Zenés színház

"Tudtam, hogy kell nekem ez a nő"

2016.11.04. 13:38
Ajánlom
Verdi egyik legnépszerűbb operáját, a Rigolettót tűzik műsorra a Szentmargitbányai Kőfejtő szabadtéri színpadán 2017-ben. "Teljesen beleszerettem Verdibe, és nem lehetek elég hálás, hogy felkértek a szerepre" - fogalmazott a Gildát alakító fiatal és tehetséges spanyol szoprán, Elena Sancho Pereg az eseményt beharangozó bécsi sajtótájékoztatón november 3-án.

 A francia rendező, Philippe Aurlaud, aki először rendez ezen a helyszínen július 12-re tűzte ki a premiert. Az idei művészeti vezető a német operaélet shooting sztárjaként számon tartott Anja Bihlmaier lesz. 

Philippe Arlaud

Philippe Arlaud (Fotó/Forrás: Nigon Jean-Marc)

A Rigoletto tragédiába torkolló romantikus szerelmi története, a realitás és a fantázia ötvözete ideális terep a nemzetközileg is nagyon keresett, francia rendező Philippe Arlaud számára.

Elena Sancho Pereg

Elena Sancho Pereg (Fotó/Forrás: Achorst Ossinger)

A szentmargitbányai kulissza egyediségénél s méreténél fogva lehetővé teszi hogy eddig még nem látott és ismert dimenziókban mesélhessék el a népszerű történetet. Arlaud rendezésében különböző világok találkoznak, hogy majd újra eltávolodjanak egymástól. Az egyik oldalon a hercegi udvar szívtelen és gátlástalan, felsőrendű világa míg a másik oldalon a bérgyilkos Sparafucile alvilága áll. A két véglet között bontakozik ki Rigoletto és lánya közötti drámai és érzelmi cselekmény szála, melyet végül bedarál és legyőz az ellentétes világok közötti feszültség.

Az érzelmek, a zene és a képi elemek ötvözésére a kőfejtő nyers sziklái a háttérben ezúttal is kitűnő kulisszaként szolgálnak.

Rigoletto – egy hátborzongató történet

Az élvhajhász mantovai herceg örömét leli abban, hogy felfogadott udvari bolondja, Rigoletto, szellemes csipkelődésével, maró gúnyolódásával sok embertársának keseríti meg az életét, a herceg estéjén Ceprano grófot szemelte ki martalékául.

Gróf Monterone lánya már áldozatául esett a léha, kicsapongó életű mantovai hercegnek, Rigoletto belőle is csúfot űz, erre a gróf megátkozza őt. A csípős nyelvű Rigoletto félve óvja szeretett lányát, Gildát minden rá leselkedő veszélytől és az udvar hatalmi játszmáitól.

Mikor tudomást szerez a herceg újabb hódítási kísérletéről, és arról, hogy annak kiszemeltje éppen az ő Gildája, kicsúszik lába alól a talaj.

Elérkezettnek látja az időt, hogy megbízza Sparafucile bérgyilkost az álruhába öltözött, diáknak álcázott mantovai herceg megölésével. A szerelmes Gilda azonban átlátva apja tervét, elhatározza hogy feláldozza magát és megmenti a herceget. A herceg holttestére várva Rigoletto elborzadva tépi fel a Sparafucilével kötött egyezség jegyében leszállított hullazsákot.

A karneváli mulatság, élet és halál közötti groteszk világot tár elénk Verdi (1813-1901) nagyszerű művében. Megtudhatjuk, hogy mivé teszi az embert a bosszúvágy, mit jelent a társadalom kitaszítottjaként élni, és azt is, hogy mennyire rombolóak lehetnek a félreértett érzelmek. Az 1851-ben bemutatott, eredetileg Verdi A király mulat című drámáján alapuló, korában többszöri cenzúrának alávetett történet ma sem vesztett aktualitásából.

Kitűnő énekesek és zenészek Anja Bihlmaier irányítása alatt

 Anja Bihlmaier személyében először lesz női művészeti vezetője a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásainak. Amellett, hogy betölti a kasseli Staatstheater zenei igazgatói posztját, Bihlmaier a német operaélet shooting sztárja.

Anja Bihlmaier

Anja Bihlmaier (Fotó/Forrás: Neda Navaee)

Gilda szerepében az idei szezon Szerelmi bájitalában Adinaként ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk újra. A másik szereposztásban Gildaként pedig azt a Tatiana Larina-t köszönthetjük, aki legutoljára Donizetti Lammermoori Lucia című operájának címszerepében kápráztatta el a Kölni Operaház nagyközönségét.

Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vlagyiszlav Szulimszkij valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni.

Mantova hercegének szerepén három kitűnő tenor osztozik majd. A koreai származású Yosep Kang a világ vezető operházainak színpadán vendégszerepel többek között Rigoletto szerepében illetve Az álarcosbál Riccardojaként. A fülöpszigeti származású, amerikában nevelkedett Arthur Espiritu Észak-Amerika után Európában többek között a Milánói Scála, a Lipcsei és Párizsi Operaház, a Baden-Badeni Fesztivál és a Berlini Filharmónikusok színpadán szerepel, Rigolettót 2013-ban énekelte először St. Gallenben, majd a rákövetkező évben a Klosterneuburgi Fesztiválon, az idei évadban pedig a Kasseli Színházban. A mexikói tenor Jesus Leon amerikai tanulmányai után az Atlantai Opera, a Koreai Operaház, a Skót Operaház, a Dijoni Operház, a párizsi Chatelet Színház mellett Olaszország számos színpadán fellépett, többek között Rómeo, Nadir, Elvino, Mantova hercege, Alfredo és Don Giovanni szerepeiben. Mantova hercegének szerepében jelenleg a Nápolyi Operaház színpadán hallhatja a nagyközönség.

A Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát és a Bécsi Filharmónia Kórusát Walter Zeh vezényli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.