Zenés színház

Színpadra készen

2016.06.02. 08:19
Ajánlom
Az idei évadot a New York-i Metropolitan Szonja Joncseva főszereplésével indította. A kitűnő bolgár szopránt a Die Welt Maria Callas-hoz hasonlította és a világ jelenlegi legjobb Traviátájának tartja. A magyar közönség június 10-én a miskolci BartókPlusz Operafesztivál nyitógáláján találkozhat vele.

Szonja Joncseva 1981-ben született Bulgáriában. Zongora és ének tanulmányait szülővárosában, Plovdivban végezte Nelly Kojcseva osztályában. Master fokozatát a Genfi Konzervatóriumban Danielle Borst növendékeként klasszikus ének szakon szerezte meg.

Szonja Joncseva

Szonja Joncseva (Fotó/Forrás: NYT)

Szonja Joncseva élete és karrierje úgy indult mint minden későbbi operaénekesnek. Gyermekkorától tanult énekelni és zongorázni Bulgária második legnagyobb városában, ahol a középfokú tanulmányait is végezte. Tizenévesen azonban szokatlan módon egy bolgár televíziós showműsor házigazdája lett, ahol a rockzenétől a klasszikusig minden műfaj képviseltette magát.

Joncseva erről az időszakról később úgy vélekedett, hogy itt sajátította el a színpadi lét minden apró fortélyát. A műsorban szereplő vendégek kapcsán megtanult olvasni az arckifejezésekből, következtetni az érzésekre és gondolatokra.

 A később Svájcban tanuló Joncseva William Christie Európai Barokk Akadémiájának tagja lett, ahol magáévá tehette a barokk ének műfajának sajátosságait. Az akadémia produkcióiban való részvétel és az ezzel járó koncertkörutak tették lehetővé, hogy egyes operaházak felfigyeljenek rá. Így került be a Placido Domingo megálmodta Operalia versenybe is, amit 2010-ben sikeresen megnyert.

Joncseva az Operália versenyt úgy értékelte, hogy itt ismerte fel, hogy nem a győzelem a fontos, hanem az, hogy az énekes mindig készenlétben legyen, hiszen bármikor kaphat egy felkérést.

Szonja Joncseva 2014 októberében kapott egy furcsa telefonhívást svájci otthonában. A Metropolitan operából keresték meg, hogy meg tudná-e néhány héten belül tanulni Mimi szerepét Puccini Bohéméletéből, New Yorkba repülni és beállni a produkcióba. Joncsevát öt héttel első gyermekének születése után érte a felkérés, amire rövid gondolkodás után igenlő választ adott. Az énekesnő ekkor már tudta a fontosabb áriákat és a duettet is, de a mű többi részével nem volt tisztában. Öthetes gyermekének gondozása mellett tanulmányozta a partitúrát és aratott kirobbanós siker néhány hét múlva a New Yorki-i opera színpadán.

A szoprán énekesnő széles repertoárjában ugyanúgy megtalálható a barokk zene, mint Mozart, Verdi és Puccini művei. Szonja Joncseva hamar a világ vezető operaházainak állandó vendége lett, ideértve a New York-i Metropolitant, a londoni Covent Gardent, a müncheni Bajor Állami Operaházat, a Berlini és a Bécsi Állami Operaházat, valamint a Párizsi Operát.

Metropolitan Opera-beli debütálására Gilda szerepében került sor Verdi Rigolettójában 2013-ban. Ezt követően a New York Times így írt róla: „[Szonja Joncseva] bájos színpadi megjelenése pompás, átütő erejű hanggal párosult. (...) Ragyogó vokális teljesítményével az énekesnő a látszólag félénk Gilda lelkében kavargó gazdag érzelemvilág minden árnyalatát, a lány érzéki vágyait is meg tudta mutatni.” A fellépést valójában annak köszönheti, hogy az eredetileg szerződött énekes visszamondta a szereplést. Később Margit szerepében is így bizonyíthatott Gounod Faustjában, amikor maga Anna Nyetrebko lépett vissza, arra hivatkozva, hogy hangja már nem alkalmas a szerep megformálására.

Szonja Joncseva az Operalia versenygyőzelem és kapcsolódó CulturArte Különdíj mellett, 2007-ben az Aix en Provence Fesztiválon megkapta az Amis du Festival különdíját Fiordiligi (Così fan tutte) szerepében nyújtott alakításáért. Számos ösztöndíjat elnyert olyan svájci alapítványoktól, mint a Mosetti és a Hablitzel.

Tudjon meg többet a 2016-os miskolci BartókPlusz programjairól ide kattintva.

Több első díjat kapott hazájában, Bulgáriában is: a „Német és Osztrák Klasszikus Zenei Versenyen” 2001-ben, a „Bolgár Klasszikus Zenei Versenyen” és az „Ifjú Tehetségek” versenyén pedig 2000-ben. A Bolgár Nemzeti Televízió 2000. évi „Hit-1” versenyén Szonja Joncsevát és fivérét, Marin Joncsevet egyaránt „Az év énekese” díjjal tüntették ki.

Az énekesnő felvételeit a Sony Classical adja ki, első lemeze 2015 elején jelent meg francia tematikájú áriákkal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hitte volna? Rudolf Péter 60 éves!

Hobbija a sakk, a horgászat és a foci, szerepálmai nincsenek. Ma ünnepli 60. születésnapját Rudolf Péter Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész, a legsokoldalúbb magyar színészek egyike. PORTRÉ
Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Balázs János a Steinway nagykövete lett

A zongoraművész október 14-én, Hamburgban vehette át a Young Steinway Artist nemzetközi elismerést.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Zenés színház hír

José Carreras lesz a miskolci operafesztivál díszvendége

José Carreras hangversenyével nyílik 2020-ban a 20. Bartók Plusz Operafesztivál Miskolcon, a rendhagyó koncert helyszíne a város jégcsarnoka lesz.
Zenés színház interjú

Egy pálya emlékezete – Ferruccio Furlanetto az Erkel Színházban

A világhírű basszus, Ferruccio Furlanetto tavasszal ünnepelte hetvenedik születésnapját. Szó sincs azonban lezárásról, helyette a jövőbe tekint, és eközben az Erkel Színházban felidézi pályája fő állomásait.