Zenés színház

The Blues Brothers: Meddig tart ki egy poén?

2012.08.06. 07:37
Ajánlom
A Blues Brothers sikerreceptje alapvetően nem bonyolult: végy két napszemüveget, ugyanennyi fekete öltöny, egy marék slágert, néhány csattanós poént és fél tucat zenészlegendát. Ez utóbbi kettő nélkül azonban bele se kezdj.

Valamikor a hatvanas évek vége felé történt, hogy a blues mint műfaj, javarészt polgárjogi mozgalmaknak köszönhetően, kinőtte magát a race music kategóriából és legitim, sőt megkerülhetetlen tényezővé vált a nagybetűs szórakoztatóipar palettáján.  A folyamat beérésének látványos jelét adta, hogy a műfaj legnagyobbjaiként elkönyvelt nevek mellett (BB King, Muddy Waters, John Lee Hooker, Son House) megjelentek olyan, mára klasszikussá érett, pályájuk elején mégis kétkedéssel fogadott nem afroamerikai előadók, mint Eric Clapton vagy Tom Waits. A közönségréteg robbanásszerű kiszélesedésével a blues fokozatosan mozdult el a korszak populáris zenéjének irányába, ennek megfelelően pedig csak idő kérdése volt, hogy Hollywood mikor veszi ki a részét a sikerből.

A két pályakezdő komikus, Dan Aykroyd és John Belushi, 1978-ban életre hívott alteregóikkal, Jake és Elwood Blueszal, azaz a Blues Brotherszal a stand up comedy, a blues és a soul különleges egyvelegét teremtette meg. Sikereik megkoronázásaképp két évvel később saját filmet kaptak, melyben olyan legendák tűntek fel, mint Ray Charles, Aretha Franklin, John Lee Hooker vagy épp Cab Calloway. A műfaj hollywoodi kanonizációjával egybekötött tisztelgés volt ez, amely azonban óhatatlanul a könnyed dallamok és a táncolhatóság felől interpretálta a bluest.

A fentiekből is érzékelhető, hogy a Blues Brothers több mint három évtizedre visszatekintő történelme ellenére is inkább értelmezhető amolyan ízig-vérig amerikai, zenészóriások köré felhúzott örömzenélésként, mint önmagában életképes zenekarként. Ugyanezt támasztja alá a kultuszt életre hívó film is, melyben az autós üldözések és a végletekig kijátszott gegek ellenében lényegesen kevesebb hangsúlyt kapnak a zenés betétek. Látvány, csattanós párbeszédek és valódi sztárok nélkül a show élvezhetetlenné, kontextus nélkülivé válik. Feltehetőleg ezt a problémát igyekeztek azzal megoldani, hogy a Budapesti Nyári Fesztivál  Blues Brothers-estjét koncert-showként hirdették meg. A végeredmény egy "se-se" megoldás, annak ellenére, hogy akár "is-is" lehetett volna.

Az est egyetlen, másfél órán át kitartott dramaturgiai szálát a két házigazda, Feke Pál és Serbán Attila Blues testvérek iránti lelkesedése adja, ami egyfelől dicséretes, másfelől viszont kevésnek bizonyul a figyelem folyamatos fenntartásához. Feke karcos orgánuma és Serbán műfajtól valamivel távolabb álló csengő tenorja önmagában elegendő lenne egy koncerthez, de a beiktatott teátrális elemek, a mesterkélten megírt átkötő szövegek és a fő poénfaktornak szánt, Aykroydot és Belushit idéző, végtelenszer elismételt táncmozdulatok az előadás egészét teszik banálissá. Az est problematikus részeit az alkotók is felismerhették, ugyanis nem telik el fél óra, amikor hirtelen egy R-GO gidákat és szadomazo rendőrnőket egyszerre idéző lenge tánckar ugrik elő a semmiből, majd újabb harminc perccel később a közönség soraiból páratlan spontaneitással egy profi rock and roll csapat verődik össze a lépcsősorokon. Jóval hatékonyabbnak bizonyulnak azok a momentumok, amikor a házigazdák átengedik a terepet az egyébként méltatlanul háttérbe szorított zenekarnak. Fehér Adrienn, Veres Mónika és Jónás Andrea vokalisták Tisztelet (Respect) című Aretha Franklin-átdolgozása és Tóth Vera Mondd (Think) című szintén Franklin-dala mind show, mind koncert szempontjából az est fénypontját jelenti.

Hasonlóképp problematikussá teszik az előadás élvezhetőségét a gyakran fülsértően elkent dalszövegfordítások. A magyar könnyűzenei ipar állapotait jól tükrözi, hogy az alkotók szükségesnek érezték a Blues Brothers cím mellé a Macsó tesók alcímet odabiggyeszteni, amivel finoman szólva is felfüggesztettek minden Aykroyd-Belushi-Goodman irányába megképezhető asszociációt. Mindez azonban elhanyagolható apróságnak bizonyul ahhoz a tendenciához képest, ahogy Miklós Tibor igyekezett a chicagói argót a magyar népdalok virágnyelvére átfordítani. Munkájának eredményeképp soha nem látott közelségbe kerülnek a csókos szájú babák és a félig elpusztított whiskys üvegek. A műfaj minőségi fordítása azonban a nyilvánvaló nehézségek ellenére sem lehetetlen. Legalábbis ezt támasztják alá Szálinger Balázsnak a Katona József Színház számára elkészített Tom Waits-fordításai.

A margitszigeti Blues Brothers mindezek következtében alig lesz több, mint két barát őszinte, de átadhatatlan rajongása egy olyan jelenség iránt, amelynek színrevitele előtt elfelejtették kiszámolni, hogy sztárok, legendák, történet és látvány nélkül meddig tartható ki a színpadon egyetlen poén. Másfél óránál mindenképp kevesebb ideig. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

A fürdődivat történelmét mutatja be a német bikinimúzeum

A Bad Rappenau-i BikiniArt Museumban a látogatók a gyapjúból készült magasan zárt fürdőkosztümtől a nagyon apró kétrészesig megismerhetik a fürdőruhák több mint száz éves múltját 1880-tól napjainkig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Zenés színház interjú

„Újra élünk” – Budapesten a két olasz sztárénekes

A legnépszerűbb Rossini-opera, A sevillai borbély két este, augusztus 7-én és 9-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Figaro és Rosina szerepében Giorgio Caodurót és Annalisa Stroppát láthatja-hallhatja a magyar közönség. A két olasz művész a világ legnagyobb operaszínpadait külön-külön is meghódította, de közös történetük is van.
Zenés színház interjú

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.
Zenés színház interjú

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.