Zenés színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb zenés/szórakoztató előadás

2014.09.19. 14:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb zenés/szórakoztató előadás kategória jelöltjei:

1. Chicago

Bozsik Yvette felfogásában a musical-történelem enigmatikus darabja a kétes hírű celeb nők bulvárharcáról szól. Ehhez a keserű társadalmi szatírához egy ágy és egy tévé által meghatározott teret választ, hangsúlyozván a központi gondolatot: "kapszulahotel az életünk"- ahogyan maga a rendezőnő fogalmaz. Bozsik Yvette rendezői koncepcióját parádés (kettős) szereposztásban valósította meg, amelyben előnyt élveztek az énekelni-táncolni tudó (és a magyar kereskedelmi médiában is fel-felbukkanó) magyar kiválóságok.

Schell Judit, aki az előadás egyik szereposztásában Vella Kellyt alakítja, így mesél a Fideliónak adott interjújában a darab érvényességéről: "A bírálat abban nyilvánul meg inkább, hogy hogyan kerülnek ki ezek a nők a börtönből - úgy, hogy sztárt csinálnak belőlük. Roxie-nak elég azt füllentenie, hogy terhes, és egyből megsajnálják. Szerintem ezek a nők megérdemlik a büntetésüket: az egyik megölt egy embert, a másik kettőt, hármat, nem hiszem, hogy kint kellene tartani őket az utcán."

"A Centrálban most bemutatott Chicago okosan és érvényesen mesél médiáról, manipulációról és a celebiparról. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy iskolapéldát ad abból, miként tud a zenés-szórakoztató és a bulvár jelző végre nem pejoratív fogalomként létezni a fővárosi színházi életben -írja Frauenhoffer György az előadásról a Revizor hasábjain.

2. Az Őrült Nők Ketrece

Alföldi Róbert rendezése abból a musicalből készült, amit Jerry Herman és Harvey Fierstein az azonos című '78-as film alapján írt. Ahogyan megszokhattuk, Alföldi nem apropó nélkül "beszél": erősen aktualizáló és kikacsintásokkal teli előadásában a bemutatót megelőző, és a témát érintő politikai nyilatkozatokra, a Pride felvonulás körülményeire és médiavisszhangjára is nyíltan reflektál.

Bóta Gábor a Népszava oldalán így ír az előadás nyíltságáról: "Alföldi Róbert nem lacafacázik, nem rejt a sorok közé semmit, egy az egyben, akár vaskos komédiázás keretében, egyáltalán nem finomkodva kimondja, amit akar, legyen szó erotikáról, vagy politikai közlendőről. És közben még érzelmes is, olykor már-már nyúlós. Időnként a giccshatáron mozog. (...) De persze van azért irónia, önirónia, maró gúny, célba találó humor. És kiváló alakítások."

A transzvesztitabár tulajdonosának élettársát játszó Stohl András színész bravúrjai pedig tovább emelik a darab sikerét, ahogyan azt kritikusunk a Fidelión megjelent kritikájában is megjegyzi: "Stohl méltóságteljes, de kiöregedőfélben lévő transzvesztitája valódi feminin jelenség a színpadon, egyszerre harsány drag queen és anyatigris, alakítása akár egy önvallomásnak is beérne színészetről ma Magyarországon."

3. Római vakáció

Az Audrey Hepburn szereplésével filmklasszissá vált mozi, majd Pole Corter zenéivel elhíresült színházi darab Pelsőczy Réka adaptációjában és Zöldi Gergely átiratában igazi kikapcsolódást nyújtó előadássá válik. A dramaturgiai munka által a színházi és filmes élet kulisszatitkai is beleíródnak a történetbe. Hernádi Judit, a legígéretesebb pályakezdő címére esélyes Nagy Dániel Viktor, Fekete Ernő, valamint Tenki Réka és az őt váltó Balla Eszter játékával sztárparádét vonultat fel az Orlai Produkció.

Csáki Judit a Magyar Narancsban megjelent kritikájában a következőképp szól a rendezésről: "Pelsőczy Réka rendezése finom munka. Egyébként is: Pelsőczy rendezéseit ez a bizonyos érzékenység, nem nyomulós, de azért látványos ötletesség és stílusérzék szokta jellemezni (...). Filmlegendáról, avagy legendás filmről lévén szó az ötlet is elkél, a stílusérzék is - és minden marad a kellemes, kedves, bájos, szellemes tartományon belül. Mondhatnám, hogy tipikus nyáresti előadás, de szerintem jól fog jönni mínusz húszban is."

Pelsőczy Réka így beszélt a rendezés mozgatórugójáról a Fidelión megjelent interjúban: "Nagyon szeretem ezeket a régi filmeket. (...) Imádtam tévét és filmeket nézni, teljesen elvarázsolódtam a nagy színészektől, a zenéktől, a táncoktól. Nem tudom, miért, de valahol nagyon mélyen érint ez a világ, ez az álomvilág. Belefeledkeztem a mesékbe, de közben tudtam, hogy ezek színészek, nem embereknek tűntek, hanem földöntúli lényeknek. Ez a rendezésem tiszteletadás, vagy megemlékezés nekem a régiekről."


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.