Zenés színház

Tavaszünnep két bemutatóval az Operaházban

2015.03.30. 16:07
Ajánlom
Bach János-passióját Eperjes Károly színrevitelében április 2-án láthatja először az Operaház közönsége, húsvét előestéjén pedig, az ünnep jegyében ugyancsak premierrel készül az Erkel Színház: Mohácsi János Aida-rendezése mutatkozik be. A tavaszi keresztény ünnepkör elmaradhatatlan Parsifal-sorozatában újra Budapesten lép színpadra Molnár Levente, az előadásokat a Metropolitan állandó vendégkarmestere, Cristian Badea vezényli.

A Wagner-előadásokat a Tudósok Parsifalja névvel ellátott főpróba előzi meg március 31-én. A Magyar Tudományos Akadémia partnerségével magyar tudósok lehetnek részesei az idei nagyszínpadi próbának. A Mindenki Operája című nyilvános főpróba-sorozat különleges estéit 2013-ban indította el az Opera. Első alkalommal a történelmi keresztény egyházakat, 2014 nagyhetében pedig az orvos- és betegszervezetek képviselőit látta vendégül az intézmény. A Parsifal-előadásokban Zürich, München, London és Tokió színpadai után ismét a Magyar Állami Operaházban üdvözölhetjük Molnár Leventét. A címszerepben Kovácsházi István, Gurnemanz szerepét a világ egyik leghíresebb Wagner-basszusa, Eric Halfvarson énekli. Az amerikai Illinoisból származó művész szintén bejárta már a világ szinte valamennyi híres operaházát és koncertszínpadát. Kundry szerepében a nemzetközi karriert befutott, Bayreuthot is megjárt Németh Juditot láthatja a közönség. Az énekesnőt pályafutásának 25. évfordulója alkalmából az április 6-i előadás előtt szűk körben, személyesen köszönti Ókovács Szilveszter főigazgató.

A szakralitást a húsvéti ünnepkörben Bach János-passiója is hangsúlyosan képviseli az Opera műsorpalettáján. A Jézus szenvedéstörténetét és halálát megjelenítő mű 1724 Nagypéntekére íródott. Eperjes Károly első alkalommal dolgozik az Andrássy úti dalszínházban, csakúgy, mint alkotótársa, Vincze Balázs koreográfus. A rendező az oratórikus zeneművet stilizált arénába, ókeresztény közegbe viszi, és él a mozgásszínház eszközeivel is. Eperjes Károly az Opera magazinnak elmondta: „Nem szerencsés a kórust és a szólistákat mozgatni, különben szétesik a hatás. Végül a díszletben találtam meg a megoldást. Kialakítható egy olyan tér, ahol a balettosok mozgásával felerősíthető a mű mondanivalója és a tizennégy stáció is megjelenik a colosseum árkádjai között. ... Szeretnék a befogadó és a mű alkotója közötti közvetítőként működni. Az a dolgom, hogy amit Bach leírt, azt a lehető legérthetőbbé és legélvezhetőbbé tegyem a publikum számára." A Magyar Nemzeti Balett közreműködő művészei a nagyszabású zenemű korál-részei alatt táncolnak. "Tulajdonképpen a klasszikus balett alapjait használva a saját mozgásnyelvemet, a temperamentumomból fakadó dinamikai váltásokat harmonizálom a zenével. Reményeim szerint a mozgásvilággal el tudom érni azt, hogy az előadás végén a közönség számára ne tűnjön merev műnek a János-passió, de úgy gondolom, hogy bibliai téma esetében az újításokkal csínján kell bánni." - hangsúlyozta Vincze Balázs a színrevitellel kapcsolatban. Czigler Balázs díszleteiben és Kárpáti Enikő jelmezeiben az Opera vezető szólistáit láthatja a közönség: Jézust Kovács István alakítja, Pilátust Palerdi András, az Evangélistát Mukk József. Közreműködik még Szemere Zita, Schöck Atala, Megyesi Zoltán és Blazsó Domonkos; vezényel: Strausz Kálmán. Előadások: április 2-án és 4-én.

Ünnepi előadásnak ígérkezik Verdi Aidájának bemutatója is. Az emelkedettséget magában hordozza a gyötrelmes erkölcsi dilemma is: kihez legyen hűséges az ember? Hazájához, családjához vagy szerelméhez? A történet a háborúról szól, amely egyidős az emberrel, és alighanem elmúlni is csak az emberrel fog. De van, amin nem diadalmaskodhat: a lélek tisztasága. Az ókori témájú, örökérvényű mű felújítása a Jászai-díjas Mohácsi János első operarendezéseként kerül fel az Erkel Színház műsorpalettájára. Az alkotómunkáról az Opera magazinnak nyilatkozott: „Számomra a kapaszkodót a háború jelentette, amit nem szoktak komolyan venni, mi viszont erre fűztük fel az egész történetet. Az előadás arról szól, hogyan tapos bele a hadviselés az emberek életébe." Gyakori alkotótársai az Operaház produkciójában is segítették a színpadi megvalósításban: Khell Zsolt díszlete, Remete Kriszta jelmezei, Bodor Johanna koreográfiája teszi teljessé a produkciót, amelyet a miskolci nyári előbemutató után április 4-én láthat először az Erkel színház közönsége, s ezt követően még hat alkalommal, két szereposztásban. A sorozatban kétszer lép színpadra Fabio Sartori. Az olasz tenor 1996-ban, a Bohéméletben debütált a velencei La Fenice színházban, a következő esztendőben már a Scala Macbeth-előadásáben énekelt Ricardo Muti vezényletével. Bolognai és Pármai debütje után Bécs, Chicago, Berlin, Milánó, Madrid, Buenos Aires, Las Palmas, Bilbao és Amsterdam színpadai következtek. Budapesten Radames szerepében mutatkozik be. A Mohácsi-rendezésben Komlósi Ildikót is üdvözölheti a közönség. A nemzetközi színpadok ismert hazai énekesnőjének egyik emblematikus szerepe Amneris. A Verdi-hősnőt a Veronai Arénában Franco Zeffirelli rendezésében énekelte, de különféle színrevitelekben alakította a Scalában, a londoni Royal Operában, a barcelonai Liceuban, Brüsszelben, Münchenben és Frankfurtban is, összesen közel száz alkalommal. A címszerepben az ugyancsak külföldi színpadokról hazatérő Boros Csillát és Sümegi Esztert, a további szerepekben az Opera vezető énekeseit: Kovács Istvánt, Gál Erikát, Fekete Attilát, Palerdi Andrást, Fried Pétert, Fokanov Anatolijt és Kálmándi Mihályt láthatja a publikum, de hazalátogat Sebestyén Miklós is. Vezényel: Kesselyák Gergely. Az április 14-i előadás a Tavaszi Fesztivál keretében valósul meg.

A Magyar Állami Operaház 1885 januárja és 2014 januárja között gyakorlatilag folyamatosan, összesen 907 alkalommal játszotta a világ talán legsűrűbben műsorra tűzött és legnépszerűbb operáját, az Aidát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.