Zenés színház

(Több, mint) Mahagóni-western

2009.02.20. 00:00
Ajánlom
Ha valamire, hát Kurt Weill és Bertolt Brecht Mahagonny városának felemelkedése és bukása című munkájára aligha legyinthet a magyar zenebarát: ó, már láttam. Ugyanis csaknem harminc éve annak, hogy idehaza bemutatták, azóta se kép, se hang róla.

Wiedemann Bernadett

Apokaliptikus látképe a kapitalizmusnak? Vészjósló jövőbelátás a második világégés évtizedének küszöbén? Kommunista Amerika-parabola? Modern "mahagóni-western"? Netán különleges opera-színdarab, ahogy a Fideliónak korábban Kesselyák Gergely, a produkció karmestere nevezte? Pár nap múlva okosabbak leszünk, a premierig nehezen derülhet ki bármi. A főpróbahéten már igen nehéz volt elérnem pár villámkérdésre a darab egyik főszereplőjét, Wiedemann Bernadett magánénekesnőt.

– Érdekelne, mire gondoltál, amikor Begbickné szólamát Rád osztották? Én, bevallom, nem tudtam volna hova tenni ezt a szerepet… Egyáltalán mikor tudtad meg, hogy a produkció egyik oszlopa leszel?

– Eleinte én sem. Sőt, azt gondoltam, hogy zeneileg, vagy a sok próza miatt előadásmódban nehezebb lesz. Mindent egybevetve – és az öltözős főpróba felől visszatekintve – örültem neki. Rég volt, de arra még biztosan emlékszem, hogy a szereplistán már jó korán, tavaly áprilisban megjelent a nevem.

– Kellett ez az avantgárd magyarországi bemutató Neked? Azucena jóval egyszerűbb lenne az eddigi pályád tükrében…

– Igaz, hogy nem a szokásos mezzoskatulya része ez a szerep, mint ahogy általában a repertoárból is hiányzik a Mahagonny. Mégis örülök a feladatnak, ahogy illik mondani: kihívásnak érzem. És tényleg érdekes, izgalmas is, és most már állíthatom, hogy a rendezés is fantasztikus.

– Másképp közelítek. Nemrég szemléztem Alessandro Scarlatti-intermezzókat. Azon a spéci barokk lemezen – korabeli hangszerektől kísérve – a Weilléhez képest minimum háromszáz évvel korábbi stílust énekelsz. Most kikaptad a másik végletet. Miért nem egy korra, területre összpontosítasz, hisz befutott mezzoszopránként megtehetnéd?

– Ó, erre igen egyszerű a válasz: mert én valóban mindent szeretek énekelni. Ha rajtam múlna, a koloratúrás irodalmat is elővenném, Rossinit például, csakhogy erről alighanem már lekéstem. Úgyhogy nem kérdés, ha stílust kell váltanom.

– Jó, de mivel a hazai repertoárból is évtizedek óta hiányzó műről van szó, valahogy csak meg kellett ismerkednetek vele. Ez hogy történt: Szikora János hozott egy videót? Vagy Kesselyák Gergellyel leültetek a létező néhány lemezfelvételből egyet lehallgatni? Netán pont ezt tenni tilos?

– A Mahagonny különlegesség, de az előkészítése ugyanúgy zajlott, mintha a Trubadúrt vettük volna elő, ha már arra utaltál az imént. Szikora János, a rendező elmondta, mire gondol, hogy értelmezi a darabot. És természetesen körbejárt egy DVD- és egy CD-felvétel is, Kiss Péter kollégánk jóvoltából. Kár, hogy azt a bizonyos magyarországi bemutatót nem lehet megnézni, hisz akkoriban még semmit sem rögzítettek.

– Szerinted miféle darab a Mahagonny? Internetes fórumokon sokfélét összehordtak róla: opera, operaparódia, esetleg valami keverék, mint kortársa, a Porgy és Bess, vagy a Candide? Netán afféle musical-ős, mint a West Side Story?

– Nem tisztem besorolni a darabot, nem is volna egyszerű, de semmi esetre sem paródia. Témáján túl valóban izgalmas és érdekes a zenei világa is, sok stílus megtalálható benne.

– Hogyan látod özvegy Begbicknét? Ki ő?

– Ha egyszavas választ adhatok: a városalapító. Igaz, vannak társai, de mégis ő a dolgok mozgatója. És persze, csaló, szélhámos, aki csak azért hozta létre ezt a közösséget, hogy mindenkit jól megkopasszon. Mindez pedig azért sikerülhet neki, mert jól ismeri az emberek gyengeségeit, s azokat alaposan ki is használja.

– Mivel gyűlik meg leginkább a bajotok a zenei anyagot illetően, és mi megy a vártnál jóval könnyebben?

– Csak a magam nevében tudok szólni. Nekem mostanra egyetlen bajom van csak, az is a zenekar hangerejével, még oda is fortékat írt a szerző, ahol prózáznunk kell, de a partitúra e problémáját Kesselyák Gergely fantasztikusan kézben tartja.

– Mekkora feladat ez a szerep?

– Nem klasszikusan nagy, inkább abban rejlik a nehézsége, hogy összetett feladat. Ha szétbontjuk elemeire, akkor Begbickné szólama közepesen nehéz énekelnivaló, színészileg viszont tényleg nagy kihívás.

– Hogy a lényegre térjek. Rendben, a művet ne mi, nem most kategorizáljuk. De Tőletek milyen értelmezést kapunk? Bertolt Brecht szokásos kapitalizmus-paraboláját, tehát egy ideologizáló művet, vagy helyenként akár szórakoztató sztorit egy sivatagi városról, amelyben kipróbálták (de hasztalan) a "tökéletes életet"?

– Maradjunk abban, hogy "igen". Mert a valóságos választ majd Te magad fogalmazod meg az előadásunk után.

– Értek a szóból. Még annyit, hogy Herczenik Anna szakadt neccharisnyás plakátfotója láttán elbizonytalanodtam. Kiknek szól a mostani produkció? Nem korhatáros-e?

– Én a 18-ast kitenném az ajtóra, bár korán érik a mai fiatalság!

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.