Zenés színház

"Túlságosan érzelmes vagyok"

2016.10.25. 07:54
Ajánlom
A II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny második díját Horti Lilla érdemelte ki, aki ezzel részt vesz a Fidelio Fortissimo programban is. A pályakezdő énekessel terveiről és az énekesi szakma buktatóiról beszélgettünk, de mesteréről, Marton Éváról is faggattuk.

- A zenészcsaládok gyermekeinek mindennapjait élted, mégse volt minden olyan egyértelmű.

- Édesapám ének-zene tanár, így nagyon sok zenét hallgattam, minden vasárnap arra keltem, hogy szól a Bartók Rádió. A zene észrevétlenül lett része az életemnek, a városi rendezvényeken, táborokban vagy akár csak családi ünnepeken mindig énekeltünk. Ez a későbbiekben meghálálta magát, hiszen nagyon könnyen olvasok kottát, és az új művek szinte azonnal megragadnak a fejemben. Az éneklést hivatalosan Dulics Tímea keze alatt kezdtem, aztán belépett az életembe a fuvola is.

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Tuba Zoltán / Zeneakadémia)

Nem készültem tudatosan a pályára, a fuvolatanárom jegyezte meg egyszer, hogy nem is érti, mit keresek még itt a csongrádi zeneiskolában. Felvetettem ezt a szüleimnek és a szegedi konziban találtam magam fuvola, majd ének szakon Somogyvári Tímea Zitánál.

- Az énekesi pálya mellett döntöttél, és most világnagyságok irányítják a munkád. Jó választás volt?

- Nagyon fontos, hogy milyen kapcsolatban vagyok a tanáraimmal és azokkal, akikkel dolgozom. A zene egy bensőséges dolog, így tudok a leginkább kitárulkozni. Olyan oktatók mellé kerültem a Zeneakadémián, akiknek csodálom a művészetét, és remekül tudunk együtt dolgozni. Sokat köszönhetek Kertesi Ingridnek, aki az alapképzésen foglalkozott velem, jelenlegi mesteremnek, Marton Évának és Virág Emesének, aki végigkíséri a zeneakadémiai éveimet. Nem kisebb öröm, hogy egy évet tölthettem ösztöndíjjal Spanyolországban, ahol megismerhettem Anna Maria Sánchezt is.

Horti Lilla és Marton Éva

Horti Lilla és Marton Éva (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

- Marton Éva különleges helyet foglal el az életedben. Hogyan értékeled a közös munkát

- Már korábban is találkoztunk különböző mesterkurzusokon, és mindig is úgy terveztem, hogy szeretnék tőle közvetlenül is tanulni. Elhatároztam, hogy bírni fogom azt a hírhedt „kiképzést”, amiről addig csak hallomásból tudtam. Marton Éva nagyon sok tanáccsal lát el. Egy fantasztikus életpálya van mögötte, és sajnálom, hogy nem születtem korábban, hogy már annyi idős legyek, hogy a segítségével énekelhessem végig az ő nagy szerepeit. Mondhatom, hogy teljes erőbedobással azon dolgozik, hogy ki tudjam alakítani a saját egyéniségemet.

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

Kapcsolódó

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

- Hogyan állítottátok össze a versenyprogramodat?

- Összetett műsort alakítottunk ki, hogy minél több stílusban megmutathassam a tudásom. Nagyon sok érzelem van bennem, amin egyébként dolgoznom is kell, hiszen az a fontos, hogy a közönség élvezze jobban az előadást. (Nevet.) Sokszor előfordul, hogy ösztönösen behunyom a szemem, amivel akár el is veszíthetem a kapcsolatot a közönséggel. Technikailag is próbáltam olyan műveket választani, amelyek közel vannak a határaimhoz. Nekem kell éreznem, hogy mi tesz jót. Nem arról van szó, hogy ne tudnék elénekelni bizonyos darabokat, de hosszú távra tervezek, és nem szeretném felélni a tartalékaimat az első tíz évben. Az operaházak könyörtelenül néznek új tehetségek után, hiszen az elvárás az, hogy Oscar-díjas színésznők énekeljenek a színpadon CD-minőségben.

- Melyik az a repertoár, amelyikben a közeljövőben el tudod képzelni magadat

- Huszonhárom évesen fiatalok a hangszalagjaim, és fejben is érnem kell még. Nem mondhatom, hogy nem kísérletezgetek, de ha teljes színpadi szerepekről van szó, akkor Mozartokat szeretnék énekelni, a bel canto repertoárt körbejárni, de ott van Puccini Mimije vagy Musette-je is, később pedig Verdi szinte összes operája. A legkedvesebb számomra a Traviata, imádom az első hangtól az utolsóig. Tovább is mondhatnám, ám azokat még ki sem merem ejteni. (Nevet.)

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

- Október végén egy különleges koncertre készülsz, és megvannak már a távlati terveid is.

- Egy dalestre kerül sor október 29-én, ahol a dalköltő Liszt és a fiatalabb kortárs, Széchenyi István unokaöccse, Szécsényi Imre mutatkozhat be. Virág Emese igazi különlegességeket kutatott fel a diplomataként és zenetudósként ismert Szécsényi munkásságából. Erdős Attilával és Pataki Bencével a francia és német nyelvű dalokból válogatunk majd, Kovács Sándor zenetörténész műsorvezetése pedig sok információt és annál is több szórakoztató pillanatot ígér. A versenyből származó felkérések alapján még csak minimálisan nyílt ki a világ, de nem is volna egyszerű mindent elvállalnom. Szeretném a diploma után elvégezni a tanári képzést is, amit alapszinten már kipróbáltam, és nagyon foglalkoztat, sőt örömet okoz, ha segíthetek valakinek, hogy kibontsa a hangját, és formálódjon az egyénisége.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Plusz

Csendet lélegezni a zajban – Programajánló a Sziget 2. napjára

Aki lemaradt volna az első napon az alvóinstallációról vagy Mészáros Máté performatív sétájáról, az ma bepótolhatja. Közös lélegzésre, elcsendesedésre hívja a fesztiválozókat a francia Claire Ducreux táncművész, akinek különleges előadását egy olasz faluban töltött nyaralás inspirálta. Nézzetek be hozzánk a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 11-én is!
Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Jazz/World

Cseh Tamás-emléknapot szerveznek Bakonybélen

Soha nem hallott dalok is elhangzanak augusztus 13-án Bakonybélen, az Énekmondók emlékezete című rendezvényen, amelyet Cseh Tamás zenész-énekes tiszteletére rendeznek meg. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.
Zenés színház ajánló

Bűnözők lepik el a Dóm teret

Augusztus 12-én Szegedre érkezik Fred Ebb és Bob Fosse világhírű, Tony-díjas musicalje, a Chicago.