Zenés színház

Tizenötezren ünnepelték Strausst az Operában

2014.06.12. 11:33
Ajánlom
Tizenötezer látogató és rendkívül pozitív nemzetközi kritikai visszhang – ez a zárómérlege az Opera június 11-én zárult, a világon is egyedülálló Strauss150 Fesztiváljának. A kéthetes eseménysorozat idején folyamatosan zajlott a bérletezés, időközben már közel 23 ezer bérlet kelt el a jövő évadra. A bérletváltás június 30-ig tart.

A budapesti Opera egyedülálló módon tisztelgett a 150 éve született Richard Strauss előtt. A tematikus Májusünnep sorozatot idén a Strauss-évfordulónak szentelték. A szerző hat nagyoperáját tűzték műsorra, köztük Az árnyék nélküli asszony című, zeneileg kiemelkedően nehéz művet, amely Halász Péter főzeneigazgató vezényletével először hangzott fel Magyarországon. A Strauss-évben a világon egyetlen operaház sem vállalkozott ilyen hatalmas bravúrra.

A május 25-től több, mint két héten át tartó időszakban két-két alkalommal játszották a fesztiváldarabokat, amelyekben az Opera vezető énekesei mellett nemzetközi hírű külföldi vendégművészek és dirigensek léptek fel. Ildikó Raimondi részvétele igazi szenzáció volt a fesztiválon. A magyar származású szoprán a bécsi Staatsoper tagja, nemzetközi színpadok keresett művésze, mégis első ízben énekelt a Magyar Állami Operaház színpadán. Budapestre érkezett még többek közt a világ egyik leghíresebb basszistájaként számon tartott Kurt Rydl és a Strauss-specialista Ricarda Merbeth. A német énekesnő a fesztiválkülönleges koncerteseményének volt közreműködője, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara - az Opera együttese adott Strauss-hangversenyt, amelyet, csak úgy, mint a Salome két előadását, Pinchas Steinberg, a zenekar elnök-karnagya vezényelt.

A Strauss 150 Fesztivál a nemzetközi zenei életben is páratlan esemény: Richard Strauss hat operájának felsorakoztatása igen ritka az operavilágban. A produkciókat jelentős hazai dirigenseink, Halász Péter és Héja Domonkos, valamint a legnevesebb zenekarokkal dolgozó világhírű karmesterek vezényelték. Az Opera vendége volt Jun Märkl, Günter Neuhold, Stefan Soltész.

Az eseménysorozat kiemelt nemzetközi sajtóérdeklődést váltott ki, az előadásokról ez idáig négy nyelven tizenöt publikáció jelent meg a nemzetközi sajtóban. Az árnyék nélküli asszonyt - csak úgy, mint a hazai kritikákban - egyöntetű pozitív visszhang övezi, a publikációk mindegyike külön méltatja a zenekari teljesítményt és Halász Péter főzeneigazgató szakmai felkészültségét. A sorozat minden produkcióját megtekintette valamely külföldi orgánum képviselője, és a hazaiak mellett két külföldi - egy angol-amerikai és egy japán - forgatócsoport is készített televíziós anyagot.

A fesztivál záróelőadása előtt, június 11-én, pontosan Richard Strauss születésének 150. évfordulóján avatták a szerző mellszobrát az Operánál. Mostantól még két hétig szabadtéren, a Hajós utcai Szfinx-teraszon látható Kligl Sándor szobrászművész alkotása, Richard Strauss bronz mellszobra. Az ünnepélyes eseményen Ókovács Szilveszterkiemelte: „A szerző születésének évfordulóján záruló fesztiválra az Opera jelentős Strauss-repertoárt épített. Az eseménysorozattal azonban nemcsak a szerzőre hívtuk fel a világ figyelmét, hanem arra is, hogy a budapesti Opera művészgárdája  óriási teljesítményekreképes."

A tematikus Májusünnepre jövőre Faust Fesztivált szerveznek. A 2015. május 15-én induló eseménysorozatra már most készülhetnek a nézők, a jegyek mellett június 30-áig kaphatókmég bérletek az Opera és az Erkel Színház előadásaira. Eddig 11 000 bérletet adtak el az Erkel, 11 600-at az Andrássy úti dalszínház előadásaira. Az Operaházban 28, az Erkel Színházban 19 sorozatba gyűjtötték az opera- és a balettirodalom remekeit. Ebből mindkét színházban két-két sorozat már teltházas, ám a továbbiakra korlátozott számban mégválthatók bérletek a legkülönfélébb árkategóriákban és konstrukciókban.

Vásárolhatók öt előadásból álló, felnőtteknek ajánlott bérletek, ám kínálnak olcsóbb, négy és három előadásból álló összeállításokat is. Sok az úgynevezett tematikus bérlet, akár konkrét napokra szóló, de akár kedvenc szerzők szerinti válogatásban (Verdi-bérlet, Puccini-bérlet és Wagner-Strauss-bérlet). Az érdeklődők választhatnak bemutatókra szóló összeállítást is, ami a következő szezon gazdag, 25 bemutatót kínáló évadjában szintén kiváló lehetőség. A tánc szerelmesei három, csak balettelőadásból álló sorozatból is csemegézhetnek, míg a koncertrajongóknak szintén három, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának - az Opera együttesének estjeire szóló hangversenybérleteket ajánlják.

A nyugdíjasok számára mindkét színházba kínálnak összeállításokat, csakúgy mint a fiataloknak korosztályonként: külön a kisiskolásoknak, akik esetleg nagyszüleikkel teszik meg az első lépéseket az opera műfaja felé, vagy azon középiskolásoknak, akik már láttak operát és szeretnének komolyabb műveket is megismerni. Az egyetemistáknak főként a modern rendezésekre hívják fel a figyelmüket.

A felnőtt nézők az Operaház bérleteinél a napi árhoz képest 10%, az Erkel Színház bérleteinél 15% kedvezményben részesülnek. A nyugdíjas- és diákbérletet vásárlók a további 5%-os engedménnyel juthatnak bérlethez.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kultúrák találkozása – A mosoly országa bemutatójára készül az Operettszínház

Október 22-én, 23-án és 24-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc egyik legkülönlegesebb színpadi művét, amely ezúttal a Magyarországon először dolgozó Stephen Medcalf rendezésében kerül színre.
Zenés színház interjú

„Szu-Csong országa olyan, mint Vietnám régen” – interjú Ninh Duc Hoang Longgal

A vietnámi származású Ninh Duc Hoang Long néhány évvel ezelőtt a Bánk bán Hazám, hazám című áriájával és a János vitéz legismertebb dalával, Kukorica Jancsi belépőjével vált a közönség kedvencévé, azóta pedig megkerülhetetlen alakja lett a hazai opera- és operettjátszásnak. Rosillon szerepével debütált a Budapesti Operettszínházban, most pedig A mosoly országában Szu-Csong herceget alakítja. A kulturális különbségekről, a nyelvi nehézségekről és a kínai hercegről beszélgettünk.
Zenés színház kritika

Elhasznált életek egy lépcsőfordulóban

Képzelet és valóság határán egyensúlyozó, szürreális világot álmodott a Budapesti Operettszínház színpadára Balázs Zoltán, aki első musicalrendezésében Fellini önéletrajzi ihletésű filmjéhez, a 8 és 1/2-hez, valamint annak zenés színházi változatához nyúlt.
Zenés színház hír

Utoljára állt színpadon Haumann Péter

Szeptember 24-én lépett utoljára színpadra Haumann Péter, aki a Madách Színház 1500. jubileumi Macskák előadásán búcsúzott a nézőktől.
Zenés színház hír

„Engedjék meg, hogy elmenjek szabadon” – Utoljára lépett színpadra Lehoczky Zsuzsa

Szeptember 27-én, egy tiszteletére tartott gálán láthatták a nézők utoljára színpadon Lehoczky Zsuzsát, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt.