Zenés színház

Táncos lábú pultos

2010.11.09. 07:12
Ajánlom
A mindig és mindenhol sikeres, örökkön hálás víg dalmű, Donizetti Szerelmi bájitala ezúttal sem okozott csalódást – sem az előadóknak, sem a közönségnek. A kis Nemorino egész ügyesen járja a moonwalkot.

A Müpa operaprodukcióinak régente bevett félszcenírozója, Káel Csaba ez alkalommal nem ment túlságosan messzire az előadás látványötletéért, hiszen a játékteret domináló formatervezett büfépult és az úrias lócák az előcsarnokból kerültek a pódiumra. A Szerelmi bájital cselekményének színterévé ilyesformán valamely többé-kevésbé elegáns, a látványos fogyasztásnak szentelt lokalitás lett, ami az első előadáson tapasztaltak szerint működőképes megoldásnak bizonyult. Igaz, Donizetti örökzöldjét már jószerint minden létező irányba elvitték az elmúlt 178 s pláne az utolsó harminc esztendő során, játszották automobillal és léggömbbel, televíziós showműsor stúdiójában, Elvis-imitátorral és múlt század eleji sültrealista porfészekben - mindazonáltal a Bájital működésében eleddig még egyetlen kreatív team sem tudott számottevő zavart okozni.

Így most a Káeltől megszokott festményvetítések váltak erősen másodlagossá, de úgyszintén csupán futólag észleltük a Dulcamara csodadoktor be- és kivonulását kísérő suta árnyjátékot vagy éppen a pultosként pozicionált Nemorino végtelenített pohártörölgetését. Annál nagyobb figyelmet követeltek maguknak a vígoperai színjátszás régi és új, autentikus és eltanult, tradicionális vagy épp az alkalomhoz igazított, ámde egyként hatásos manírjai és patronjai, amelyekből ezen az estén imponálóan gazdag szortimentet kínált a Káel által elszabadított szereplőgárda. Dulcamara "félig magyar", s bordói helyett unikumot itat a palira vett Nemorinóval, a szép Adina valamely női magazinból (tán az Elle-ből?) olvassa fel Trisztán és Izolda érzelmes történetét, Belcore pedig operett-tengerészként igazítja esernyős alakulatát. Elegyes nívójú ötletek, annyi szent, ám a legelső percektől minta- és élményszerű, derűsen kicsattanó lendület bizony még a sikerületlenebbjét is menthetőnek mutatta.

A délszaki komédiázás minden aggálytól ment' mestere, a veterán basszus, Enzo Capuano hangja ugyan már jócskán fakulásnak indult, azonban vérbő temperamentumért még bizonnyal nem kell a szomszédba átkopogtatnia. A hazájában olykor prózai komikusként, sőt kabaristaként is tevékenykedő énekes Dulcamarája ellenállhatatlan figura, igazi hétpróbás bohóc, a színpadi játék valóságos karmestere. Méltó társa volt a poéngyártásban és a vígoperai tempók kijátszásában a fiatal orosz, az Operalia tavalyi budapesti döntőjén diadalmaskodó Alekszej Kudrija, aki még alakulófélben lévő, ám máris formátumos lírai tenorjával, kiadós grimaszkészletével és meghökkentő mozgáskultúrájával gazdagította esténket. Az Adina és Nemorino első felvonásbeli kettősének kellős közepén kortárs diszkótáncra perdülő, mozgássorának végén Michael Jackson nevezetes moonwalkját korrekt módon elővezető, majd hozzá még a szólamát is pillanatnyi Jackson-idézetté alakító Kudrija mindőnket meglepett, sőt mi több, bűnös közbetapsolásra késztetett. S bár a második felvonás híres-híres románcára a jelek szerint már némiképp elfáradhatott a fiatal énekes, ám az Una furtiva lagrima azért még így is igen kulturált formában, stílusosan hangzott fel, kiérdemelve a slágerszámnak alkalmasint amúgy is kijáró ovációt. 

Nemorino imádottját az előadás sztárjául választott Miklósa Erika adta: teljes szépségében, dévaj arcjátékok kíséretében és főként megfelelő diszpozícióban, bár úgy lehet, a kelleténél kevesebb szívhanggal. Gianetta kurta szerepében Celeng Mária remek szubrettnek és egy vonzó orgánum tulajdonosának bizonyult, s a Belcorét éneklő ifjú cseh bariton, Filip Bandzak is kivívta, helyesebben kikellemkedte rokonszenvünket. A Marco Balderi által derekasan feltüzelt, majd mindvégig idiomatikusan muzsikáló kolozsvári zenekar jól szolgálta az előadás sikerét, míg a kórus az ilyesfajta produkciókban megszokottnál jóval nagyobb lelkesedéssel vette ki a részét a nyíltszíni mulattatásból.

2010. november 6. 19:00 - Művészetek Palotája, Bartók Bála Nemzeti Hangversenyterem

Donizetti: Szerelmi bájital

Adina: Miklósa Erika

Nemorino: Alekszej Kudrija

Dulcamara: Enzo Capuano

Belcore: Filip Bandzak

Gianetta: Celeng Mária

Km.: a Kolozsvári Magyar Opera zenekara és kórusa (karig.: Kulcsár Szabolcs)

Vez.: Marco Balderi

Rend.: Káel Csaba

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Vizuál

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Jazz/World

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Tánc

Ismét élőben játszik a Recirquel Társulat

A Solus Amor című produkcióval nyitja meg kapuit június 25-én a Müpa Fesztivál Színháza. Nem ez lesz az egyetlen újcirkusz-produkció a színházteremben: a trilógia egy másik darabja, a My Land is színre kerül.
Vizuál

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Ősbemutatókkal és klasszikusokkal várja a következő szezont az Operettszínház

A 2020/21-es évad a folyamatos újratervezés időszaka volt – idézte fel Kiss-B. Atilla főigazgató az elmúlt hónapokat a Budapesti Operettszínház évadbejelentő sajtótájékoztatóján, egyúttal köszönetet is mondott a nézőknek, akik kitartóan támogatták a színházat a nehézségek közepette. A múlt visszaidézése mellett azonban a társulat már a jövőre koncentrál: öt új bemutatóval készülnek a következő évadra.
Zenés színház ajánló

Foci a színpadon és élőben – különleges előadásra készül a Puskás musical csapata

Rendhagyó előadásnak lehetnek szemtanúi a Puskás musical június 19-i előadására jegyet váltó nézők: jegyükért ugyanis az előadás megnézése mellett a Magyarország-Franciaország EB-mérkőzést is a nézőtérről szurkolhatják végig, a szervezők ugyanis egy, a színpadon felállított óriás kivetítőn élőben közvetítik a meccset.
Zenés színház hír

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.
Zenés színház bécs

Cecilia Bartoli is fellép a bécsi Operaház új évadában

Öt saját produkcióval, a Monte-Carlói Opera vendégelőadásával, gyermekoperával és három balettpremierrel is készül a Bécsi Állami Operaház a 2021/22-es szezonra. Az új évad egyik szenzációja, a világhírű olasz mezzoszoprán, Cecilia Bartoli debütálása a bécsi színpadon.
Zenés színház ajánló

Idén (is) online jelentkezik a Budapesti Wagner-napok

Világsztárok közreműködésével élőben közvetített, operarészletekből összeállított koncertekkel, dalesttel, valamint a 2019-ben felújított Nibelung gyűrűje tetralógia felvételének első nyilvános közzétételével jön a Budapesti Wagner-napok a Müpa Home felületein.