Zenés színház

Tizenegy újabb áldozat lépett elő Domingo-ügyben

2019.09.05. 16:25
Ajánlom
Nem fekete-fehér a Domingo-ügy, derült ki az AP újabb cikkéből. Miközben az énekesről egy erőszakosan flörtölő férfi képe rajzolódik ki, aki tapogat és csókot követel énekesnőktől, sokan nem leplezik, hogy tisztelik a karizmáját.

Az Associated Press újabb tényfeltáró cikket közölt Plácido Domingo zaklatási botrányával kapcsolatban. Az szeptember 5-én megjelent írásban tizenegy újabb áldozat számolt be arról, hogy a spanyol operaénekes kéretlen módon közelített hozzájuk.

Az egyetlen áldozat, aki névvel nyilatkozott, Angela Turner Wilson szoprán, aki a Washingtoni Opera 1999/20-as évadában Massenet Le Cid című operájának női főszerepét énekelte. Domingo énekelt a produkcióban, de művészeti vezetője is volt a társulatnak. Az állítás szerint az egyik előadás előtt az öltözőben a 28 éves nő háta mögé lépett, a ruhája alá nyúlt, és megragadta a meztelen mellét. „Fájt. Nem volt szelíd. Durván megtapogatott.

Domingo az AP cikke nyomán augusztus közepén került zaklatási ügybe. Azóta számos, a Los Angeles-i Operában dolgozó háttérmunkás számolt be arról, hogyan igyekeztek megvédeni a házban dolgozó nőket az énekestől, miközben a vezetés „máshova figyelt”.

Nyolc énekes vádolja Plácido Domingót helytelen szexuális viselkedéssel

Kapcsolódó

Nyolc énekes vádolja Plácido Domingót helytelen szexuális viselkedéssel

Az Associated Press riportja szerint a sztártenor, a Los Angeles-i Operaház vezető beosztású művészeként rendszeresen visszaélt hatalmával. Nyolc énekes és egy táncos vádolja.

Az AP cikke szerint a beszámolókból kiderül, hogy Domingo viselkedése nyílt titok volt.

Wilson karrierjének fontos állomása volt a Cid, mégis szükségét érezte, hogy leszögezze: Domingo nem kölcsönös beleegyezéssel közeledett hozzá. Miközben az énekes azzal védekezett, hogy nem akart megbántani senkit, és abban az időben más megítélés alá estek az efféle ügyek, az énekesnő szerint soha nem volt elfogadható, amit Domingo tett.

Miért akarná bármelyik nő, hogy így megragadják a mellét? Úgy, hogy fájt. Aztán ki kellett menni a színpadra, és eljátszani, hogy szerelmes vagyok belé.

Az LA Opera egykori produkciós koordinátora, Melinda McLain szintén nyilatkozott az AP-nek, és elmondta, hogy gyakran úgy intézte, hogy ne maradjon fiatal énekesnő Domingóval az öltözőben egyedül, még akkor se, ha amúgy az énekes így kérte. Általában azt is sikerült elintéznie, hogy férfi öltöztetők segítsék a jelmezeknél. A másik stratégiája az volt, hogy a munkahelyi partikra Domingo feleségét is elhívta, mert „ha Marta ott volt, viselkedett ő is”.

Az AP cikke még számos esetről beszámol, amelyekből egy nyomulósan flörtölő énekes képe rajzolódik ki, aki állandóan vacsorázni, találkozni hívta az énekesnőket, és csókokat követelt tőlük. Ugyanakkor az is kiderül a cikkből, hogy számos nő, aki kritizálta Domingo viselkedését, egyben méltányolta karizmáját, figyelmességét, nagylelkűségét.

Domingo karrierjét Európában nem törte meg a botrány, az Egyesült Államokban viszont több operaház lemondta a fellépéseit. Salzburgban több perces taps fogadta, és szegedi stadionavató fellépését is a közönség szimpátiája kísérte. Ez persze korántsem jelenti, hogy az áldozatoknak nem lehet igazuk.

A teljes cikket angolul itt lehet elolvasni.

Fejléckép: Wikimedia Commons

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Színház

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Klasszikus

Bach, Chopin és Schumann műveit szólaltatja meg Grigorij Szokolov a Müpában

Az orosz zongoraművész szólóestjén Johann Sebastian Bach négy duettje és c-moll partitája, Chopin mazurkái és Schumann Waldszenen (Erdei jelenetek) című műve hangzik el az MVM Koncertek – A Zongora sorozatban március 13-án a Müpában.
Vizuál

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.
Zenés színház kritika

A női csábítás démoni ereje

Hiánypótló feladatot töltött be a Magyar Állami Operaház: bár Dvořák Ruszalkája a nemzetközi operaszínpadok kedvelt darabja, az intézmény saját produkcióban sosem játszotta még. A február 2-i előadáson jártunk.