Zenés színház

Törőcsik Mari: „Költővé kell válnom”

2011.10.20. 15:12
Ajánlom
A Centrál Színházban játszott Sondheim-musical, az Egy nyári éj mosolya kapcsán beszélgettünk Törőcsik Marival.

- Nyilván nagyon sok munkával megkeresik, amik közül sokra nemet kell mondania, ahogyan azt nyilatkozta is több helyütt. Az Egy nyári éj mosolyára viszont igent mondott, miért?

- Megmondom egész őszintén. Soha életemben, az 56 év alatt nem tettem ilyet: azt hiszem, hiúságból vállaltam el. Először nem vállaltam... Nagyon szeretem a színházat és Puskás urat, de úgy gondoltam, hogy nem létezik, hogy nyáron erre rá tudjanak venni. De Puskás úr egy elég szívós ember, összehozott az angolokkal, akik elmondták, hogy ez az előadás szinte mindenhol megbukott, és amikor Trevor Nunn, ez a híres angol rendező megrendezte, akkor óriási siker lett. Ezután vitték át a Broadway-re, ahol szintén siker lett, csupa Oscar-díjas színésszel. Mondom: ennyi Oscar-díjas? Hát jó, akkor megcsinálom, és aztán nagy örömem lett benne, mert nagyon jól dolgoztam az angolokkal, ők is figyelmesek voltak velem, nagyon jó társaságban, nagyon jó színészekkel voltunk együtt és az énekesek is csodálatosak voltak. Először fönnakadt a szemük, hogy ők tulajdonképpen csak kellékesek a színpadon. De annyira tehetségesek, hogy rájöttek, hogy nekik itt nem az a dolguk, hogy bútort tologassanak, mint személyzet, hanem ők adják az énekhangot. Mondtam is nekik, hogy emberek, fiúk, lányok, nélkületek ez az előadás nincs - nekik van hangjuk, az hogy én kicsit dalolgatok, az rendben van, de ahogy ők megnyitják az előadást - az csodálatos. Meg persze ott van Gergely Róbert és Egyházi Géza, akik szintén csodás énekesek, és Nagy-Kálózy Eszter, aki szintén gyönyörűen énekel, ugyanakkor csodálatos színésznő is - ezt a szerepet szerintem neki írták. Itt van a kislány, Patai Anna is, akit azért szeretek, mert nagyon tehetséges és intelligens kislány. Itt nagyon jó társaságban volt. Remélem, majd felkészítik őt arra, hogy amikor eléri a felnőttkort, akkor elkezdjen ezen a pályán tanulni és dolgozni.

FE7E00D6-7B8E-4B5D-9301-9B2D45374A27

Törőcsik Mari - Egy nyári éj mosolya

- Mondhatjuk, hogy ez klasszikus társulati munka volt?

- Ha én belépek valahova, ott nem lehet más, csak társulati munka. Szeretem, ha van rendező, mert rendező nélkül hiába a társulati munka. Egy-egy könnyebb bulvárdarabot, amit átlátunk mindannyian, azt talán meg lehet csinálni rendező nélkül is - ott mondhatjuk egymásnak, hogy ki hova menjen. Ahhoz elég az embernek a tehetsége, a neme, a kora és az ízlése, de egy igazi darabnál rendező nélkül az ember modoros lesz, mert nem tudja, hogy az eszközeit jól használja-e. De én szerencsés vagyok ebből a szempontból, mert meg is találtak mesterek, meg én is kutattam azért, hogy elhitessék velem, hogy még érdemes kimennem színpadra. Mindig megengedtem magamnak azt a luxust, hogy megkérdőjelezzem, szabad-e még színpadra mennem. Itt diktálják az előadást - és hál' Istennek jól diktálják, mert ha rosszul diktálnák, akkor lehet, hogy elmennék. A diktálást én megszoktam, Vasziljevnél például kottára játszottam. Mindig jó helyen szólt Tom, a rendező.

- Mennyiben más egy ilyen Broadway-t és West Endet megjárt musicalben szerepelni, mint mondjuk egy...

-  ...egy Csiky Gergelyben? Semmi. Attól függ, hogy ki rendez és kik vesznek körül.

- Gondolom, azért az is számít, hogy ez a musical mégiscsak egy Bergman-film nyomán készült, tehát itt valóban karakterek vannak, a Madame-nak sorsa van.

- Minden jó írásműben karakterek vannak - ez pedig egy jó írás. De hát tudja, hány jó írás van, és közben hány rossz előadás? Merem remélni, hogy ezt a jó művet jó előadásban fogja látni a közönség, és én bízom, mindig is bíztam a közönségben. Abban reménykedem, hogy ez jó előadás és jó minőség született. Keszthelyen nagy siker volt, remélem, itt is az lesz.

- Finom, kimunkált produkció volt már Keszthelyen is.

Mondjuk én minden premieremet elrontom. Vasziljev egyszer azt mondta, hogy "Maruszja, mindent megcsinált, amit kellett, csak azt nem, amiért érdemes volt a pályára jönni". Nekem kell tíz előadás. Pilinszky János mondta - sajnos nem tudom csak mutatni, de megpróbálom elmagyarázni. Egyik oldalon van az adó, a színész, a másikon a kapó, a befogadó. Az igazi az, ha nem én indulok el, hogy gyertek velem, hanem én létezek és elindulnak felém. Az első előadásokon még be vagyok zárkózva és el kell telnie tíz-tizenöt előadásnak, amíg egyszer csak elhiszem, hogy tudok úgy létezni, hogy kapnak is tőlem valamit a nézők. Keszthelyen csak az utolsó előadás, a negyedik volt az, amikor nem sültem bele a dalomba, addig mindig. Ki tudok jönni belőle nehezen, úgy, hogy valaki észre sem veszi, hogy belesültem, de közben én tudom, hogy igen. A negyediken nem sültem bele, de majd most a premieren szerintem újra.

- De lehet, hogy ez nem is számít, nem?

- Hogyne számítana, idegileg. Mert hitetetlenül kell koncentrálnom, hogy ilyenkor kiszedjem magam úgy, hogy ne nagyon vegyék észre. Ha próbán rontok, akkor csak nevetek, de ezt nem tehetem meg a közönségemmel.

- Nevetés helyett mit csinál?

- "Költővé" kell válnom.

- Azért ez többnyire sikerül.

- Majdnem mindig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Tánc

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Klasszikus

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.
Színház

A héten már személyesen próbálnak a Nemzeti Színház művészei – Évadot hirdetett Vidnyánszky Attila

A jövő évad kilenc bemutatója között szerepel az Ivanov Szász János rendezésében, Az ajtó a norvég Eirik Stubo színrevitelében, valamint a Rómeó és Júlia, amelyet Vidnyánszky Attila rendez.
Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Zenés színház hír

Augusztus 20-án mutatja be a Bánk bánt a Coopera

Vidnyánszky Attila rendezésének díszbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják.
Zenés színház hír

Elhunyt Gabriel Bacquier francia operaénekes

A 20. század egyik vezető baritonja 96 évesen halt meg szerdán otthonában, a normandiai Lestre-ben.
Zenés színház hír

Elmarad a miskolci operafesztivál

A koronavírus-járvány miatt idén nem tartják meg a Bartók Plusz Operafesztivált.
Zenés színház gyász

101 éves korában elhunyt Jurenák Ida, az Operaház legidősebb tagja

Az énekkar egykori szólamvezetője élete utolsó éveit az Ódry Árpád Művészotthonban töltötte, haláláról a Magyar Állami Operaház adott hírt.