Zenés színház

Színházi megoldás

2009.11.13. 15:14
Ajánlom
Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval harmadik versenydarabja Marco Tutino Vita című operája, amelyet 2002-ben mutattak be a darabot megrendelő milánói Scalában. A komponistával az ostravai Morva-Sziléziai Nemzeti Színház előadás után beszélgettünk.

- Hogyan jött az opera ötlete?

- Olvastam egy újsághírt, hogy Margaret Edson Pulitzer-díjat nyert Wit című drámájával (a Játékszínben Fekete angyal címmel játszották - a szerk.), és nagyon megérintett a téma. Elolvastam a darabot, kapcsolatba léptem az ügynökségével, megvettem a jogokat, és nyolc hónapig dolgoztam az operán. Izgalmasnak találtam azt, hogy az írónő egyszerre állítja párhuzamba és ellentétbe a kultúrát és az életet, azt, hogy mit tudunk valójában életről és halálról. Az volt talán a legnagyobb nehézség, hogy megtaláljuk a megfelelő kifejezésmódot szavakban és zenében is ehhez a témához - a rákhoz, a halálhoz, ami a közönség soraiban ülőket személyesen érintheti. Nem akartam, hogy bárki is megbántva érezze magát.

- Nem kérem arra, hogy ítéletet mondjon az ostravai produkcióról, inkább hasonlítsa össze ezt a produkciót a Scala-beli ősbemutatóval.

- Szeretném elmondani, hogy ezt egy nagyon szép és jó előadásnak tartom. A színházak mérete és anyagi háttere közti különbségek adottak. A Scalában nagyobb a színpad, nagyobb kórussal és zenekarral dolgoztunk. Ez természetesen másféle rendezési módszert kíván, mint egy sokkal intimebb tér és jóval kisebb létszámú együttes esetében. Ez az előadás számomra sokkal inkább koncentrál az emberi drámára, mint a milánói. Örömmel láttam, hogy a hangi adottságok mellett remek színészi teljesítményt is nyújtanak a versenyzők, a rendező (Telihay Péter - a szerk.) pedig nem elégedett meg az általánosságokkal. A használt szimbólumrendszer komplex: a kórházi gyógyító eszközök kínzóeszközzé válása pontos képi megfogalmazása a darabban egyszerre jelen levő párhuzamoknak és szembenállásoknak. Igazán elégedett vagyok ezzel a produkcióval, mert úgy érzem, különleges energiák hozták létre és működtetik.

- Szegeden  1994-ben bemutatták A nőstényfarkas című operáját. Milyen emlékeket idéz arról az előadásról és a városról?

- Csak jókat. Bár meg kell mondanom, meglepődtem, amikor most megérkeztem, mert sokat változott Szeged: elegánsabb, sikkesebb lett a város. A színház gyönyörű, akkor és most is megtapasztaltam, hogy érzékeny, zeneértő a közönsége.

- Min dolgozik most?

- A bolognai mindennapokat érintő munkám mellett (Marco Tutino a Teatro Comunali di Bologna művészeti vezetője - a szerk.) Visconti Érzés című filmje alapján írok egy operát az olasz egyesítés 140. évfordulója tiszteletére, a palermói Teatro Massimo felkérésére.

- Ön választotta a témát?

- Igen. A szenvedélyes történet fogott meg, valamint a társadalmi-politikai töltet, a szabadságeszme mai zenei kifejezési lehetőséget. Hiszem, hogy a művészet egyik feladata az, hogy napjaink nagy kérdéseire felhívja a figyelmet, és azokra a maga békés eszközeivel a megoldást keresse.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Klasszikus

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Tánc

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.
Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.