Zenés színház

"Túlságosan érzelmes vagyok"

2016.10.25. 07:54
Ajánlom
A II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny második díját Horti Lilla érdemelte ki, aki ezzel részt vesz a Fidelio Fortissimo programban is. A pályakezdő énekessel terveiről és az énekesi szakma buktatóiról beszélgettünk, de mesteréről, Marton Éváról is faggattuk.

- A zenészcsaládok gyermekeinek mindennapjait élted, mégse volt minden olyan egyértelmű.

- Édesapám ének-zene tanár, így nagyon sok zenét hallgattam, minden vasárnap arra keltem, hogy szól a Bartók Rádió. A zene észrevétlenül lett része az életemnek, a városi rendezvényeken, táborokban vagy akár csak családi ünnepeken mindig énekeltünk. Ez a későbbiekben meghálálta magát, hiszen nagyon könnyen olvasok kottát, és az új művek szinte azonnal megragadnak a fejemben. Az éneklést hivatalosan Dulics Tímea keze alatt kezdtem, aztán belépett az életembe a fuvola is.

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Tuba Zoltán / Zeneakadémia)

Nem készültem tudatosan a pályára, a fuvolatanárom jegyezte meg egyszer, hogy nem is érti, mit keresek még itt a csongrádi zeneiskolában. Felvetettem ezt a szüleimnek és a szegedi konziban találtam magam fuvola, majd ének szakon Somogyvári Tímea Zitánál.

- Az énekesi pálya mellett döntöttél, és most világnagyságok irányítják a munkád. Jó választás volt?

- Nagyon fontos, hogy milyen kapcsolatban vagyok a tanáraimmal és azokkal, akikkel dolgozom. A zene egy bensőséges dolog, így tudok a leginkább kitárulkozni. Olyan oktatók mellé kerültem a Zeneakadémián, akiknek csodálom a művészetét, és remekül tudunk együtt dolgozni. Sokat köszönhetek Kertesi Ingridnek, aki az alapképzésen foglalkozott velem, jelenlegi mesteremnek, Marton Évának és Virág Emesének, aki végigkíséri a zeneakadémiai éveimet. Nem kisebb öröm, hogy egy évet tölthettem ösztöndíjjal Spanyolországban, ahol megismerhettem Anna Maria Sánchezt is.

Horti Lilla és Marton Éva

Horti Lilla és Marton Éva (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

- Marton Éva különleges helyet foglal el az életedben. Hogyan értékeled a közös munkát

- Már korábban is találkoztunk különböző mesterkurzusokon, és mindig is úgy terveztem, hogy szeretnék tőle közvetlenül is tanulni. Elhatároztam, hogy bírni fogom azt a hírhedt „kiképzést”, amiről addig csak hallomásból tudtam. Marton Éva nagyon sok tanáccsal lát el. Egy fantasztikus életpálya van mögötte, és sajnálom, hogy nem születtem korábban, hogy már annyi idős legyek, hogy a segítségével énekelhessem végig az ő nagy szerepeit. Mondhatom, hogy teljes erőbedobással azon dolgozik, hogy ki tudjam alakítani a saját egyéniségemet.

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

Kapcsolódó

„Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

- Hogyan állítottátok össze a versenyprogramodat?

- Összetett műsort alakítottunk ki, hogy minél több stílusban megmutathassam a tudásom. Nagyon sok érzelem van bennem, amin egyébként dolgoznom is kell, hiszen az a fontos, hogy a közönség élvezze jobban az előadást. (Nevet.) Sokszor előfordul, hogy ösztönösen behunyom a szemem, amivel akár el is veszíthetem a kapcsolatot a közönséggel. Technikailag is próbáltam olyan műveket választani, amelyek közel vannak a határaimhoz. Nekem kell éreznem, hogy mi tesz jót. Nem arról van szó, hogy ne tudnék elénekelni bizonyos darabokat, de hosszú távra tervezek, és nem szeretném felélni a tartalékaimat az első tíz évben. Az operaházak könyörtelenül néznek új tehetségek után, hiszen az elvárás az, hogy Oscar-díjas színésznők énekeljenek a színpadon CD-minőségben.

- Melyik az a repertoár, amelyikben a közeljövőben el tudod képzelni magadat

- Huszonhárom évesen fiatalok a hangszalagjaim, és fejben is érnem kell még. Nem mondhatom, hogy nem kísérletezgetek, de ha teljes színpadi szerepekről van szó, akkor Mozartokat szeretnék énekelni, a bel canto repertoárt körbejárni, de ott van Puccini Mimije vagy Musette-je is, később pedig Verdi szinte összes operája. A legkedvesebb számomra a Traviata, imádom az első hangtól az utolsóig. Tovább is mondhatnám, ám azokat még ki sem merem ejteni. (Nevet.)

Horti Lilla

Horti Lilla (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

- Október végén egy különleges koncertre készülsz, és megvannak már a távlati terveid is.

- Egy dalestre kerül sor október 29-én, ahol a dalköltő Liszt és a fiatalabb kortárs, Széchenyi István unokaöccse, Szécsényi Imre mutatkozhat be. Virág Emese igazi különlegességeket kutatott fel a diplomataként és zenetudósként ismert Szécsényi munkásságából. Erdős Attilával és Pataki Bencével a francia és német nyelvű dalokból válogatunk majd, Kovács Sándor zenetörténész műsorvezetése pedig sok információt és annál is több szórakoztató pillanatot ígér. A versenyből származó felkérések alapján még csak minimálisan nyílt ki a világ, de nem is volna egyszerű mindent elvállalnom. Szeretném a diploma után elvégezni a tanári képzést is, amit alapszinten már kipróbáltam, és nagyon foglalkoztat, sőt örömet okoz, ha segíthetek valakinek, hogy kibontsa a hangját, és formálódjon az egyénisége.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Jazz/World

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Tánc

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!
Zenés színház interjú

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.