A titokzatos Turandot hercegnő három kérdésére kell válaszolnia annak, aki szeretné elnyerni kezét, s vele együtt a trónt. Miután a távoli tatár birodalom névtelen hercege az összes kérdést megválaszolja, a kérő maga ad feladványt a csökönyös királylánynak: ki kell találnia a herceg nevét, amelyet senki nem ismer.
Turandot minden hatalmában álló eszközt bevet, senki nem aludhat addig, amíg az ismeretlen nevére fény nem derül... A névtelen herceget feltétel nélkül követő rabszolgalány, Liú még az életét is képes feláldozni, nehogy el kelljen árulnia urának nevét. A csodás szerelem végül meglágyítja a kegyetlen hercegnő szívét is.

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)
Az osztrák kultúra, gazdaság és politika területéről sokan, többek között a korábbi kancellár, Elisabeht Köstinger turizmusért felelős miniszterasszony, Klaudi Tanner védelmi miniszterasszony, Martin Kocher foglalkoztatásért felelős miniszter, Alexander Schallenberg külügyminiszter, Franz Vranitzky, Hans Peter Doskozil, Burgenland tartományi elöljárója, Alfons Haider, a Mörbischi Zenei Fesztivál zenei intendánsa, Dr. Ottrubay István, az Esterházy Alapítványok igazgatósági tagja, Karl Wessely, az Esterházy Alapítványok kulturális vezetője, Harald és Ingeborg Serafin, Ingrid Flick, Lidia Baich, Gerry Keszler, Otto és Shirley Retzer, Konstanze Breitebner, valamint Wolfgang Rosam tettek eleget a premierre szóló meghívásnak, hogy néhány órára elkalandozzanak az egykori Peking mesés világába és átadják magukat Giacomo Puccini magával ragadó zenéjének.

Kapcsolódó
A modern(ség) nem áll ellentétben a történelemmel
Éppen két évtizede, hogy Dr. Ottrubay István átvette az Esterházy Csoport irányítását. Nem mindennapi kihívás volt átszervezni és modernizálni az Esterházy család történelmi örökségét. E jeles évforduló alkalmából arról beszélgettünk, miként lehet jól ötvözni a hagyományost a modernnel, hogyan működik egy cégcsoport, amely saját nyereségéből finanszírozza a kulturális tevékenységeket és miként lehet mai, modern vezetőként úgy irányítani az egészet, mint egy futballcsapatot az edzője?

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)
„Végre újra felélénkül a kulturális élet, nagy örömmel tölt el bennünket, hogy ehhez mi is hozzájárulhatunk a Turandot produkciójával. A háromszáz fős, tizennyolc nemzetiséget felvonultató stábunk teljes erőbedobással készült erre az estére, és arra, hogy megörvendeztessék az operarajongókat emlékezetes játékukkal” – nyilatkozta Daniel Serafin, az Opera a Kőfejtőben művészeti igazgatója. Hozzátette:
„A következő évben is az olasz opera rajongóinak szeretnénk örömet okozni, hiszen Verdi Nabuccoját tűzzük műsorra!”
Az előadás rendezőjeként sikerült az amerikai Thaddeus Strassbergert megnyerni. Rendezze akár a zenei színházak klasszikus, vagy az operarepertoár kevésbé ismert darabját, a publikum és a kritikusok mindig elragadtatva fogadják. Strassberger két évvel ezelőtt, 2019-ben pont Pekingben rendezte Puccini A nyugat lánya című operáját, így személyes benyomásait felhasználva térhetett vissza a Turandottal az európai színpadokra.

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)
A színpadkép megálmodásakor Paul Tate de Poot elsősorban a klasszikus kínai elefántcsont-faragás művészete ihlette. A New York-i díszlettervező hazájában ünnepelt sztár, és nemcsak ott, hanem Ázsiában is rendszeresen díjazzák terveit.
A jelmezekért az egyedi terveiről híres olasz Giuseppe Palella felelt. Az amerikai JAX Messenger és Driscoll Otto tervezte a kőfejtő szikláit átalakító látványos fényeket. A stáb sikerrel idézte meg a darabot mozgató önfeláldozó szerelmet és embertelen kegyetlenséget.

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)
Giuseppe Finzi, Puccini repertoárjának specialistája először állt a szentmargitbányai dirigenspult mögött. Irányítása alatt a nemzetközi sztárművészek, a Budapesti Filharmónia Társaság tagjaiból álló Piedra Fesztiválzenekar, valamint a Philharmonia Chor Wien és a Marcibányi téri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola gyermekkara keltik életre Puccini utolsó operáját.
A 2015-ös, nagysikerű Tosca alakítása után Turandot szerepében lépett újra a szentmargitbányai közönség előtt színpadra az osztrák szoprán, Martina Serafin. Kalaf szerepét a dél-koreai tenor, Andrea Shin alakította, aki már számos nagy operaház színpadán bújt ebbe a szerepbe.

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)
Az önmagát feláldozó rabszolgalány, Liú szerepét játszó olasz Donata d'Annunzio Lombardi is otthon van Puccini zenevilágában, több operájában alakított már szerepeket. A trónvesztett király, Timur szerepében az olasz basszus, Alessandro Guerzoni hangja csendült fel. A Miniszter-hármas bariton szerepeiben fiatal koruk ellenére már nagy sikereket maguk mögött tudó énekesek, a dél-koreai Leo An, az amerikai Jonathan Winell, valamint Enrico Casari léptek színpadra.
Altoum császár szerepében a Bécsi Operaház társulatának meghatározó tagját, Benedikt Kobelt hallhatta a közönség.

A szentmargitbányai Turandot előadás egyik jelenete (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Esterházy Magánalapítvány)
A produkció legközelebb július 16-án, 23-án, 24-én, 29-én és 30-án látható 20.30 órai kezdettel, továbbá augusztus 1-jén, 5-én, 6-án, 7-én, 12-én, 13-án, 19-én, 20-án és 21-én 20.00 órai kezdettel.
Az előadás időtartama: kb. 2 és 3/4 óra, szünettel együtt.
A mindenkori járványügyi helyzetre vonatkozó aktuális információk az Oper im Steinbruch honlapon érhetők el.