Zenés színház

Thomas Ades operája New Yorkban

2012.11.05. 12:31
Ajánlom
A Shakespeare műve nyomán született Vihar című előadást a zeneszerző vezényletével mutatták be a Metben.

Az előadás ősbemutatóját még 2004-ben tartották a londoni Covent Gardenben, de az alkotást azóta négy neves operaház is műsorra tűzte, ami - mint a The New York Times írja - szinte példátlan siker egy kortárs opera esetében. A lap kritikusa szerint a Vihar az utóbbi évek egyik legihletettebb, legmerészebb és legegyénibb operája. A rendező, Robert Lepage először Québecben, az ott júliusban rendezett operafesztiválon vitte először színre a művet, az előadás így a fesztivál és a Met koprodukciója.

A Vihar zenei nyelve első hallásra kellemesen dallamosnak tűnik, de Ades muzsikája minden pillanatban bonyolult és finom változatokkal szolgál. Prosperót - Milánó hercegét, aki tizenkét éven át vesztegelt egy távoli szigeten, miközben trónját testvére, Antonio bitorolta - a karizmatikus brit bariton, Simon Keenlyside alakította. Az opera a tengeri vihar mozgalmas ábrázolásával kezdődik, rémisztő kitörések és éles disszonanciák követik egymást. Aztán megjelenik Miranda, Prospero lánya, akit a mezzoszoprán Isabel Leonard énekelt a maga "meleg és rokonszenves" hangján - írja a NYT.

A légi szellem, Ariel szerepét a koloratúrszoprán Audrey Luna számára "szinte sztratoszférai magasságban" formálta meg Ades, de a lap szerint jobb lett volna, ha eltekint ettől a kínzástól. Amikor az ideges kitöréseknél az énekesnő hangja a magasba szökik, alig akad olyan szó, amelyet érteni lehetne. Ezzel együtt Ades Arielje ragyogó figura és Audrey Luna énekesnő biztosan uralta a szerepet. Robert Lepage rendező a Viharban úgy mutatta be Prosperót, mint egy XVIII. századi opera impresszárióját, aki a szigeten megépítette a milánói Scalát, és a szereplőket operaigazgatóként mozgatja a színen.

Ferdinánd szerepét Alek Shrader tenor énekelte: a nápolyi király fiának, Miranda szerelmesének megtestesítője "vonzó megjelenésű" és finom tónusú. Antonio ugyancsak tenor szerepében Toby Spence ravasz és kellően szemforgató volt. Az Ades által megálmodott nápolyi királyt William Burden - egy harmadik tenorista - formálta meg aggódó eleganciával, nála csak a negyedik tenorista volt jobb a NYT szerint: Alan Oke a Prospero pálcájával elvarázsolt vad Calibant alakította.

A végső shakespeare-i megbékélésnél Prospero megáldja lánya frigyét és megbocsát Antoniónak. A finálé passacaglia, egy régi tánc variációs formában, amelynek éteri, csipkés harmóniáit csillogóan tolmácsolta a Met zenekara a sokoldalú komponista karmesteri pálcája alatt - számolt be NYT kritikusa. Az előadást élő közvetítését a magyar nézők november 10-én tekinthetik meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.