Zenés színház

Tragikus hősnők Provence-ban

2013.07.04. 11:54
Ajánlom
A Marseille-ben és a dél-franciaországi Provence régióban jelenleg zajló Európa Kulturális Fővárosa programsorozatába illeszkedik a július 4-én kezdődő 65. Aix-en-Provence-i Nemzetközi Operafesztivál, amely a mediterrán dél tragikus hősnőinek állít emléket.

A dél-franciaországi kisvárosban július 27-ig tartó szabadtéri zenei fesztivál Verdi Rigolettójának bemutatójával kezdődik a kanadai Robert Carsen rendezésében, aki tizenhét év után tér vissza Aix-en-Provence-ba. Az előadáson a Londoni Szimfonikusokat az egyik legnagyobb Verdi-karmesterként elismert Gianandrea Noseda vezényli. A fesztiválnyitó előadásnak magyar vonatkozása is van: a bérgyilkos Sparafucilét Bretz Gábor, a Magyar Állami Operaház kiváló basszbarintonja alakítja.

"Zenei szempontból ez volt Verdi kedvenc műve. Színházi szempontból viszont nehezebb a helyzet: több szituációt kell megoldani, az elrablásokat, a létrákat a falak mentén, az álarcos embereket, akik ma már kicsit erőltetettnek hatnak" - mondta sajtótájékoztatóján Robert Carsen. A sztárrendező nem akarta egyszerűen áthelyezni a cselekményt például az 1930-as éves New Yorkjába vagy az 1950-es évek Milánójába, hanem arra törekedett, hogy hitelessé tegye a szereplőket, elsősorban az udvari bolond Rigolettót. "A cirkuszformával meg tudtuk oldani, hogy a bohócnak ne kelljen reneszánsz figurának, egy király vagy egy herceg bolondjának lennie" - hangsúlyozta a rendező. "De vigyázat, nem Fellini Országúton című filmjének világába helyeztük át őt" - tette hozzá nevetve Carsen, aki boldognak nevezte magát amiatt, hogy bő másfél évtized után ismét ott lehet, ahol a világkarrierje indult, és ahol hat éven át olyan operákat rendezett, mint A varázsfuvola vagy a Szentivánéji álom.

Az idei fesztivál másik várva várt rendezője Patrice Chéreau, aki 2007 óta nem járt Aix-en-Provence-ban. A francia rendező Strauss Elektráját viszi színre. Az Orchestre de Paris-t a finn Esa-Pekka Salonen vezényli majd, a főbb szerepekben pedig Evelyn Herlitzius (Elektra), Waltraud Meier (Klütaimnesztra) és Mikhail Petrenko (Oresztész) lesz hallható. Richard Peduzzi díszlettervező szerint az előadás egyszerre lesz klasszikus és kortárs, és a reneszánsz világra is ki fog kacsintani.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is több igazi csemegének számító, a nagyközönség számára kevéssé ismert zeneművet is láthat a közönség újszerű, friss rendezésben. Francesco Cavalli (1602-1676) elfelejtett operáját, az Elenát a francia Jean-Yves Ruf viszi színre, a címszerepet Baráth Emőke énekli. A zenés darabot 1659-ben mutatták be Velencében, és azóta soha nem játszották. Cavalli a velencei karneválokra komponálta a műveit, tele érzelmekkel, burleszkkel, komikummal, gyengédséggel és dramatikus játékkal - hívta fel a figyelmet a belga Bernard Foccroulle, aki 2007 óta igazgatja a világ egyik legjelentősebb operafesztiválját. Mandátumát az idén hosszabbították meg 2017-ig.

Az elmúlt évek sikeres előadási közül idén ismét látható lesz Mozart Don Giovanni című operája az orosz Dmitrij Csernyakov konvencionálisnak nem nevezhető rendezésében. Az előadás, amely családi drámaként értelmezi a történetet, a 2010-es fesztivál legnagyobb szenzációja volt.

A kortárs operák sem hiányoznak az idei kínálatból. Vasco Mendonça fiatal portugál komponista The House Taken Over című művét az Avignoni Fesztiválon felfedezett Katie Mitchell rendezésében mutatják be. A videó innovatív használatáról ismert brit rendezőnő tavaly hatalmas siker aratott George Benjamin brit zeneszerző Written on Skin című operájának színrevitelével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.