Zenés színház

Szüts Apor: „A Don Giovanni remekmű, nem lehet hozzátenni”

2018.04.23. 09:31
Ajánlom
Szüts Apor a 21. század eklektikájához fordult Mozart Don Giovanni című operájának átdolgozásánál, amely a Bartók Plusz Operafesztiválon mutatkozik be. A fiatal komponistát az izgalmas projektről és a modern zeneszerző feladatáról kérdeztük.

Kesselyák Gergely kért fel a Don Giovanni „rockosítására”. Gondolkodtál-e már hasonló projekten?

Egy rendkívül unikális elképzelés, amivel Gergő megkeresett, de nem nevezném rockoperának, sokkal izgalmasabb annál. Őszintén szólva, ha a klasszikus zenében szakavatott emberek meghallják ezt a szóalkotást, hogy „RockGiovanni”, az első reakciójuk az, hogy „jaj, ne!” Talán azt gondolják, hogy egy ilyen projekt lebutítja Mozart zenéjét, árt neki, nem tartja tiszteletben. De ez nem egy egyszerű áthangszerelés szólógitárra, basszusgitárra és dobra.

Szüts Apor

Szüts Apor (Fotó/Forrás: Kelemen Gergő)

Beavatsz a zeneszerzői módszeredbe?

Ugyancsak Kesselyák Gergő elképzelése volt, hogy úgy csináljuk meg az operát, hogy a szereplőihez egy-egy zenei stílust rendelünk. Ez azért is találó, mert a Don Giovanni egyes szereplői túllátnak a saját korukon, felvilágosult emberek. A zenében így megjelenik Wagner, Richard Strauss, a rokokó, a jazz, a rock is. Számomra pedig mindez lehetőséget ad a zenei humorra, de tény, hogy

a legnagyobb nehézség abból fakadt, hogy a Don Giovanni nem egy rossz darab, hanem Mozart életművének egyik legjobb alkotása.

Ez frusztrált téged?

Igen, természetesen. Ráadásul nem ismertem a rockot behatóan.

Hogy érted?

Ez olyan, mint amikor ismersz egy ételt, de nem tudod, hogyan készül. Tudom, mi az a rock, de hogy hogyan kell megcsinálni, ez nagyobb feladat, mint gondolnánk.

Mennyire van készen az átirat?

Már a munka végén tartok.

Voltak olyan stációk a komponálás során, amikor úgy érezted, több lett a mű?

Nem azért készítem az átdolgozást, hogy több legyen. A Don Giovanni egy remekmű, nem lehet hozzátenni, legfeljebb máshogy bemutatni, mi pedig élünk a XXI. század nyújtotta lehetőségekkel. Az átiratban semmit sem változtak az énekesi szólamok, az utolsó kottáig megmaradnak Mozart hangjegyei. Ez egy különleges koncepció, a jelek szerint nagyon jól fog működni.

composers-faceapp-mozart-1495093636-view-0

composers-faceapp-mozart-1495093636-view-0

Tehát ez egy hasonló dolog, mint amikor Mozart áthangszerelte Händelt.

Igen. De nem az a kategória, mint az Amadeus-filmben, amikor Mozart odabökte Salierinek, hogy „írtam variációt az egyik darabjához, és igen sokat javított rajta”.

Mondanál egy-két példát, hogy milyen stílusokat rendeltél a szereplőkhöz?

Donna Anna megmaradt rokokó stílusúnak. Leporelló az egyik legizgalmasabb karakter, aki egyszerre szolgalelkű és ármánykodó. Az ő zenei világában a Richard Strauss-i zenekari színek keverednek a rockkal.

Milyen együttesekre készült a hangszerelés?

Egy szimfonikus zenekar két gitárral, basszusgitárral, dobbal, szintetizátorral, ütőhangszerekkel, zongorával egészül ki – nagy apparátust kell elképzelni.

Korábban te is pályáztál a Bartók Plusz Operafesztivál operaíró versenyén.

Igen, A hallei kirurgust tavaly mutatták be Debrecenben, nyolc előadást ért meg a Csokonai Színházban.

Szüts Apor: „Az opera egy művészi szimbiózis”

Kapcsolódó

Szüts Apor: „Az opera egy művészi szimbiózis”

A huszonnégy éves Szüts Apor A hallei kirurgus című operáját a Bartók Plusz Operafesztivál operaíró versenyének díjnyertes produkciójaként október 2-án mutatták be a Csokonai Színházban. A premier után az operaírás folyamatáról és többszörös zenészidentitásáról beszélgettünk a Virtuózok fiatal tehetségével.

Mit gondolsz az operafesztivál kiáltványáról, amely a közérthető kortárs opera létrehozását célozza meg?

Amikor egy-két éve beszélgettünk egy interjúban, kifejtettem, miért kíséri szerintem érdektelenség a kortárs zenét. Azokkal a gondolatokkal sokan nem értettek egyet, volt, aki kikérte magának, volt, aki csak megszólt, mert feleslegesen fecsegek értelmetlen dolgokat. Ennek ellenére nem hiszem, hogy véletlenül lenne a közérthetőség a Bartók Plusz koncepciójának középpontjában. A kortárs magas művészet demonstratíve harc a popkultúra, a posztmodern ellen. Ezzel viszont rengeteg embert kizár annak a lehetőségéből, hogy élvezze azt.

Kapcsolódó

"Felbosszant a mai zeneszerzői nyelv céltalansága"

Szüts Apor idén elnyerte a Beethoven-kadenciaverseny fődíját, egyúttal bekerült a Fidelio Fortissimo Tehetséggondozó Programba. Nemcsak zongoristaként, hanem komponistaként és karmesterként is eredményes. Zeneszerzői elképzeléseiről, saját zenekaráról és jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.

A művésznek elsősorban nem az a feladata, hogy „önmegvalósítson”, hanem hogy apostol legyen, kapcsolatot teremtsen Isten és ember között.

Óriási felelősség, mi kerül ki egy alkotóművész kezei közül. Nem a tartalmat kell megváltoztatni, hanem a nyelvezetet, azt a fajta közlési módot kell megtalálni, ami megszólít embereket. A miskolci operafesztivál éppen ezt a szellemiséget tükrözi.

A Kékszakállú és Semmelweis élete az idei Bartók Plusz Operafesztivál középpontjában

Kapcsolódó

A Kékszakállú és Semmelweis élete az idei Bartók Plusz Operafesztivál középpontjában

A tizennyolc éves fesztivál idén is hangversenyekkel, kiállítással, filmvetítéssel várja látogatóit, és természetesen operával. A középpontban a százéves Kékszakállú, a kétszáz éves Semmelweis Ignác és az utóbbi évtizedek legnépszerűbb (rock)operája, az István, a király.

További információkért, jegyvásárláshoz látogasson el az operafesztivál honlapjára!

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház online közvetítés

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Zenés színház hír

Nem tartják meg idén a Bayreuthi Ünnepi Játékokat

Elmarad idén a Bayreuthi Ünnepi Játékok programsorozata a koronavírus-járvány miatt - jelentették be kedd este a világhírű németországi Wagner-fesztivál szervezői.
Zenés színház hír

Plácido Domingo elhagyhatta a kórházat

A veterán spanyol énekes azután került kórházba Mexikóban, hogy pozitív lett a koronavírus tesztje.
Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.