Zenés színház

Thomas Ades operája New Yorkban

2012.11.05. 12:31
Ajánlom
A Shakespeare műve nyomán született Vihar című előadást a zeneszerző vezényletével mutatták be a Metben.

Az előadás ősbemutatóját még 2004-ben tartották a londoni Covent Gardenben, de az alkotást azóta négy neves operaház is műsorra tűzte, ami - mint a The New York Times írja - szinte példátlan siker egy kortárs opera esetében. A lap kritikusa szerint a Vihar az utóbbi évek egyik legihletettebb, legmerészebb és legegyénibb operája. A rendező, Robert Lepage először Québecben, az ott júliusban rendezett operafesztiválon vitte először színre a művet, az előadás így a fesztivál és a Met koprodukciója.

A Vihar zenei nyelve első hallásra kellemesen dallamosnak tűnik, de Ades muzsikája minden pillanatban bonyolult és finom változatokkal szolgál. Prosperót - Milánó hercegét, aki tizenkét éven át vesztegelt egy távoli szigeten, miközben trónját testvére, Antonio bitorolta - a karizmatikus brit bariton, Simon Keenlyside alakította. Az opera a tengeri vihar mozgalmas ábrázolásával kezdődik, rémisztő kitörések és éles disszonanciák követik egymást. Aztán megjelenik Miranda, Prospero lánya, akit a mezzoszoprán Isabel Leonard énekelt a maga "meleg és rokonszenves" hangján - írja a NYT.

A légi szellem, Ariel szerepét a koloratúrszoprán Audrey Luna számára "szinte sztratoszférai magasságban" formálta meg Ades, de a lap szerint jobb lett volna, ha eltekint ettől a kínzástól. Amikor az ideges kitöréseknél az énekesnő hangja a magasba szökik, alig akad olyan szó, amelyet érteni lehetne. Ezzel együtt Ades Arielje ragyogó figura és Audrey Luna énekesnő biztosan uralta a szerepet. Robert Lepage rendező a Viharban úgy mutatta be Prosperót, mint egy XVIII. századi opera impresszárióját, aki a szigeten megépítette a milánói Scalát, és a szereplőket operaigazgatóként mozgatja a színen.

Ferdinánd szerepét Alek Shrader tenor énekelte: a nápolyi király fiának, Miranda szerelmesének megtestesítője "vonzó megjelenésű" és finom tónusú. Antonio ugyancsak tenor szerepében Toby Spence ravasz és kellően szemforgató volt. Az Ades által megálmodott nápolyi királyt William Burden - egy harmadik tenorista - formálta meg aggódó eleganciával, nála csak a negyedik tenorista volt jobb a NYT szerint: Alan Oke a Prospero pálcájával elvarázsolt vad Calibant alakította.

A végső shakespeare-i megbékélésnél Prospero megáldja lánya frigyét és megbocsát Antoniónak. A finálé passacaglia, egy régi tánc variációs formában, amelynek éteri, csipkés harmóniáit csillogóan tolmácsolta a Met zenekara a sokoldalú komponista karmesteri pálcája alatt - számolt be NYT kritikusa. Az előadást élő közvetítését a magyar nézők november 10-én tekinthetik meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház soharóza

Olyan lemez jelent meg, amire tényleg vágyott a közönsége

Lemezen is megjelenik a Tabu kollekció, a Soharóza nagy sikerű előadásának hanganyaga. Az alternatív kórus júniusban kezdett közösségi finanszírozási kampányba, december 13-tól pedig kapható az album.
Zenés színház vicces

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.