Zenés színház

Történelmi pillanat: afroamerikai szerző művét tűzi műsorra a Met

2019.09.23. 16:00
Ajánlom
A többszörös Grammy-díjas jazztrombitás és zeneszerző, Terence Blanchard az, akinek 2019-ben sikerül történelmet írnia azzal, hogy a Fire Shut Up In My Bones című operáját a Metropolitan Opera a műsorára tűzi.

Az opera a New York Times fekete újságírója, Charles M. Blow 2014-es memoárját dolgozza föl. A könyv már önmagában is tabudöntögető, hiszen Charles M. Blow rabszolga felmenőktől származik, és a könyvben nemcsak biszexualitásáról ír nyíltan, hanem az őt ért nemi erőszakról is. Charles Blow-t ugyanis 7 éves korában egyik idősebb unokatestvére szexuálisan kihasználta, amit húszévesen megpróbált megtorolni, de végül nem volt lelki ereje meghúzni a ravaszt.

Tavaly abban a szerencsében volt részünk, hogy interjúzhattunk Terence Blancharddal, aki a következőket mondta a produkcióról: „Már évekkel azelőtt rajongtam Charles M. Blow írásaiért, még mielőtt megismertem az ő személyes történetét. A feketék szócsöveként tekintettem rá. Amikor megtudtam, hogy milyen út vezetett odáig, hogy Amerika egyik leginnovatívabb közszereplőjévé váljon, még inkább elkezdtem őt csodálni. Volt szerencsém vele személyesen is találkozni,

az opera az ő történetét dolgozza föl, mert úgy gondoltam, sokaknak segíthet, akik hasonló helyzetben vannak”.

Terence Blanchard ezzel a művel az első fekete szerző az intézmény 136 éves történetében.

„Ő egy briliáns zeneszerző” – mondta róla Peter Gelb, a MET művészeti menedzsere a New York Times-nak. Hozzátette, nagyon reméli, hogy a jövőben több afroamerikai komponista darabját tudják majd bemutatni. Blanchardnak nem ez az első nagyszabású zeneszerzői munkája: több mint 50 filmzenéje között ő jegyzi az 1992-es Spike Lee rendezte Dzsungelláz című film zenéjét, a 2012-ben a Broadway-n fekete szereposztással bemutatott A vágy villamosa zenéjét is, de írt operát az akaratán kívül gyilkossá vált, biszexuális bokszoló, Emile Griffith életéről is Champion címmel. A Fire Shut Up In My Bones-t már bemutatták idén a St. Louis-i operában Kasi Lemmons rendezésében, a MET pedig a 2021-2022-es szezonban fogja játszani.

„Bárcsak apám élne és látná ezt, ő egy megrögzött operafanatikus volt”

– mondta Terence Blanchard a múlt csütörtöki sajtóbemutatón.

(Forrás: theroot.com, fejléckép: Erika Goldring/Getty Images)

Terence Blanchard: „Itt az ideje az előítéletekről nyíltan beszélni”

Kapcsolódó

Terence Blanchard: „Itt az ideje az előítéletekről nyíltan beszélni”

A többszörös Grammy-díjas jazztrombitás, filmzene- és operaszerző azok közé tartozik, akiknek határozott véleménye van a világról, és ezt zenéjükben sem rejtik véka alá. Terence Blanchard november 21-én a Budapest Jazz Clubban játszik E-Collective nevű zenekarával, ezt megelőzően beszélgettünk telefonon.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Vizuál

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Zenés színház interjú

„A zene kapocs a Menny és a Föld között” – beszélgetés Vadász Zsolttal

A Budapesti Operettszínház március 10-én, 11-én és 12-én, hármas szereposztásban mutatta be Huszka Jenő Mária főhadnagy című művét, amelyben a népszerű bonvivánt, Vadász Zsoltot Draskóczy Ádám szerepében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Egyetlen történet a sok közül – Eötvös Péter Bécsben

A MusikTheater an der Wien mutatta be Eötvös Péter Az Aranysárkány című operáját, melyet a magyar közönség mindössze egyszer láthatott. A Bécsi Kamaraoperában tartott, február 25-i előadáson jártunk.
Zenés színház ajánló

Rendhagyó koncerttel kapcsolódik nagypéntekhez az Operettszínház  

A nagypénteki Feltámadás koncerten fellép Fischl Mónika, Ninh Duc Huang Long, Süle Dalma, Vadász Zsolt és Pete Ádám, a Budapesti Operettszínház Zenekara és Énekkara, valamint a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola növendékei.
Zenés színház hír

Ligeti-bemutatóval és Mundruczó-rendezéssel készül jövőre a müncheni operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Bajor Állami Operaház, az évad végi operafesztiválon Ligeti György Le Grand Macabre című művét mutatják be, emellett több magyar művész is közreműködik a produkcióikban.