Zenés színház

Tatjána útjai

2008.06.03. 00:00
Ajánlom
Frankó Tünde maga Tatjána. Bájos vonásai, őszinte, nyílt tekintete, finom gesztusai feljogosítják a "tatjánaságra". Persze, nem én vagyok az első, akinek ez eszébe jut róla.

Frankó Tünde Tatjána szerepében (foto: Éder Vera)

- Nem először énekled Tatjánát...

- Ez a harmadik találkozásom a szereppel. Először Szegeden énekeltem, Angyal Mária rendezésében, aztán itt Budapesten, Békés András rendezésében, amelynek néhány utolsó előadásán volt szerencsém részt venni.

- Ennek ellenére hagyott nyomot?

- Minden szerep hagy nyomot. Nem az előadások mennyisége számít – persze, az sem elhanyagolható –, hanem a vele való foglalkozás.

- Változott az évek során a Tatjánához való viszonyod, a róla alkotott képed?

- Ahogy utunkon haladunk és változunk, a szerepek is jönnek velünk, formálódnak, és mi is formálódunk általuk. Első és második találkozásunkkor valószínűleg más volt a domináns a szerep megformálásában, de ezt már csak visszatekintve lehet megfogalmazni. Az ember örömeitől és fájdalmaitól egyre bölcsebb lesz, így a szerepek is gazdagodnak. Ez a mostani próbaidőszak annyira szép, és a mélységétől bensőséges volt, hogy emiatt sok mindent egy kicsit másképp látok a saját életemben is.

- Hasonlítotok egymásra Tatjánával?

- Mindenkiben van Tatjána, mindenki tele van vágyakkal, viharokkal, amelyek idővel persze változhatnak. De mindenki végigjárja ezt az utat, csak van, aki A-tól Z-ig, és van, aki csak A-tól B-ig. Olyan alapvető problémákkal nézünk szembe, amiknek egyáltalán nem volna szabad létrejönniük. Remélem, hogy ha valaki elmegy színházba, operába, megnéz egy kiállítást, az egyfajta szembesítéssel is találkozik. A művészet mindig valamiféle értékrendet ad és közvetít. Ebben a mi Anyeginünkben lehet hiányolni a klasszikus színpadképet, a kor miliőjét, de szerintem ebben nem ez a fontos. Minden pillanat, amely a színpadon történik, nagyító alá kerül ebben a színpadképben. Különleges élmény és feladat ilyen díszletben játszani.

- Nagyobb felelősségetek is, nem lehet megúszni semmit...

- Itt most mások az eszközök, amikhez nyúlhatok, vagy nem nyúlhatok, de úgy érzem, nem játszom máshogy, mint bármelyik előadásban.

- Kovalikkal milyen próbálni?

- Nagyon jó! Még sosem dolgoztam vele, de a közös munka meghatározó az életemben. Minden percét élvezem, szép emlék marad ez a próbaidőszak! Sajnálom, hogy vége van!

- Nyitott olyan csatornákat, amik mentén új irányból közelíthettél a szerep felé?

- Tulajdonképpen mindent ő fogalmaztatott meg velem. Úgy vezetett rá helyzetekre és pillanatokra, hogy saját személyiségemen keresztül szülessen meg a szerep. Élmény volt a próbák mélysége, és mégis derűs könnyedsége, mely a kollégákat is összecsiszolta.

- Akár mondhatnám terápiának ezt az elmúlt néhány hetet?

- Így van, teljesen így érzem. Nagy szerencse, hogy ezt csinálhatom. Számomra nem volna elég előadást nézni, nekem ezeket a sorsokat meg kell élnem a színpadon.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.
Színház

Így adott interjút Blaha Lujza

A Bohémvilág 1919. december 27-i számában érdekes szöveggel találkozhattak a korabeli olvasók: maga Blaha Lujza kért helyreigazítást egy állítólagos nyilatkozata kapcsán.
Vizuál

Restaurálták a Barcsay-mozaikokat

Az alkotás eredetileg az 1974-ben megnyitott Újpesti Gyógyfürdő és Uszoda emeleti várakozó terének két szemközti falát díszítette, megújult formájában a Csillaghegyi Strandfürdő éke lett.
Zenés színház

„Az éneklés felemeli a lelket” – 70 éves Pitti Katalin

A legendás énekesnőt születésnapja alkalmából egy csokorra való felvételével köszöntjük, melyek között emblematikus szerepei és ritkaságok egyaránt meghallgathatók.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kissjudit Anna ugrik be Elīna Garanča helyett Berlinben

A fiatal mezzoszoprán a Berlini Állami Opera stúdiósaként léphet színpadra két koncerten, az operaházban és a Berlini Filharmóniában. A karmester Daniel Barenboim lesz.
Zenés színház hír

Egy év után telt ház előtt nyitott ki a milánói Scala - GALÉRIA

December 7-én a Macbeth premierjével nyitotta meg új évadát a milánói Scala operaház. Az épületet tízezer rózsa és háromezer orchidea díszítette a narancssárga árnyalataiban.
Zenés színház magazin

„Az éneklés felemeli a lelket” – 70 éves Pitti Katalin

A legendás énekesnőt születésnapja alkalmából egy csokorra való felvételével köszöntjük, melyek között emblematikus szerepei és ritkaságok egyaránt meghallgathatók.
Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.