Zenés színház

Turandot a Kőfejtőben – Ázsiai környezetet varázsoltak Szentmargitbányára (GALÉRIA)

2021.07.16. 17:00
Ajánlom
Július 14-én tartották Puccini operájának premierjét különleges környezetben, a Szentmargitbányai Kőfejtőben.

A titokzatos Turandot hercegnő három kérdésére kell válaszolnia annak, aki szeretné elnyerni kezét, s vele együtt a trónt. Miután a távoli tatár birodalom névtelen hercege az összes kérdést megválaszolja, a kérő maga ad feladványt a csökönyös királylánynak: ki kell találnia a herceg nevét, amelyet senki nem ismer.

Turandot minden hatalmában álló eszközt bevet, senki nem aludhat addig, amíg az ismeretlen nevére fény nem derül... A névtelen herceget feltétel nélkül követő rabszolgalány, Liú még az életét is képes feláldozni, nehogy el kelljen árulnia urának nevét. A csodás szerelem végül meglágyítja a kegyetlen hercegnő szívét is.

PremiereTurandotcJerzyBin3-170409.jpg

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)

Az osztrák kultúra, gazdaság és politika területéről sokan, többek között a korábbi kancellár, Elisabeht Köstinger turizmusért felelős miniszterasszony, Klaudi Tanner védelmi miniszterasszony, Martin Kocher foglalkoztatásért felelős miniszter, Alexander Schallenberg külügyminiszter, Franz Vranitzky, Hans Peter Doskozil, Burgenland tartományi elöljárója, Alfons Haider, a Mörbischi Zenei Fesztivál zenei intendánsa, Dr. Ottrubay István, az Esterházy Alapítványok igazgatósági tagja, Karl Wessely, az Esterházy Alapítványok kulturális vezetője, Harald és Ingeborg Serafin, Ingrid Flick, Lidia Baich, Gerry Keszler, Otto és Shirley Retzer, Konstanze Breitebner, valamint Wolfgang Rosam tettek eleget a premierre szóló meghívásnak, hogy néhány órára elkalandozzanak az egykori Peking mesés világába és átadják magukat Giacomo Puccini magával ragadó zenéjének.

A modern(ség) nem áll ellentétben a történelemmel

Kapcsolódó

A modern(ség) nem áll ellentétben a történelemmel

Éppen két évtizede, hogy Dr. Ottrubay István átvette az Esterházy Csoport irányítását. Nem mindennapi kihívás volt átszervezni és modernizálni az Esterházy család történelmi örökségét. E jeles évforduló alkalmából arról beszélgettünk, miként lehet jól ötvözni a hagyományost a modernnel, hogyan működik egy cégcsoport, amely saját nyereségéből finanszírozza a kulturális tevékenységeket és miként lehet mai, modern vezetőként úgy irányítani az egészet, mint egy futballcsapatot az edzője?

PremiereTurandotcJerzyBin1-170402.jpg

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)

„Végre újra felélénkül a kulturális élet, nagy örömmel tölt el bennünket, hogy ehhez mi is hozzájárulhatunk a Turandot produkciójával. A háromszáz fős, tizennyolc nemzetiséget felvonultató stábunk teljes erőbedobással készült erre az estére, és arra, hogy megörvendeztessék az operarajongókat emlékezetes játékukkal” – nyilatkozta Daniel Serafin, az Opera a Kőfejtőben művészeti igazgatója. Hozzátette:

„A következő évben is az olasz opera rajongóinak szeretnénk örömet okozni, hiszen Verdi Nabuccoját tűzzük műsorra!”

Az előadás rendezőjeként sikerült az amerikai Thaddeus Strassbergert megnyerni. Rendezze akár a zenei színházak klasszikus, vagy az operarepertoár kevésbé ismert darabját, a publikum és a kritikusok mindig elragadtatva fogadják. Strassberger két évvel ezelőtt, 2019-ben pont Pekingben rendezte Puccini A nyugat lánya című operáját, így személyes benyomásait felhasználva térhetett vissza a Turandottal az európai színpadokra.

PremiereTurandotcJerzyBin14-170555.jpg

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)

A színpadkép megálmodásakor Paul Tate de Poot elsősorban a klasszikus kínai elefántcsont-faragás művészete ihlette. A New York-i díszlettervező hazájában ünnepelt sztár, és nemcsak ott, hanem Ázsiában is rendszeresen díjazzák terveit.

A jelmezekért az egyedi terveiről híres olasz Giuseppe Palella felelt. Az amerikai JAX Messenger és Driscoll Otto tervezte a kőfejtő szikláit átalakító látványos fényeket. A stáb sikerrel idézte meg a darabot mozgató önfeláldozó szerelmet és embertelen kegyetlenséget.

PremiereTurandotcJerzyBin6-170501.jpg

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)

Giuseppe Finzi, Puccini repertoárjának specialistája először állt a szentmargitbányai dirigenspult mögött. Irányítása alatt a nemzetközi sztárművészek, a Budapesti Filharmónia Társaság tagjaiból álló Piedra Fesztiválzenekar, valamint a Philharmonia Chor Wien és a Marcibányi téri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola gyermekkara keltik életre Puccini utolsó operáját.

A 2015-ös, nagysikerű Tosca alakítása után Turandot szerepében lépett újra a szentmargitbányai közönség előtt színpadra az osztrák szoprán, Martina Serafin. Kalaf szerepét a dél-koreai tenor, Andrea Shin alakította, aki már számos nagy operaház színpadán bújt ebbe a szerepbe.

PremiereTurandotcJerzyBin2-170401.jpg

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)

Az önmagát feláldozó rabszolgalány, Liú szerepét játszó olasz Donata d'Annunzio Lombardi is otthon van Puccini zenevilágában, több operájában alakított már szerepeket. A trónvesztett király, Timur szerepében az olasz basszus, Alessandro Guerzoni hangja csendült fel. A Miniszter-hármas bariton szerepeiben fiatal koruk ellenére már nagy sikereket maguk mögött tudó énekesek, a dél-koreai Leo An, az amerikai Jonathan Winell, valamint Enrico Casari léptek színpadra.

Altoum császár szerepében a Bécsi Operaház társulatának meghatározó tagját, Benedikt Kobelt hallhatta a közönség.

PremiereTurandotcJerzyBin16-170554.jpg

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)

A produkció legközelebb július 16-án, 23-án, 24-én, 29-én és 30-án látható 20.30 órai kezdettel, továbbá augusztus 1-jén, 5-én, 6-án, 7-én, 12-én, 13-án, 19-én, 20-án és 21-én 20.00 órai kezdettel.

Az előadás időtartama: kb. 2 és 3/4 óra, szünettel együtt.

A mindenkori járványügyi helyzetre vonatkozó aktuális információk az Oper im Steinbruch honlapon érhetők el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Színház

Mindig van egy hajnal a konyhában – beszélgetés Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal

Valódi érzelmi hullámvasutat kínál a nézőknek a Rózsavölgyi Szalon április közepén bemutatott, Bármit mondhatsz című előadása, amelyben egy negyvenes házaspár próbálja tisztázni sok-sok év alatt felgyülemlett sérelmeiket egy reggelbe nyúló beszélgetés során. A két főszereplővel, Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal beszélgettünk.
Könyv

Megmenekülhet Esterházy Péter egykori otthona

Alkotóházként születhet újjá a 2016-ban elhunyt Kossuth- és József Attila-díjas író egykori, rómaifürdői családi háza.
Klasszikus

Bach-estre készül Ránki Dezső és az Anima Musicae

A sűrű májusi koncertszezon igazi különlegességet tartogat még a hónap végére is: a Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp által megálmodott Csönd-zsák koncertek 14. hangversenyén J. S. Bach négy zongoraversenye csendül fel az Anima Musicae Kamarazenekarral közösen.
Plusz

„Lenyűgöző, hogy Bartók milyen sokakat inspirált” – interjú Káel Csabával

A Müpa vezérigazgatójával a határátlépő produkciókról, saját rendezéseiről és arról is beszélgettünk, hogyan találhat a nagyközönség is utat Bartók muzsikájához.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csak semmi komolyság! – interjú Janklovics Péterrel

„Mindennek meg lehet fogni a humoros oldalát” – vallja Janklovics Péter humorista, aki érzékenyítő előadásaiban a klasszikus zene és az opera műfaját igyekszik közelebb hozni a hallgatósághoz provokatívan, ám mindig kellő tisztelettel.
Zenés színház ajánló

Szabadakarat: innovatív koncertszínház sztárokkal a Margitszigeti Színházban

A reformkor első „celeb párjának” szerelmét mutatja be a térben és időben is szabadon mozgó, koncerthangulatú történetet, a szabadakarat >>>> című előadás. Az októberi ősbemutató után, május 28-án szabadtéren is debütál a koncertszínház a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház hír

Harminckét országból csaknem kétszázan jelentkeztek az idei Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

A Zeneakadémia 70 ezer euró összdíjazású megmérettetésére 106 női és 90 férfi énekese adott be érvényes pályázatot a világ minden tájáról.
Zenés színház interjú

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.
Zenés színház interjú

Folyamatos tanulás – interjú Kállai Ernővel, az Opera koncertmesterével

Nyolc éve a Magyar Állami Operaház Zenekarának koncertmestere, nemrég pedig ismét szólistaként hallhatta a közönség Kállai Ernőt, aki a 2023/24-es évadban az év zenekari művésze címet is kiérdemelte.