Zenés színház

Tóth Péter operát írt a Tótékból

2019.04.23. 13:55
Ajánlom
Kenessey Jenő Az arany meg az asszony és Örkény István-Tóth Péter Tóték című egyfelvonásos operáit Káel Csaba rendezésében és Jankó Zsolt vezényletével mutatja be április 26-án a Magyar Állami Operaház az Eiffel Műhelyházban.

A két darab – amelyek közül a Tóték ősbemutató – főszerepeit Kovács István, Kiss-B. Atilla és Megyimórecz Ildikó, valamint Szvétek László, Vajda Júlia, Nánási Helga és László Boldizsár alakítják.

Az arany meg az asszony Krúdy Gyula 1918-ban bemutatott színműve nyomán a férfiúi balgaságot ostorozza, amely az gazdagság ígéretéért cserébe lemond egy asszony szerelméről.

A 15. századi Lőcsén egy viharos téli estén játszódó történetben Wolfgang (Kovács István), az egykori kereskedő házába kér szállást Rotaridesz, a zsoldoskapitány (Kiss-B. Atilla). A nem szívesen látott vendég valódi szándéka azonban, hogy beteljesítse a közte és Wolfgang rossz sorban tartott fiatal felesége, Anna (Megyimórecz Ildikó) között támadt vonzalmat. Mikor a féltékeny férj felismeri a helyzetet, alkimista varázslat segítségével aranyat ajánl a férfinek, akit megbabonáz annak csengése, a kapzsiság azonban rövidesen a vesztét okozza.

Krúdy színművét Nádasdy Kálmán rendező ajánlotta Kenessey Jenő figyelmébe, hogy a ritkán komponáló karmester operát írjon belőle. Az 1943-ban bemutatott, egyetlen operájának librettója kisebb módosításoktól eltekintve Krúdy eredeti szövegét használja fel.

Kenessey mesterien válogat kora népszerű operai irányzataiból: Debussy és más francia zenei hatások mellett a vezérmotívum használata Wagnert idézi,

egyes megoldások Puccini és Bartók műveire emlékeztetnek, míg egy színház a színházban epizód erejéig a magyar vígoperai hagyományoknak is teret enged a drámai alkotásban.

57618474_10156275201013181_1315544454085476352_n-113736.jpg

Eiffel Műhelyház (Fotó/Forrás: Operaház / Facebook)

Az est második felében

Örkény István számos színpadi és egy filmadaptációt is megért népszerű kisregénye, a Tóték operaváltozatának ősbemutatója hallható.

A jól ismert történetben a frontról pihenni érkező őrnagyot László Boldizsár, míg fiúk érdekében őt és a hóbortos szokásait a végletekig tűrő Tótékat Szvétek László, Vajda Júlia és Nánási Helga formálja meg. Tóth Péter László Boldizsár ötlete nyomán komponált egyfelvonásosában Puccini és a késő romantika muzsikáját kívánta érvényes módon továbbgondolni, miközben számos utalást, kikacsintást is beleszőtt művébe Mozart, Debussy vagy Bartók alkotásaira. A komponistát, aki Petőfi A helyiség kalapácsa című művének megzenésítése nyomán már szerzett tapasztalatot a zenei humor alkalmazásának terén, nagy mértékben inspirálta Várady Szabolcs librettója, és igyekezett az eredeti mű groteszk kontrasztjait az operába is átültetni.

Kapcsolódó

"Ha a kortárs szitokszó lett, arról csakis magunk tehetünk"

A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának dékánjával, Tóth Péter zeneszerzővel legújabb alkotásai kapcsán beszélgettünk kortárs művészetről, Pucciniről és a kóruszene művészeti nevelésben betöltött szerepéről.

A két előadást Káel Csaba viszi színre, aki mindkét műben egy valóságos helyzet abszurditásait vizsgálta, legyen szó a szerelemről vagy élet és halál kérdéseiről.

A koncepciót Szendrényi Éva díszletei és Németh Anikó jelmezei teszik teljessé. Az Opera Zenekart és az Énekkart Jankó Zsolt vezényli (karigazgató: Csiki Gábor), míg Az arany meg az asszonyban a Magyar Nemzeti Balett művészeti működnek közre Venekei Marianna koreográfiájában, a Tóték című előadásban az Opera Gyermekkara is fellép (vezetőjük Hajzer Nikolett).

Az arany meg az asszony és a Tóték a 2019. április 26-i bemutatót követően az évadban még három alkalommal, április 28-án, 29-én és 30-án látható az Eiffel Műhelyházban. A Kőbányai úton található új játszóhely előadásai a 100 napos próbaüzem során az 2018/19-es évadban regisztrációs jegyekkel látogatható, amelyek a jegy@opera.hu e-mail címen igényelhetők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Színház

Szellemes és hátborzongató – interjú Pass Andreával

Pass Andrea A Jelentéktelen után újra Gogolhoz fordult inspirációért, ám ezúttal nem egy köpönyeg alá férkőzik be a Pétervári Fagy, hanem a ma színházában találjuk magunkat, ahová egy revizor, a kormánybiztos érkezik és reformokat követel. Az író-rendező a Nyakunkon a revizor munkafolyamatáról, karanténról, színházról és az emberekben lakozó frusztrációkról mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.