Smith Nap a Csokonaiban

Október 1-jén, a Patti Smith Napon a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház tereiben a zenét és a szabadságot körbejáró eseménysorozat veszi kezdetét, melynek keretében izgalmas performanszon, felolvasáson, beszélgetésen vehetünk részt és egy különleges, zenehallgató kapszulákból álló installációt is megtekinthetünk.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Könyv

„Irodalom nélkül nem volna civilizáció sem” – exkluzív interjú Sjónnal

„Bármikor, ha a világ jelentősen változik, azt legelőször az irodalomban lehet észrevenni” – fejtette ki lapunknak adott interjújában Sjón. A PesText Fesztiválon vendégeskedő író-költővel az irodalom jelentőségén túl az izlandi nyelv történetéről, a jó regény ismérveiről és filmes munkáiról beszélgettünk, de elárulta azt is, mire a legbüszkébb.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Zenés színház ajánló

Interaktív kamaraoperát mutat be a Trafó

A Hatala Csenge Hírzárlat című regényéből készült Túszopera egyetlen alkalommal, szeptember 24-én látható a Trafóban.
Zenés színház hír

Átmenetileg bezár az Erkel Színház az elszálló rezsiárak miatt

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az InfoRádiónak úgy fogalmazott, vakon repülnek, ködben, éjjel, ugyanis még nincsenek tisztában az összes intézményük pontos áremelkedésével. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Zenés színház interjú

„Karakterszínésszé válni egyfajta képesség” – interjú Siménfalvy Ágotával

A 2022-es év legjobb karakterszínészének járó Honthy-díjat Siménfalvy Ágota vehette át, aki az elmúlt időszakban számos szerepben bizonyított a Budapesti Operettszínházban, októberben pedig a Jekyll és Hyde-ban lesz látható. A karakterszerepek nehézségeiről és szépségeiről, a színpadi jelenlétről, valamint a figurákban rejlő kihívásokról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Megkérték a Jókai utcai házomlásban megsérült balerina kezét

Babácsi Benjamin az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetben húzott gyűrűt Tóth Nikolett ujjára.