Zenés színház

Szinetár Miklós: "Az opera a műfajom"

2013.05.26. 10:14
Ajánlom
Az Operaház korábbi főigazgatója, örökös tagja hat évtizede van a pályán. Jelenleg négy rendezése fut az Andrássy úti palotában: a Rigoletto, A denevér, a Macbeth és a Carmen. A következő évadban A varázsfuvolát állítja színpadra a felújított Erkel Színházban. INTERJÚ

- Gazdag prózai és zenés színházi pályafutására visszatekintve, mit jelent az Ön számára az opera műfaja?

- Az operán nevelkedtem. A Magyar Állami Operaháznak már hatvankét éve vagyok a munkatársa. Tizenkilenc éves koromban kerültem oda ösztöndíjas rendezőnek. Házy Erzsébet, Melis György, Gáncs Edit és én voltunk az első ösztöndíjas csapat. Az opera az otthonom, a műfajom. Ezen belül is fontosnak tartom a Magyar Televízió zenés színházában végzett operarendezéseimet. Közülük is a legjelentősebbek A sevillai borbély, a Hoffmann meséi, a Cosí fan tutte, a Fidelio és a Szöktetés a szerájból.

- Szinte pontosan hatvan évvel az első rendezése, a szegedi Windsori víg nők után vitte színre Debrecenben A sevillai borbélyt. Miért fókuszálta Rossini vígoperáját a pénzre?

- Azért szól a pénzről, mert nincs az operairodalomban még egy darab, a melyben ennyi rengeteg szó esne a pénzről. Rossini és a szövegírója a kezdeti, felfelé ívelő kapitalizmusban írták A sevillai borbélyt, míg Mozart a Figaro házasságát még a feudális körülmények között. Debrecenben átütő sikert aratott, nem lehetett jegyet kapni, az előadások végén őrült ünneplés volt. Furcsa félév áll mögöttem három bemutatóval, három különböző műfajban. Kazahsztánban, Almatiban A víg özvegy, Veszprémben az Iphigenia Auliszban és A sevillai borbély Debrecenben. Az 2012/ 2013-as szezonban három ország öt városában összesen tíz darabom van műsoron.

- Ezek közül melyik rendezését emelné ki?

- A veszprémi Iphigenia nagyon fontos, aktuális darab, nagyszerű színészekkel. Emellett annak is örülök, hogy jelenleg Szentpéterváron három zenés darabom van a színház műsorán, A víg özvegy, a Madame Pompadour és A montmartre-i ibolya.

- Ezekben, a kultúrára nézve nehéz időkben hogyan gondol vissza azokra az évekre, amikor a budapesti Operaházat vezette?

- Nagy szeretettel gondolok vissza, mert nagyszerű művészek és remekművek között töltöttem az életemet. Nem vállalkoztam arra, hogy teljesen új utakra vezessem az Operát. Három dologra vállalkoztam, és úgy hiszem, mindegyiket teljesítettem. Elhatároztam, hogy minden évben bemutatok egy új magyar művet, ami megvalósult az igazgatásom alatt. A másik elhatározásom az volt, hogy elviszem a színházat jelentős külföldi utakra, Japánba, Thaiföldre, Hollandiába, Angliába. A japán vendégjáték mindmáig folytatódik, az előadások száma már kétszáz felett jár. Arra vagyok a legbüszkébb, hogy humánus légkör volt a színházban. Az emberek nem szorongtak, féltek, otthon érezték magukat.

- Bizonyára ez abból is fakad, hogy kívülről- belülről ismeri a színházat, a színészeket...

- Rólam már leírták, hogy megélhetési színházat csinálok. És ez valóban így van. Nekem mindig rendkívül fontos volt, hogy a közönség jó közérzete mellett a tagságé is biztosítva legyen.

- Hiányolja a mai repertoárból a kortárs magyar műveket?

- Az igazgatásom alatt sok fiatal énekes és rendező tehetség tűnt fel, mint például Kovalik Balázs. Optimistább a véleményem. Nagyon jó dolog, hogy megnyílt újra az Erkel Színház, méghozzá hangsúlyozottan népszínházi karakterrel.

- Milyen kihívást jelent jövőre A varázsfuvola színrevitele?

- Tulajdonképpen elég konzekvensen egyfajta nyelven szólaltam meg, aminek főleg a kritikusok nem mindig örültek. Ennek a lényege az, hogy az operában nagyon agresszíven két szélsőség nyer teret. Az egyik halálosan konzervatív, és mindig mindent úgy csinál, ahogy tegnap. A másik mindent kiforgat, mindenből valami egészen mást akar, mint amit a szerző leírt. Én mindig egy harmadik utat jártam, azaz ragaszkodtam a szerzői szándékhoz, de közben beletettem a magam újításait. Nem agresszíven, nem a mű ellenére, de mégsem leragadva a kizárólagos hagyománynál. Ezt igyekszem folytatni A varázsfuvolával is. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Színház

A Kean nyerte az Underground Nemzetközi Színházi Fesztivál nagydíját

Az Aradi Kamaraszínház Kean című előadása fesztivál-nagydíjat nyert az Underground Nemzetközi Színházi Fesztiválon. Az Aradi Kamaraszínház tagja, Harsányi Attila színművész három előadást játszott a seregszemlén.
Könyv

Krimi határok nélkül – regénypályázatot hirdetett a Prae Kiadó

A Prae Kiadó ismét felhívást fogalmaz meg magas színvonalú krimik, kizárólag regények írására. A kiadó által gondozott Krimi Ma sorozat célja a hazai, szépirodalmi igénnyel megírt krimi kínálatának bővítése, az iránta való érdeklődés élénkítése. A pályázat nyílt.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: Tannhäuser

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, a Tannhäuserről. 15 sor zenés színház.
Zenés színház kritika

A diktatúra nem egyetlen ember bűne – a Borisz Godunovot mutatták be Amszterdamban

Nagy várakozás előzte meg, hogy a sokáig házi őrizetből dolgozó Kirill Szerebrennyikov hogyan viszi színre Muszorgszkijnak a zsarnokság természetrajzát bemutató operáját, a Borisz Godunovot.
Zenés színház ajánló

Bayreuthi Ünnepi Játékok: idén is élőben követhetjük a fesztivál nyitóelőadását

Kizárólag a Cinema MOM moziban lesz látható a világhírű fesztivál élő közvetítése. Július 25-én Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című operáját vetítik élőben Matthias Davids új rendezésében, Daniele Gatti zenei vezetésével.
Zenés színház kritika

15 sor zenés színház: A nürnbergi mesterdalnokok

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Budapesti Wagner-napok produkciójáról, A nürnbergi mesterdalnokokról szól. 15 sor zenés színház.