Zenés színház

Türelem és kézügyesség

2015.10.20. 10:13
Ajánlom
A parókakészítők legfontosabb tulajdonsága a türelem, a kézügyesség pedig elengedhetetlen képességük. Munkájuk nem is annyira a fodrászokéhoz, hanem inkább a kézimunkázókéhoz áll közel. Egy körszakáll három napig készül, egyetlen parókáhozpedig akár száz munkaóra is szükséges.

„Ma már nincsenek parókakészítő tanfolyamok, ezért egymástól tanuljuk a szakmát, amihez az alapot a fodrász végzettség adja. Én hét évvel ezelőtt kezdtem ezzel foglalkozni, és úgy adódott, hogy miután a korábbi műhelyvezetőnk nyugdíjba ment 2013-ban, engem neveztek ki a helyére” – mondta el Villányiné Szántó Anna Mária, aki három kollégájával együtt dolgozik az Operaház felső szintjének egyik műhelyében. A kezük sosem áll meg, az évad végén már a nyári szabadtéri előadásra vagy a következő szezonra készülnek elő.

„Az új darabok tervelfogadása után derül ki, hogy pontosan mi mindenre lesz szükség. A hattyúk tavához például tizennyolc új paróka és rengeteg szakáll, bajusz, fonatok, póthajak kellettek. Tehát nálunk készül el minden, ami a fejre kell, legyen az egy szemöldök vagy pajesz. A már kész parókákat aztán nyersen átadjuk a fodrászoknak, ők vágják és készítenek belőle frizurát” – mesélte el a folyamatot Villányiné Szántó Anna Mária. Amikor arról kérdeztem a műhely dolgozóit, hogy mi a legfontosabb tulajdonsága egy ilyen hivatást gyakorlónak, mind egyöntetűen válaszoltak: a türelem, és emellett nagyon fontos, hogy legyen kézügyességük, az éles szem vagy a tökéletes szemüveg pedig szintén alapfeltétel. De még a munkatársak személyisége is szóba került, szerintük fontos, hogy csendes típusok legyenek, mert egy extrovertált ember nehezen viselné a többórás monoton munkát.

Gondolták volna, hogy az Opera színpadán egy nagy körszakállat viselő szereplőnek csak a ragasztott arcszőrzetén huszonöt óráig dolgozott az egyik beszélgetőtársam? A parókakészítés ideje pedig a fejmérettől és a hajhosszúságtól függ, így egy hetven centiméteres darab nyolcvan-száz munkaórába is kerülhet, vagyis akár tíz-tizenkét munkanapot is igénybe vehet. Szerencsére ezek a mestermunkák hosszú élettartamúak, ötven év múltán nem is a haj állapota miatt válnak használhatatlanná, hanem a tüll megy tönkre, amire a hajat rögzítik. Mindez azért is lehetséges, mert az Opera dolgozói csak igazi hajat használnak, a Spanyolországból származó alapanyagot festve, kezelve – levágva, mosva, fertőtlenítve – kapják. A 2013/14-es évadban tizenegy kilogrammot használtak el, de csak az idén tavasszal bemutatott A hattyúk tavához három kilóra volt szükség.

A parókakészítők hajat is festenek, a legjobb ebből a szempontból a szőke, mert abból mindenféle színűt el tudnak készíteni. De ez sem egy könnyű folyamat, mert tincsenként haladnak vele. „Akkor szép egy paróka, ha nem egy, hanem három különböző színből készül, így lesz természetes színű a végeredmény” – avatott be a műhely vezetője, aki megmutatta a legfontosabb eszközeiket is. Ezek közül az egyik a fafej, ebből hatvan darabbal rendelkeznek különböző méretekben. Erre azért van szükség, mert tudják, hogy melyik forma melyik művész fejméretével arányos, sőt még a hajkinövéseket is berajzolják rajta, így a paróka formája pontosan illeszkedik majd a szereplő arcához. Szakállfejből három van, amin szintén jelölik a különböző szélességű formákat.

A paróka alapja a montúra, amibe a hajat három-négy szálanként egy csipketűhöz hasonló eszközzel belefűzik, szakszóval knipfelik – ezt a folyamatot a subázáshoz hasonlították a műhely munkatársai. A knipf a legfontosabb eszközük, a gerebent pedig – hangzásának megfelelően – a haj kifésüléséhez használják. Riportalanyaim megmutatták a tresspadot is, ahol – a kézimunkás példáknál maradva – „szőnek”, három cérna közé fűzik be a hajszálakat, itt készítik el a hajdúsításhoz is alkalmas póthajakat. A fő-parókakészítők vezetője így zárta a beszélgetésünket: „Nehéz megtanulni a bonyolult folyamatokat, türelemre is szükség van, de elsősorban szeretni kell a parókakészítést. Sokan azt hiszik, hogy ez unalmas munka, pedig mi változatosnak és nagyon összetettnek gondoljuk.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.