A francia rendező, Philippe Aurlaud, aki először rendez ezen a helyszínen július 12-re tűzte ki a premiert. Az idei művészeti vezető a német operaélet shooting sztárjaként számon tartott Anja Bihlmaier lesz.
A Rigoletto tragédiába torkolló romantikus szerelmi története, a realitás és a fantázia ötvözete ideális terep a nemzetközileg is nagyon keresett, francia rendező Philippe Arlaud számára.
A szentmargitbányai kulissza egyediségénél s méreténél fogva lehetővé teszi hogy eddig még nem látott és ismert dimenziókban mesélhessék el a népszerű történetet. Arlaud rendezésében különböző világok találkoznak, hogy majd újra eltávolodjanak egymástól. Az egyik oldalon a hercegi udvar szívtelen és gátlástalan, felsőrendű világa míg a másik oldalon a bérgyilkos Sparafucile alvilága áll. A két véglet között bontakozik ki Rigoletto és lánya közötti drámai és érzelmi cselekmény szála, melyet végül bedarál és legyőz az ellentétes világok közötti feszültség.
Az érzelmek, a zene és a képi elemek ötvözésére a kőfejtő nyers sziklái a háttérben ezúttal is kitűnő kulisszaként szolgálnak.
Az élvhajhász mantovai herceg örömét leli abban, hogy felfogadott udvari bolondja, Rigoletto, szellemes csipkelődésével, maró gúnyolódásával sok embertársának keseríti meg az életét, a herceg estéjén Ceprano grófot szemelte ki martalékául.
Gróf Monterone lánya már áldozatául esett a léha, kicsapongó életű mantovai hercegnek, Rigoletto belőle is csúfot űz, erre a gróf megátkozza őt. A csípős nyelvű Rigoletto félve óvja szeretett lányát, Gildát minden rá leselkedő veszélytől és az udvar hatalmi játszmáitól.
Mikor tudomást szerez a herceg újabb hódítási kísérletéről, és arról, hogy annak kiszemeltje éppen az ő Gildája, kicsúszik lába alól a talaj.
Elérkezettnek látja az időt, hogy megbízza Sparafucile bérgyilkost az álruhába öltözött, diáknak álcázott mantovai herceg megölésével. A szerelmes Gilda azonban átlátva apja tervét, elhatározza hogy feláldozza magát és megmenti a herceget. A herceg holttestére várva Rigoletto elborzadva tépi fel a Sparafucilével kötött egyezség jegyében leszállított hullazsákot.
A karneváli mulatság, élet és halál közötti groteszk világot tár elénk Verdi (1813-1901) nagyszerű művében. Megtudhatjuk, hogy mivé teszi az embert a bosszúvágy, mit jelent a társadalom kitaszítottjaként élni, és azt is, hogy mennyire rombolóak lehetnek a félreértett érzelmek. Az 1851-ben bemutatott, eredetileg Verdi A király mulat című drámáján alapuló, korában többszöri cenzúrának alávetett történet ma sem vesztett aktualitásából.
Kitűnő énekesek és zenészek Anja Bihlmaier irányítása alatt
Anja Bihlmaier személyében először lesz női művészeti vezetője a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásainak. Amellett, hogy betölti a kasseli Staatstheater zenei igazgatói posztját, Bihlmaier a német operaélet shooting sztárja.
Gilda szerepében az idei szezon Szerelmi bájitalában Adinaként ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk újra. A másik szereposztásban Gildaként pedig azt a Tatiana Larina-t köszönthetjük, aki legutoljára Donizetti Lammermoori Lucia című operájának címszerepében kápráztatta el a Kölni Operaház nagyközönségét.
Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vlagyiszlav Szulimszkij valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni.
Mantova hercegének szerepén három kitűnő tenor osztozik majd. A koreai származású Yosep Kang a világ vezető operházainak színpadán vendégszerepel többek között Rigoletto szerepében illetve Az álarcosbál Riccardojaként. A fülöpszigeti származású, amerikában nevelkedett Arthur Espiritu Észak-Amerika után Európában többek között a Milánói Scála, a Lipcsei és Párizsi Operaház, a Baden-Badeni Fesztivál és a Berlini Filharmónikusok színpadán szerepel, Rigolettót 2013-ban énekelte először St. Gallenben, majd a rákövetkező évben a Klosterneuburgi Fesztiválon, az idei évadban pedig a Kasseli Színházban. A mexikói tenor Jesus Leon amerikai tanulmányai után az Atlantai Opera, a Koreai Operaház, a Skót Operaház, a Dijoni Operház, a párizsi Chatelet Színház mellett Olaszország számos színpadán fellépett, többek között Rómeo, Nadir, Elvino, Mantova hercege, Alfredo és Don Giovanni szerepeiben. Mantova hercegének szerepében jelenleg a Nápolyi Operaház színpadán hallhatja a nagyközönség.