Zenés színház

Színész hangszerrel – Beszélgetés Klem Viktorral

2022.07.15. 11:50
Ajánlom
„Nemcsak kézbe veszem a hangszert, de darabot is játszom a színpadon. Magyar színész ezt eddig nem csinálta ebben az előadásban.” Klem Viktor hitelesen alakít egy zenészt, jóllehet A nagybőgő című monodráma nem feltétlenül a zenéről szól. Sokkal inkább egy kisember küzdelmeiről.

Úgy gondolom, ezt a darabot csak az akarhatja eljátszani, akinek különös vonzalma van a klasszikus zenéhez. Jól érzem?

A feltételezés stimmel. Bár ezt a vonzalmat nem tartom kizárólagos feltételnek A nagybőgő eljátszáshoz, mert végtére is az a közeg, ami itt a komolyzene világa, csak egy választás eredménye. A szerző, Patrick Süskind döntése.

Azt a fajta küzdelmet, amit a mindenkori kisember átél, megmutathatná egy gimnáziumban vagy akár egy építkezésen is.

Akkor a főhős nem muzsikus, hanem tanár vagy ács lenne. Süskind valamiért ebbe a mitológiába helyezi a hősét, s persze extrán vonzóvá teszi így számomra az anyagot: nagy szerelmem a komolyzene. Nem vagyok fanatikus, de remek kikapcsolódás számomra egy koncert. Legutóbb például a Wagner-napokon jártam a Müpában, A Rajna kincsén. Hatalmas élmény volt. Főként, hogy ez a mű fontos motívum a nagybőgős sztorijában is.

KlemViktor2-114636.jpg

Klem Viktor (Fotó/Forrás: Klem Viktor)

Wagneren kívül van még nagy kedvenc? 

Nem vagyok válogatós sem műfajok, sem előadók terén. Ugyanazt nyújtja számomra egy szólókoncert, mondjuk Várdai Istvánnal vagy Bogányi Gergellyel, mint egy este a Fesztiválzenekarral. Lenyűgöz, amit hallok és látok. Szerzőtől függetlenül tudok lelkesedni egy-egy zenei eseményért. Jó, a szívem csücske a romantikusok és az oroszok világa, A nagybőgő nem véletlenül indul Rachmanyinov II. szimfóniájával. Süskind eredetileg Brahmsot írt a darab elejére, ezen a ponton avatkozott bele azonban a dramaturgiába Klem Viktor ízlése.

És milyen az a férfi, akit játszol?

A nagybőgős karakterének két arcéle van. Az egyik egy átlagos emberi vonáson alapszik: megpróbál nagynak mutatkozni, valójában viszont porszemnyi, és ő maga is tudja ezt. Mi, emberek, úgy vagyunk összerakva, hogy sok esetben megpróbálunk nagyobbnak tűnni, mint amekkorák vagyunk. Ő is ilyen – úgy tesz, mint egy páva.

Van egy álcája, ami ugyan kopottas, de hatalmasra fel tudja fújni magát a látszat kedvéért.

Aztán egyszer csak lebuktatja saját magát, és kiderül: nemhogy nem páva, de ökörszemnek is túlzás. Ugyanakkor mégis van benne valami szerethető, hiszen szakmailag nagyon elhivatott, és hittel teli az élet költői, metafizikai részét illetően. Nem mellesleg nagyon kifinomult figura. Ez a fickó kényszeresen ügyel a nyelvre és a stilisztikára is. Aztán a néző mégis tanúja lesz annak, ahogy ez lebomlik, s végül egyre sallangmentesebben, tisztábban szólal meg. És minél több réteget hánt le magáról, annál emberibb arca válik láthatóvá. A nagybőgős 70 perc alatt olyan önismereti utat jár be, amelynek a végén kegyetlenül szembesíti magát azzal, hogy mi is a helyzet.

Mire jön rá? 

Arra, hogy lépéseket kéne tennie a boldogsága érdekében... Eddig képtelen volt radikálisan változtatni, akár egyetlen lépést is tenni a karrierje és a boldogulása útján. Mindent összevetve elszámol magával: felismeri, hogy sebezhető és magányos. Miközben élhetne éppenséggel boldog párkapcsolatban, lehetne olyan munkája, amiben hisz, dolgozhatna olyan közegben, amelyben nincs alábecsülve és megalázva, hanem pont értékelnék. Az előadás persze nem ad választ arra, hogy fog-e majd érdemben cselekedni, de a nézőben legalább felsejlik a remény, hogy talán egyszer túllép a saját határain a manus.

A videóajánlódban partnernődként említetted a nagybőgőt. Számomra, ha van férfias hangszer, akkor az pont a nagybőgő.

„Ez egy nagy szerelem” – hangzik el a főhős szájából, miközben a hangszerről beszél. Később a beteg nagynénikéjéhez hasonlítja, öregasszonynak titulálja. Miközben a nagybőgő valóban meglehetősen robusztus, mégis

utalások vannak arra, hogy a zenész és a hangszer között valami erotikus szál feszül, ahogy tartja, öleli, abban ugyancsak van valami erotikus

– persze csak költői szinten. Nőként tekint a hangszerére, ezért bennem is kialakult valahogy ez az asszociáció, hogy a bőgő a partnernőm. Miközben tele van vele a kocsi, ha mellém ül. Viszont előadás végén mindig meghajol ő is.

KlemViktor1-114636.jpg

Klem Viktor (Fotó/Forrás: Klem Viktor)

A sajátod? 

Bérlem. Szóval nincs mindig nálam, de ha igen, akkor a lakásban a csellóm és a basszusgitárom mellett szállásolom el. Épp összeölelkezve dőlnek a falnak hárman.

Ez azt jelenti, hogy rendszeresen muzsikálsz?  

Süskind mintha rólam írta volna azt a részt, amelyben a nagybőgős azt mondja: furulyán, majd csellón keresztül jutottam el a nagybőgőhöz. Én is. A zeneoviban furulyáztam, aztán 9 éves koromtól csellóztam, a középiskola alatt basszgitároztam, és természetesen bandánk is volt. Az egyetemen a zenés vizsgák alkalmával rendszeresen önjelölt zenei vezető voltam az osztályunkban. Végül eljutottam a bőgőig, és az előadásban meg is szólaltatom. Nemcsak skálázom, hanem el is játszom két darabot – ilyet magyar színész nem csinált még ebben a monodrámában, hazai színpadon.

Fejléckép forrása: Klem Viktor

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Zenés színház

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Vizuál

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.
Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Zenés színház ajánló

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház ajánló

Újra az Operaházban látható Anna Netrebko és Yusif Eyvazov

A Bohémélet, a Manon Lescaut, a Pillangókisasszony, a Tosca és a Turandot közkedvelt részletei is elhangoznak Anna Netrebko és Yusif Eyvazov áriaestjén március 23-án az Operaházban.