Zenés színház

Túl zsíros retróbödön

2014.06.10. 08:57
Ajánlom
A retró még mindig menő, az örökzöld slágerek és a filmadaptációk pedig megelőlegezik a kassza előtt kígyózó sort. Hogyan lehet mégis elrontani a tuti receptet? A Madách Színház Tanulmány a nőkről című előadásán választ kaptunk.

Sokan emlékszünk még arra, milyen érzés volt kamaszként a szüleinkkel szilveszterezni: nem engedtek el az ottalvós buliba, így száraz bejglit majszolva unatkoztuk végig a szakállas poénokkal és a már jól ismert gegekkel teletűzdelt műsort a tévében. A Tanulmány a nőkről előadásán jópárszor így éreztük magunkat, azzal a különbséggel, hogy nem a szüleinkkel jöttünk. Nagy meglepetésünkre ugyanis rengeteg fiatal volt kíváncsi arra, mit lehet elmondani, pontosabban eldalolni a nőkről 2014-ben nagyszüleink kedvenc filmjének színpadra állításával és a hatvanas évek legjobb slágereivel.

Aki viszont azért jött, hogy ezt megtudja, annak csalódnia kellett. Keleti Márton 1967-ben rendezte meg nagysikerű filmjét, amire még ma is egy generáció emlékszik vissza mosolyogva, és amely bájos hímsovinizmussal ugyan, de elmondott pár, ma is érvényes állítást a két nem csatározásáról és a házasságok abszurditásáról. Még némi feminista társadalomkritika is átsejlett az egyszerű történeten, amelyben három különböző korú hölgy, Zsuzsa, Éva és Jolán akar elválni féltékeny, nemtörődöm vagy éppen karrierkilátások tekintetében végletekig passzív férjétől. A kezdetben sértett urak beleszeretnek a csinos válóperes ügyvédnőbe, Képes Verába, az egyoldalú rajongás azonban kicsapja a biztosítékot a hiú nejeknél. Vérszemet kapva indítanak mentőakciót házasságuk megmentéséért, ami sikerül is, csupán egyvalaki lesz a vesztes, mégpedig az emancipált és ambiciózus Képes Vera, akit egy évre eltiltanak hivatásától. Őt a filmben Venczel Vera alakítja meggyőzően és érzékenyen, képviselve a cím antitézisét: a nők sokfélék, ezért lehetetlen róluk tanulmányt írni. Ez a dramaturgiai ellenpont hiányzik a musicalből: Trecskó Zsófia hebrencs és vihorászós ügyvédnője elveszi a karakter élét, ugyanis egész egyszerűen nem hiteles, miért is bolondulnak bele egy ilyen csajba épkézláb férfiak. Az árnyalt tanulmány helyett a női hiszti és gonoszság, valamint a férfiúi gyengeség válik az egyetlen kézzelfogható valósággá.

Még ha a film javára váló finom társadalomkritika nem is érvényesül, a darab sztoriját ettől még értjük. Sőt, talán túlságosan is. Már Keleti Márton alkotásában is kissé soknak tűnt a narrátor, aki egy természettudós alaposságával világított rá a női lélek szerethető butaságaira - felüdülés lett volna megspórolni a szájbarágást a színpadi változatban. Itt viszont a hang még emberalakot is ölt, és Magyar Attila alakításában mindenütt ott van, hogy meg- és túlmagyarázzon mindent suta és öncélú poénjaival. Csak egy példa: a második felvonás elején - látszólag véletlenszerűen - kiválaszt a nézők soraiból egy fiatalembert, akit kifaggat válása részleteiről, és aki aztán tökéletes tenorján elénekli az Isten veled, édes Piroskám című slágert. Majd, mintha mi sem történt volna, the show goes on. Miért is történt mindez? Nem tudjuk meg.

Pedig ez is azt jelzi, hogy Szente Vajk rendező nagyon szeretné elkápráztatni a közönséget, és ennek érdekében nyakló nélkül mindent bevet: projektoros vetítést, táncosokat a konfliktusokra ráerősítő koreográfiával, félmeztelen fűszoknyás kongásokat, lufikat és konfettit (csak hogy teljes legyen a szilveszteri hangulat). Pedig a nézők kevesebbel is beérnék, erre példa az is, hogy kiválóan működnek az életszerű és vicces dialógok, amelyek a filmhez képest kétségkívül új és friss szerzemények. Ha épp levegővételhez jutnak, a színészek is brillíroznak: Simon Kornél selyeminges szépfiúként hengerli le a hölgyeket, civakodását Polyák Lillával órákig tudnánk hallgatni, ahogy a Szulák Andrea-Szeredney Béla-páros cinikus megjegyzéseit is. A zene is működik: az örökzöld magyar slágerek, például a Nem leszek a játékszered, a Most kéne abbahagyni, a Mondd, miért szeretsz te mást többé-kevésbé lefedik a hozzájuk párosított jeleneteket, kioltva ezzel a nosztalgiára vágyók szomját. Ahogy Túri Erzsébet jelzésszerű díszlete, az asztalként működő óriási Fecske cigisdoboz, A tőke óriáskötésben, az embernagyságú jótállási jegy és a korabeli plakátok, valamint az írói fantázia megtestesítője, a történet alfáját és omegáját adó gigantikus Erika írógép is teljesítik ezt a küldetést.

Az igazán jó bulit azonban nem pótolhatja a fotelból papucsban nézett tévéműsor. Hogy a széteső giccskabarét eredményező, túlzó rendezői koncepció a hatvanas évek látszólag szép, belül azonban penészedő lényegének kifigurázása lenne-e, merész feltételezés részünkről. Önreflexiónak átgondolatlan, poénnak túl kevés. Zenés színdarabnak azonban mindenképpen túl sok.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Könyv

Dsida Jenő négysorosára is licitálhatunk a dedikált könyvek online aukcióján

Az Antikvárium.hu számos bibliofil kötetet kínáló árverésén több érdekességet is találunk, többek között Babits Mihály, Juhász Gyula, Szabó Dezső, Molnár C. Pál, Márffy Ödön, Szép Ernő kézjegyével ellátott köteteket. A 223 tételre október 24-ig lehet licitálni.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Vizuál

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.