Zenés színház

Sztárrendező bemutatója az Erkelben

2016.02.10. 09:42
Ajánlom
Plácido Domingo első operaházi fellépését 1214 vendég tekintette meg a Shakespeare Estélyen, amely az első, új formában megrendezett összművészeti est volt az Operaházban február 6-án. A rendezvény előestéjén dupla bemutatóval köszöntötte az Opera a 140 éves Zeneakadémiát, két egyfelvonásos darabjukat a Solti György Kamaraterem közönsége láthatta. A dalszínház máris következő premierjére készül: az Erkel Színházban a világhírű rendező, Damiano Michieletto Bohémélet-produkciója mutatkozik be Salzburg és Sanghaj után.

Szombaton Plácido Domingo részvételével lezajlott a Shakespeare Estély, az évad legkiemelkedőbb társasági, művészeti és jótékonysági eseménye az Operában. Az estre 1214 vendég érkezett az Andrássy úti palotába, ebből közel négyszáz vacsoravendéget fogadott az intézmény, amelynek az alkalomhoz illő, extra díszítésére több mint 2800 szál virágot használtak fel. Csak a dekoráción reggel hét órától kapunyitásig dolgoztak, a teljes program előkészítése azonban közel fél évet vett igénybe. A gálaesten a világhírű sztárvendég mellett tizenhét operaénekes szólista, két balettszólista és tizennégy balettművész, hatvan énekkari, hetvenhárom zenekari művész és három karmester lépett fel, túlnyomórészt shakespeare-i ihletésű operai és balettművekből adtak ízelítőt.

Bohémélet 2.0

Bohémélet 2.0

A hatalmas apparátussal létrehozott esemény sikerrel zárult, a Shakespeare Évad művészi vonalvezetését tükröző program első részét, a legnívósabb szórakozást nyújtó főműsort jótékonysági árverés követte, a bevételt az Országos Mentőszolgálatnak adományozta az Opera. Az árverésre bocsátotttárgyak kikiáltási összege 1.243.000 forint volt, a licitet 3.735.000 forinttal zárták. A harmadik tematikus összművészeti-jótékonysági estély első alkalommal zajlott megújult formában, melynek lényege, hogy a küldetést megtartva, az évadonként egyszer megrendezett, unikális eseményre a legszélesebb közönség előtt nyissa meg kapuit az Opera. Az előző évek gyakorlatán változtatva a nézőteret idén nem bontották szét. Az egyes tereknek új funkciót adva nyitották meg az Operaház legszebb termeit, a táncteret pedig az őszre megújult első emeleti büfében, a Feszty Bárban alakították ki. A nézőtér ezekkel a döntésekkel maximális kihasználtság mellett teltházat vonzott Plácido Domingo első operaházi fellépésére, miközben teljesültek az Opera tematikus estélyeinek eredeti céljai is. A Shakespeare Estély kiemelt stratégiai és mobilitás partnere a BMW, médiatámogatói Gyémánt fokozatban a CEMP és a Népszabadság, Smaragd fokozatban a Heti Válasz, Rubin fokozatban a Képmás, az Origo és a HG Media. Kiemelt médiatámogatói a Centrál Media, a Marketing&Media, a Funzine, a PS és az Élet&Stílus.

Plácido Domingo fellépését és az év legvarázslatosabb programjának, a Shakespeare Estélynek teljes műsorát február 11-én csütörtökön 22:10-kor tűzi műsorára a Duna Televízió, így azok is részesei lehetnek az élménynek, akiknek már nem jutott jegy a szombati operagálára. A Magyar Állami Operaház negyedik tematikus, összművészeti estje már tervezés alatt áll, 2017-ben a Háry Estély címet viseli majd.

A február 6-i gálaest és estély másnapjának délelőttjén az Opera ismét hátrányos helyzetű gyermekeket invitált a dalszínházba. A jótékonysági esteket követően immár tradicionálisan megrendezik a Morzsabált, amelyre segítő szervezetek által jut el évente közel ezer kisgyermek az Operába. Idén ismét sikerrel valósult meg a kezdeményezés, Humperdinck meseoperáját, a Jancsi és Juliska előadását teltházas gyermekközönség élvezhette.

A Shakespeare Estély előestéjén a Zeneakadémia Solti György kamaratermében sikeres bemutatót tartott az Opera. Gluck és Bertoni Orfeusz-feldolgozásait a Színház és Filmművészeti Egyetem két bábrendező szakos hallgatója, Szenteczki Zita és Lázár Helga állította színpadra. Bartal László vezényelte az Operaház zenekarának tagjaiból álló zenekart, amelynek kíséretével színpadra lépett Daragó Zoltán, Molnár Ágnes és Rácz Rita, valamint Várhelyi Éva, Wierdl Eszter és Kertesi Ingrid. A dupla bemutatót a fennállásának 140. évfordulóját ünneplő társintézmény méltó köszöntésének szánta az Opera.

A Magyar Állami Operaház következő bemutatója az Erkel Színházban lesz, február 19-én. A Bohémélet 2.0 több szempontból különleges premier. A darabot 1937 óta nem vitte színre új rendezésben az Operaház, a Puccini-mű közel nyolcvan éve ugyanúgy látható az Operában. A most bemutatkozó modern változatot a világhírű DamianoMichieletto 2012-ben Salzburgban mutatta be, rendezése pedig Sanghaj után most Budapestre is eljut. Michielettót Európa egyik legizgalmasabb és legkeresettebb fiatal operarendezőjeként tartják számon, naptára 2020-ig tele van. Szülővárosának operaházán, a LaFenicén kívül rendezett többek között a milánói Scalában, Bolognában, Firenzében, Nápolyban, Torinóban, Barcelonában, Madridban, Valenciában, Párizsban, Koppenhágában, Lipcsében, Zürichben, a bécsi Theater an der Wienben, a nagy fesztiválok közül több alkalommal Salzburgban és a pesarói Rossini Fesztiválon, a Covent Gardenben az előző évadban debütált. Képzeletének semmi sem szab határt, egyaránt inspirálja a klasszikus és a popkultúra – színrevitelében a Così fan tutte egy szvingerhotelben játszódott, a Pillangókisasszonyban egyszerre kapott szerepet motívumként a szexturizmus és a Hello Kitty figurája, Mimije pedig AmyWinehouse-ra hasonlított.

Pályamunka az Erkel Színház homlokzatára

Pályamunka az Erkel Színház homlokzatára

Az Erkelben színpadra kerülő alkotása a nemzetközi operavilágban komoly visszhangot keltett, a 21. századi miliő ellenére alapvetően tradicionális felfogású előadás visszhangja ugyanakkor pozitív volt, a kritikusok dicsérték, ahogyan a rendező a történetet megszabadította a szentimentalizmustól. Nem csupán a hatalmas párizsi utca- és metrótérkép elé helyezett apró házak miatt látszik egészen más perspektívából a történet, és nem csupán a karácsonyi bevásárlás őrületét követő kihalt, szinte átokföldje városi táj ellentétére épít a rendező, hanem nagyon pontosan megindokolja, hogyan és miért válik Mimi a körülmények áldozatává.

Ókovács Szilveszter az Erkelben revelatív előadásra számít. „Az alkotók megértették, hogy különleges közegbe érkeznek produkciójukkal: olyan helyre, ahol az operaműveltség magas fokú, a Bohémélet rengetegszer ment és megy ma is, mindenki kívülről fújja – csak épp sosem látta másképp” – óriási kihívás, tette hozzá a főigazgató. A sorozatban kiváló fiatal operaénekesek lépnek színpadra, a két főszerepet Sáfár Orsolya és Boncsér Gergely alakítja. A produkció zenei vezetője az óriási szakmai tapasztalattal rendelkező Kovács János karmester. A Bohémélet 2.0 a bemutatót követően mindössze négy alkalommal lesz műsoron, a következő évadban azonban bekerül az OperaKaland programsorozatba, amely középiskolás fiatalokkal igyekszik megismertetni az opera műfaját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.