Zenés színház

Színpadra készen

2016.06.02. 08:19
Ajánlom
Az idei évadot a New York-i Metropolitan Szonja Joncseva főszereplésével indította. A kitűnő bolgár szopránt a Die Welt Maria Callas-hoz hasonlította és a világ jelenlegi legjobb Traviátájának tartja. A magyar közönség június 10-én a miskolci BartókPlusz Operafesztivál nyitógáláján találkozhat vele.

Szonja Joncseva 1981-ben született Bulgáriában. Zongora és ének tanulmányait szülővárosában, Plovdivban végezte Nelly Kojcseva osztályában. Master fokozatát a Genfi Konzervatóriumban Danielle Borst növendékeként klasszikus ének szakon szerezte meg.

Szonja Joncseva

Szonja Joncseva (Fotó/Forrás: NYT)

Szonja Joncseva élete és karrierje úgy indult mint minden későbbi operaénekesnek. Gyermekkorától tanult énekelni és zongorázni Bulgária második legnagyobb városában, ahol a középfokú tanulmányait is végezte. Tizenévesen azonban szokatlan módon egy bolgár televíziós showműsor házigazdája lett, ahol a rockzenétől a klasszikusig minden műfaj képviseltette magát.

Joncseva erről az időszakról később úgy vélekedett, hogy itt sajátította el a színpadi lét minden apró fortélyát. A műsorban szereplő vendégek kapcsán megtanult olvasni az arckifejezésekből, következtetni az érzésekre és gondolatokra.

 A később Svájcban tanuló Joncseva William Christie Európai Barokk Akadémiájának tagja lett, ahol magáévá tehette a barokk ének műfajának sajátosságait. Az akadémia produkcióiban való részvétel és az ezzel járó koncertkörutak tették lehetővé, hogy egyes operaházak felfigyeljenek rá. Így került be a Placido Domingo megálmodta Operalia versenybe is, amit 2010-ben sikeresen megnyert.

Joncseva az Operália versenyt úgy értékelte, hogy itt ismerte fel, hogy nem a győzelem a fontos, hanem az, hogy az énekes mindig készenlétben legyen, hiszen bármikor kaphat egy felkérést.

Szonja Joncseva 2014 októberében kapott egy furcsa telefonhívást svájci otthonában. A Metropolitan operából keresték meg, hogy meg tudná-e néhány héten belül tanulni Mimi szerepét Puccini Bohéméletéből, New Yorkba repülni és beállni a produkcióba. Joncsevát öt héttel első gyermekének születése után érte a felkérés, amire rövid gondolkodás után igenlő választ adott. Az énekesnő ekkor már tudta a fontosabb áriákat és a duettet is, de a mű többi részével nem volt tisztában. Öthetes gyermekének gondozása mellett tanulmányozta a partitúrát és aratott kirobbanós siker néhány hét múlva a New Yorki-i opera színpadán.

A szoprán énekesnő széles repertoárjában ugyanúgy megtalálható a barokk zene, mint Mozart, Verdi és Puccini művei. Szonja Joncseva hamar a világ vezető operaházainak állandó vendége lett, ideértve a New York-i Metropolitant, a londoni Covent Gardent, a müncheni Bajor Állami Operaházat, a Berlini és a Bécsi Állami Operaházat, valamint a Párizsi Operát.

Metropolitan Opera-beli debütálására Gilda szerepében került sor Verdi Rigolettójában 2013-ban. Ezt követően a New York Times így írt róla: „[Szonja Joncseva] bájos színpadi megjelenése pompás, átütő erejű hanggal párosult. (...) Ragyogó vokális teljesítményével az énekesnő a látszólag félénk Gilda lelkében kavargó gazdag érzelemvilág minden árnyalatát, a lány érzéki vágyait is meg tudta mutatni.” A fellépést valójában annak köszönheti, hogy az eredetileg szerződött énekes visszamondta a szereplést. Később Margit szerepében is így bizonyíthatott Gounod Faustjában, amikor maga Anna Nyetrebko lépett vissza, arra hivatkozva, hogy hangja már nem alkalmas a szerep megformálására.

Szonja Joncseva az Operalia versenygyőzelem és kapcsolódó CulturArte Különdíj mellett, 2007-ben az Aix en Provence Fesztiválon megkapta az Amis du Festival különdíját Fiordiligi (Così fan tutte) szerepében nyújtott alakításáért. Számos ösztöndíjat elnyert olyan svájci alapítványoktól, mint a Mosetti és a Hablitzel.

Tudjon meg többet a 2016-os miskolci BartókPlusz programjairól ide kattintva.

Több első díjat kapott hazájában, Bulgáriában is: a „Német és Osztrák Klasszikus Zenei Versenyen” 2001-ben, a „Bolgár Klasszikus Zenei Versenyen” és az „Ifjú Tehetségek” versenyén pedig 2000-ben. A Bolgár Nemzeti Televízió 2000. évi „Hit-1” versenyén Szonja Joncsevát és fivérét, Marin Joncsevet egyaránt „Az év énekese” díjjal tüntették ki.

Az énekesnő felvételeit a Sony Classical adja ki, első lemeze 2015 elején jelent meg francia tematikájú áriákkal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Klasszikus

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.