Zenés színház

Szinetár Miklós új formában viszi színre első operarendezését

2024.05.06. 09:35
Ajánlom
Több mint 60 év után lesz újra látható az OPERÁ-ban Daniel Auber 19. századi vígoperája, a Fra Diavolo. A május 11-től az Eiffel Műhelyházban látható, magyar nyelvű előadást a Magyar Állami Operaház címzetes főigazgatója, örökös tagja és mesterművésze viszi színre, a főbb szerepeket Boncsér Gergely, Hábetler András és Szvétek László mellett pályakezdő művészek Beeri Benjámin, Kiss Diána Ivett, Somogyi Lili Mária, Fegyvesi Gabriella Rea és Szeleczki Artúr alakítják. Az OPERA Zenekarát Szennai Kálmán vezényli.

„Bűbájos, fülbemászó muzsika, remek jelenetek, nagyszerű szereplehetőségek, egyszóval: színház.” Így jellemzi röviden Szinetár Miklós a Fra Diavolo című vígoperát, amiben a szerzők egy rablóvezér után küldött dragonyos és egy fogadóslány szerelmi története köré építettek szövevényes komédiát.

Fra Diavolo, vagyis „az ördög testvére” eredetileg egy bizonyos Michele Pezza gúnyneve volt, aki a napóleoni háborúk idején számos nápolyi felkelőcsapatot vezetett több-kevesebb sikerrel a hódítókkal szemben,

mígnem a franciák 1806-ban elfogták, és mint útonállót kivégezték. A kalandos életű gerillavezérről számos legenda született, ezek közül a legnépszerűbb adaptáció Daniel Auber operája lett, amit 1830-ban mutatott be a párizsi Opéra-Comique.

Auber rendszeres alkotótársa, Eugène Scribe romantikus, Don Giovanni-szerű nőcsábász banditává szelídítette a vérszomjas felkelőt, aki a cselekmény színhelyéül szolgáló terracinai fogadóban magát márkinak kiadva igyekszik kirabolni a vele utazó angol házaspárt, Lord Kookburnt és Lady Pamelát. Eközben az útonálló elfogására küldött fiatal dragonyos, Lorenzo azon kesereg, hogy Matteo, a fogadós, nem akarja hozzáadni a lányát, Zerlinát.

Az ebből kikeveredő vígopera Auber pályafutásának legnépszerűbb darabja lett: számos nyelvre lefordították, és több mint 900 előadással csaknem 80 évig repertoáron maradt a francia fővárosban.

FraDiavolo07-093429.jpg

A Fra Diavolo próbája (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

A Rossini-vígoperákkal rokon darab már a Pesti Magyar Színház második évadában, 1838-ban megjelent a hazai repertoáron, a későbbi Nemzeti Színházban majdnem 40 alkalommal szerepelt a műsoron. A Magyar Királyi Operaház először 1909-ben tűzte ki, az igazi sikert azonban a 22 éves, pályakezdő operarendező, Szinetár Miklós színrevitele hozta meg a darab számára, ami a Gördülő Opera keretében előbb 1954-ben járta az országot, majd 1959-től újabb rendezésben az Erkel Színházban volt látható 1962-ig.

A Kossuth- és kétszeres Jászai-díjas rendező a színrevitel mellett Szentgyörgyi Pál magyar fordításának átdolgozója is egyben, míg a színpadra állításban Harangi Mária volt segítségére. A díszletek Zöldy Z Gergely, a jelmezek Szelei Mónika, a videóvetítések Czeglédi Zsombor munkái. Az előadás főbb szerepeit Boncsér Gergely és Beeri Benjámin (Fra Diavolo), Hábetler András (Kookburn), Kiss Diána Ivett és Somogyi Lili Mária (Pamela), Szeleczki Artúr (Lorenzo), Szvétek László (Matteo), valamint Fenyvesi Gabriella Rea (Zerlina) alakítják, a további szerepekben Kőrösi András, Szerekován János, Tóth-Fejel Dániel József és Havasi-Horváth László láthatók. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és a Zeneakadémia énekszakos növendékeiből álló kórust Szennai Kálmán vezényli.

A Fra Diavolo a 2024. május 11-i premiert követően az évadban még két alkalommal, május 18-án és 23-án látható.

Az előadásról további részletek itt érhetők el. >>>

Fejléckép: A Fra Diavolo próbája (forrás: Magyar Állami Operaház)

A színház maga a politika – Beszélgetés Szinetár Miklóssal

Kapcsolódó

A színház maga a politika – Beszélgetés Szinetár Miklóssal

Februárban tölti be kilencvenedik életévét Szinetár Miklós, a magyar színházi és operaélet doyenje, rendező, tanár, számos nagynevű kulturális intézmény egykori vezetője. A jeles alkalomból a művészet fontosságáról, a közönség elvárásairól és egy roppant tehetséges, új énekesgenerációról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Klasszikus

Balázs Jánost, Harcsa Veronikát és Fischer Ivánt is elismerték az első alkalommal átadott Bartók Rádió Zenei Díjjal

A Bartók Rádió a tavalyi év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseképpen először adta át díjait. A nagyszabású díjkiosztót a Bartók Rádió és a Duna május 25-én, az M5 kulturális csatorna május 26-án tűzi műsorra.
Klasszikus

Faültetéssel ünnepelte pályafutásának ötvenedik évfordulóját Kobayashi Ken-Ichiro

Egy japán cseresznyefát ültetett el a MÁV Szimfonikus Zenekar székházának kertjében nemzetközi karrierje ötvenedik évfordulója alkalmából a világhírű karmester, Kobayashi Ken-Ichiro.
Vizuál

Miért kellett saját példaképe elől az asztal alá rejtőznie Lars von Triernek?

Soha ne találkozz a hőseiddel, tartja a régi mondás. Úgy látszik, van, aki komolyan is gondolja ezt: a dán filmművészet egyik legnagyobb alakja ugyanis szó szerint elbújt, hogy elkerülje a találkozást – az amerikai filmművészet szintén egyik legnagyobb alakjával.
Jazz/World

Ha uralod a csöndet, a tiéd lehet – beszélgetés João Camarero brazil gitárművésszel

João Camarero rendkívül kellemes beszélgetőpartner és hihetetlenül kifinomult játékú előadóművész, akiből a világ legtermészetesebb módján árad a zene. A brazil gitárművésszel a budapesti fellépését megelőző napon beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Operaház Verdi városában – a pármai Teatro Regio

Bár Giuseppe Verdi nem itt, hanem egy közeli kistelepülésen látta meg a napvilágot, Párma és az egész környék magáénak érzi a zeneszerzőt. Sorozatunkban ezúttal a pármai Teatro Regióba kalauzoljuk az olvasókat.
Zenés színház interjú

Csak semmi komolyság! – interjú Janklovics Péterrel

„Mindennek meg lehet fogni a humoros oldalát” – vallja Janklovics Péter humorista, aki érzékenyítő előadásaiban a klasszikus zene és az opera műfaját igyekszik közelebb hozni a hallgatósághoz provokatívan, ám mindig kellő tisztelettel.
Zenés színház ajánló

Szabadakarat: innovatív koncertszínház sztárokkal a Margitszigeti Színházban

A reformkor első „celeb párjának” szerelmét mutatja be a térben és időben is szabadon mozgó, koncerthangulatú történetet, a szabadakarat >>>> című előadás. Az októberi ősbemutató után, május 28-án szabadtéren is debütál a koncertszínház a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház hír

Harminckét országból csaknem kétszázan jelentkeztek az idei Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

A Zeneakadémia 70 ezer euró összdíjazású megmérettetésére 106 női és 90 férfi énekese adott be érvényes pályázatot a világ minden tájáról.
Zenés színház interjú

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.