Zenés színház

Színikritikusok díja 2014: A legjobb zenés/szórakoztató előadás

2014.09.19. 14:00
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe idén 34. alkalommal nyújtja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő díját szeptember 21-én a Trafóban. A díjátadóig részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb zenés/szórakoztató előadás kategória jelöltjei:

1. Chicago

Bozsik Yvette felfogásában a musical-történelem enigmatikus darabja a kétes hírű celeb nők bulvárharcáról szól. Ehhez a keserű társadalmi szatírához egy ágy és egy tévé által meghatározott teret választ, hangsúlyozván a központi gondolatot: "kapszulahotel az életünk"- ahogyan maga a rendezőnő fogalmaz. Bozsik Yvette rendezői koncepcióját parádés (kettős) szereposztásban valósította meg, amelyben előnyt élveztek az énekelni-táncolni tudó (és a magyar kereskedelmi médiában is fel-felbukkanó) magyar kiválóságok.

Schell Judit, aki az előadás egyik szereposztásában Vella Kellyt alakítja, így mesél a Fideliónak adott interjújában a darab érvényességéről: "A bírálat abban nyilvánul meg inkább, hogy hogyan kerülnek ki ezek a nők a börtönből - úgy, hogy sztárt csinálnak belőlük. Roxie-nak elég azt füllentenie, hogy terhes, és egyből megsajnálják. Szerintem ezek a nők megérdemlik a büntetésüket: az egyik megölt egy embert, a másik kettőt, hármat, nem hiszem, hogy kint kellene tartani őket az utcán."

"A Centrálban most bemutatott Chicago okosan és érvényesen mesél médiáról, manipulációról és a celebiparról. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy iskolapéldát ad abból, miként tud a zenés-szórakoztató és a bulvár jelző végre nem pejoratív fogalomként létezni a fővárosi színházi életben -írja Frauenhoffer György az előadásról a Revizor hasábjain.

2. Az Őrült Nők Ketrece

Alföldi Róbert rendezése abból a musicalből készült, amit Jerry Herman és Harvey Fierstein az azonos című '78-as film alapján írt. Ahogyan megszokhattuk, Alföldi nem apropó nélkül "beszél": erősen aktualizáló és kikacsintásokkal teli előadásában a bemutatót megelőző, és a témát érintő politikai nyilatkozatokra, a Pride felvonulás körülményeire és médiavisszhangjára is nyíltan reflektál.

Bóta Gábor a Népszava oldalán így ír az előadás nyíltságáról: "Alföldi Róbert nem lacafacázik, nem rejt a sorok közé semmit, egy az egyben, akár vaskos komédiázás keretében, egyáltalán nem finomkodva kimondja, amit akar, legyen szó erotikáról, vagy politikai közlendőről. És közben még érzelmes is, olykor már-már nyúlós. Időnként a giccshatáron mozog. (...) De persze van azért irónia, önirónia, maró gúny, célba találó humor. És kiváló alakítások."

A transzvesztitabár tulajdonosának élettársát játszó Stohl András színész bravúrjai pedig tovább emelik a darab sikerét, ahogyan azt kritikusunk a Fidelión megjelent kritikájában is megjegyzi: "Stohl méltóságteljes, de kiöregedőfélben lévő transzvesztitája valódi feminin jelenség a színpadon, egyszerre harsány drag queen és anyatigris, alakítása akár egy önvallomásnak is beérne színészetről ma Magyarországon."

3. Római vakáció

Az Audrey Hepburn szereplésével filmklasszissá vált mozi, majd Pole Corter zenéivel elhíresült színházi darab Pelsőczy Réka adaptációjában és Zöldi Gergely átiratában igazi kikapcsolódást nyújtó előadássá válik. A dramaturgiai munka által a színházi és filmes élet kulisszatitkai is beleíródnak a történetbe. Hernádi Judit, a legígéretesebb pályakezdő címére esélyes Nagy Dániel Viktor, Fekete Ernő, valamint Tenki Réka és az őt váltó Balla Eszter játékával sztárparádét vonultat fel az Orlai Produkció.

Csáki Judit a Magyar Narancsban megjelent kritikájában a következőképp szól a rendezésről: "Pelsőczy Réka rendezése finom munka. Egyébként is: Pelsőczy rendezéseit ez a bizonyos érzékenység, nem nyomulós, de azért látványos ötletesség és stílusérzék szokta jellemezni (...). Filmlegendáról, avagy legendás filmről lévén szó az ötlet is elkél, a stílusérzék is - és minden marad a kellemes, kedves, bájos, szellemes tartományon belül. Mondhatnám, hogy tipikus nyáresti előadás, de szerintem jól fog jönni mínusz húszban is."

Pelsőczy Réka így beszélt a rendezés mozgatórugójáról a Fidelión megjelent interjúban: "Nagyon szeretem ezeket a régi filmeket. (...) Imádtam tévét és filmeket nézni, teljesen elvarázsolódtam a nagy színészektől, a zenéktől, a táncoktól. Nem tudom, miért, de valahol nagyon mélyen érint ez a világ, ez az álomvilág. Belefeledkeztem a mesékbe, de közben tudtam, hogy ezek színészek, nem embereknek tűntek, hanem földöntúli lényeknek. Ez a rendezésem tiszteletadás, vagy megemlékezés nekem a régiekről."


Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Tánc

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Opera bevezeti a vasárnap délutáni előadásokat

Összesen 16 matinét tartanak a hétfő esti előadások helyett - jelentette be Peter Gelb, az operaház igazgatója arra hivatkozva, hogy a hétvégi előadások iránt sokkal nagyobb az érdeklődés.
Zenés színház armel

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.