Zenés színház

Színházi temetés a város peremén

2012.05.18. 09:01
Ajánlom
Lekerül a műsorról Fenyő Miklós saját dalaival aláfestett élettörténete, a Made in Hungária. Mindig vannak kifutó darabok, ám ennek a musicalnek a ma már a maguk sorsa miatt is aggódó színészek eredetileg ötszáz előadást jósoltak. Az időgép azonban a 321. alkalommal kezdte meg a visszaszámlálást az elmúlt hét végén a József Attila Színházban - és ezúttal utoljára.

A hanghatások keltette képzeletbeli utazás a rendszerváltás utáni évektől indult visszafelé a Magyar Köztársaság kikiáltásán, egy Kádár-beszéd foszlányán és a fenyegetettség érzetét felidéző egyéb történelmi szónoklatokon át, míg végül a Szabad Európa és a Luxemburg Rádió recsegő-sistergő adásaiból vett bejátszásokkal röpített gondolatban mindenkit a hatvanas évek elejére. A nyitó színpadkép szintén azt a kort idézte, mivel a főhős, Ricky ekkor toppant be újra régi barátai közé - Amerikából. Oda vitték magukkal pár évvel korábban disszidált szülei, de - a szövegkönyv szerint - a kubai rakétaválság miatt visszatoloncolták őket Magyarországra.

Csavard fel a szőnyeget!

Nem rágógumit hozott magával Ricky az újvilágból, hanem lemezeket, "odakint" körülrajongott, itthon akkoriban legfeljebb hallomásból ismert rock and roll sztárok korongjait. Merthogy a darab egyik szerzőjének, Fenyő Miklósnak az igaz történetén alapul. A zenész Tasnádi István alkotótársával az ezredfordulón látott neki a Hungária históriájának színpadi feldolgozásához. A Méhes László rendezte előadás színlapján a 2001. októberi premier óta ott olvasható: "Az előadásban látható figurák és helyzetek bárminemű összefüggése létező személyekkel - nem a véletlen műve."

Bizonyára sokan emlékeznek, hogy a Hungária volt az az együttes, amelyik a Csavard fel a szőnyeget című fergeteges rockival az 1968-as Ki mit tud? első helyezettje lett. A darab vasárnapi utolsó előadásán nemcsak az ötszáz fős nézőtér telt meg dugig, hanem pótszékek is övezték a zsöllyesorokat. Idősnek és fiatalnak járt keze-lába a pezsdítő Hungária-számok hallatán. Míg tartott a móka-kacagás, mindenki elfeledkezett arról, hogy az előadás végső búcsúján vesz részt. És ki törődött azzal, hogy a kellékkandeláber meg-megingott, olykor roskadozott az utcabál vagy a művelődési ház díszletszínpada, és hogy egyszerű a cselekmény?

Jampeckönnyek

A színészek is csak a tapsrendnél eszméltek fel: itt a vége! Az természetes, hogy a Jerry Lee Lewis szellemét alakító Fenyő Miklósnak kicsit elhomályosult a tekintete, hiszen az ő élete pörgött le a színpadon saját dalai kíséretében, önnön közreműködésével. De ott van az ebből készült film, és vidéken még játsszák majd a darabot. A társulatból azonban nemcsak a nők érzékenyültek el, hanem a vagány jampecek is elkámpicsorodtak. Leginkább "Kis Nyírőnek", a cipődobozból világvevőt, ruhásszekrényből hangfalat eszkábáló darabbeli technikusnak rázta a vállát a zokogás.

A közönség hosszan, felállva ünnepelte a szereplőket. A színfalak mögött később váltig állították a nagy tapasztalatú idősebbek, hogy ilyen huzamos vastapsra ők sem emlékeznek. Ugyancsak a darabtemetést követő "toron" hallottam azt is, hogy pár éve még bátran kötöttek volna fogadást: megéri a Made in Hungária az ötszázadik előadást. Az anyát, apát, funkcionáriust és rendőrt alakító művészek méltán számíthattak volna erre, hiszen ők nem öregedtek ki a szerepükből. Egyikük - mielőtt elegánsan, de sietve távozott - elmondta, miért oly kisírt a szeme: egy csomó darabot "eltemetett" már, de olyankor mindig jött a következő. Ezúttal azonban nem várja ősztől színházi próba, kihívás, bemutató. Húszegynéhány éve szerződött a város peremi József Attila Színházhoz, Jászai Mari-díjas, és csak az ötvenes éveiben jár.

A még mindig kamaszos alkatú "Kis Nyírő" harmincegy esztendősen a legidősebb volt a csapatban, amikor elkezdődött a széria. Most negyvenkettő. - Ha a nézők elhiszik nekünk, hogy huszonévesek vagyunk, akkor nincs semmi baj - jegyezte meg, majd szerényen hozzáfűzte, hogy erről szól a színészet. Már annyira ismerték egymás minden rezdülését - mesélte -, hogy a váratlan eseményeket is könnyedén áthidalták. Ha valaki véletlenül késve ért a színpadra a jelenetéhez, a többiek úgy csevegtek pár mondatot, hogy a közönség észre sem vette a pluszmondatokat. Kis Nyírő megszemélyesítője a kilencvenes évek második felében szegődött a sokáig népes állandó társulattal működő angyalföldi színházhoz. Most egyedül a nemrég bemutatott Csetepaté Chioggiában című darabban szerepel. Ez még részmunkaidős foglalkoztatásnak is kevés, a következő évadban rá váró feladatokról pedig semmi információja sincs.

Az ügyelőt legyőző szekrény

A néhány éve vidékre szerződött, így a Fenyő-darabba "külsősként" hazajáró "Ricky" mindazonáltal képes volt vidámabb történeteket is felidézni. A Made in Hungáriának a Szegedi Szabadtéri Játékokon tartott vendégszereplésekor az ügyelő nem akarta felengedni a színpadra annál a jelenetnél, amelyben egy kiütött aljú ruhásszekrényt magára öltve kellett volna begyalogolnia a világot jelentő deszkákra. "Akárki rakodó mondhassa, hogy ő a főszereplő" - jelentette ki az ügyelő. Végül a szekrény erősebb volt nála, vagy a színész ráolvasásai hatottak, mindenesetre nem szakadt félbe az előadás.

Az egyik technikus az utóbbi időben akadozó "cápáról", az emelkedő-süllyeszthető színpadrészről mesélt. Szavai szerint előfordult, hogy a szerkezet megmakacsolta magát. Amíg műszakiak megreparálták, ő a vezérlőpultnál újra és újra lejátszotta a galiba előtti dalt, a színészek pedig folyamatosan "visszatapsolták" a számot. Sose kellett bemondani, hogy technikai szünetet tartanak, legfeljebb kicsit hosszabbra nyúlt az aznapi előadás. Vagy rövidebb lett a szünet...

Egy "titkárság közeli" munkatárstól úgy tudni, hogy a darabot muszáj volt levenni a műsorról, mert felújításra szorult. Nemcsak a díszleteket és a jelmezeket kellett volna újragyártatni, hanem a több mint egy évtizede húszéveseket játszó gárdát is illett volna fiatalítani, ráadásul két kismama is van közöttük. Mindez annyiba kerülne, mint egy vadonatúj premier létrehozása. Most vasárnap megint "temetnek" a József Attila Színházban: a negyedik évada játszott Kölcsönlakás visszajár című bohózat érkezik utolsó előadásához. A döntés indoka ezúttal a színészegyeztetési nehézség. Ray Cooney és John Chapman ugyancsak Méhes László rendezte vígjátéka a május 20-aival együtt hatvanöt előadást élt meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.
Zenés színház ajánló

Bel canto mesterműben énekel Kolonits Klára

Kolonits Klára, Balga Gabriella és Juraj Hollý főszereplésével, Rajna Martin vezényletével és Szabó Máté rendezésében először készül teljes értékű színpadi produkció Donizetti Stuart Mária című operájából Magyarországon.