Zenés színház

Színházi megoldás

2009.11.13. 15:14
Ajánlom
Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval harmadik versenydarabja Marco Tutino Vita című operája, amelyet 2002-ben mutattak be a darabot megrendelő milánói Scalában. A komponistával az ostravai Morva-Sziléziai Nemzeti Színház előadás után beszélgettünk.

- Hogyan jött az opera ötlete?

- Olvastam egy újsághírt, hogy Margaret Edson Pulitzer-díjat nyert Wit című drámájával (a Játékszínben Fekete angyal címmel játszották - a szerk.), és nagyon megérintett a téma. Elolvastam a darabot, kapcsolatba léptem az ügynökségével, megvettem a jogokat, és nyolc hónapig dolgoztam az operán. Izgalmasnak találtam azt, hogy az írónő egyszerre állítja párhuzamba és ellentétbe a kultúrát és az életet, azt, hogy mit tudunk valójában életről és halálról. Az volt talán a legnagyobb nehézség, hogy megtaláljuk a megfelelő kifejezésmódot szavakban és zenében is ehhez a témához - a rákhoz, a halálhoz, ami a közönség soraiban ülőket személyesen érintheti. Nem akartam, hogy bárki is megbántva érezze magát.

- Nem kérem arra, hogy ítéletet mondjon az ostravai produkcióról, inkább hasonlítsa össze ezt a produkciót a Scala-beli ősbemutatóval.

- Szeretném elmondani, hogy ezt egy nagyon szép és jó előadásnak tartom. A színházak mérete és anyagi háttere közti különbségek adottak. A Scalában nagyobb a színpad, nagyobb kórussal és zenekarral dolgoztunk. Ez természetesen másféle rendezési módszert kíván, mint egy sokkal intimebb tér és jóval kisebb létszámú együttes esetében. Ez az előadás számomra sokkal inkább koncentrál az emberi drámára, mint a milánói. Örömmel láttam, hogy a hangi adottságok mellett remek színészi teljesítményt is nyújtanak a versenyzők, a rendező (Telihay Péter - a szerk.) pedig nem elégedett meg az általánosságokkal. A használt szimbólumrendszer komplex: a kórházi gyógyító eszközök kínzóeszközzé válása pontos képi megfogalmazása a darabban egyszerre jelen levő párhuzamoknak és szembenállásoknak. Igazán elégedett vagyok ezzel a produkcióval, mert úgy érzem, különleges energiák hozták létre és működtetik.

- Szegeden  1994-ben bemutatták A nőstényfarkas című operáját. Milyen emlékeket idéz arról az előadásról és a városról?

- Csak jókat. Bár meg kell mondanom, meglepődtem, amikor most megérkeztem, mert sokat változott Szeged: elegánsabb, sikkesebb lett a város. A színház gyönyörű, akkor és most is megtapasztaltam, hogy érzékeny, zeneértő a közönsége.

- Min dolgozik most?

- A bolognai mindennapokat érintő munkám mellett (Marco Tutino a Teatro Comunali di Bologna művészeti vezetője - a szerk.) Visconti Érzés című filmje alapján írok egy operát az olasz egyesítés 140. évfordulója tiszteletére, a palermói Teatro Massimo felkérésére.

- Ön választotta a témát?

- Igen. A szenvedélyes történet fogott meg, valamint a társadalmi-politikai töltet, a szabadságeszme mai zenei kifejezési lehetőséget. Hiszem, hogy a művészet egyik feladata az, hogy napjaink nagy kérdéseire felhívja a figyelmet, és azokra a maga békés eszközeivel a megoldást keresse.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Opera bevezeti a vasárnap délutáni előadásokat

Összesen 16 matinét tartanak a hétfő esti előadások helyett - jelentette be Peter Gelb, az operaház igazgatója arra hivatkozva, hogy a hétvégi előadások iránt sokkal nagyobb az érdeklődés.
Zenés színház armel

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.