Zenés színház

Turnéznak a macskák, cincognak az egerek

2016.09.13. 08:07
Ajánlom
Fischer Ádám a Teatro alla Scala új Varázsfuvoláját vezényli idén szeptemberben Milánóban. Az előadás különlegessége, hogy a szereplők és a zenekar is a Scala akadémiájának növendékei közül kerültek ki, így a közönség az új nemzedék első lépéseinek lehet szemtanúja, míg az előadók értékes tapasztalattal gazdagodhatnak a világ egyik vezető operaházában.

A Scala az elmúlt időszakban hangsúlyt fektetett arra, hogy a növendékeinek kisebb-nagyobb szerepeket adjon az évadban, és ezt a szereposztáson mindig büszkén jelölik is. Most egy egész előadást töltöttek meg fiatalokkal (amíg a nagyok Oroszországban és a Távol-Keleten turnéznak). A választás Mozart Varázsfuvolájára esett, ami a gyerekeknek szóló előadásokat leszámítva 2011-ben (!) került műsorra utoljára. Karmesternek Fischer Ádám érkezett.

Fisz-dúrban fogjuk énekelni!

Kapcsolódó

Fisz-dúrban fogjuk énekelni!

A karmester június 20-ára, hétfőre hívta közös éneklésere a közönséget a Szabadság térre, hogy Európa egysége mellett tegye le a voksát.

Mostanában ritka a magyar fellépő (tavaly Fischer Iván jött a Budapesti Fesztiválzenekarral, Komlósi Ildikó énekelt Kékszakállút, míg Celeng Mária a Poppea megkoronázásában tér vissza). Így minden létező embernek büszkén mondtam, hogy magyar a fickó, és csak szépen tegyék be Marton Éva, Rost Andrea és a testvére mellé a megjegyzendő magyarokhoz.

Celeng Mária:

Kapcsolódó

Celeng Mária: "Nem jellemző rám az elégedettség"

Alig két éve debütált a Magyar Állami Operaház színpadán, a neve máris ott szerepel a kontinens legfontosabb operaházainak színlapjain. A szemtelenül fiatal szopránnal, Celeng Máriával a kezdetekről, operaénekesi hitvallásáról és a sakkról beszélgettünk. INTERJÚ

A választás pedagógiai szempontból tökéletes, hiszen a bravúros részeket leszámítva is nehéz Mozartot igazán jól énekelni. Az előadás előkészületei körülbelül egy évet vettek igénybe, rendezni a tavalyi Aida után tért vissza Milánóba Peter Stein. A díszletek és a jelmezek modernül ötvözték a klasszicista piramisokat és ión oszlopokat, feltételezem a költségvetés miatt nem cicomázták ki jobban az előadást. Tetszett, hogy több, a szövegben szereplő, de számos rendezésből kihagyott színpadi elem bennmaradt, így például Monostatos is szerecsenként gonoszkodott, politikai korrektség ide vagy oda. Felvételről hallhattunk számos zajt (mennydörgés, madárcsicsergés stb.), ami a színpad átrendezéseinek unalmát is ki tudta tölteni. Egyedül a három udvarhölgy fura, leginkább méhészekre emlékeztető fátylát nem tudtam megfejteni.  

gallery-ridotta-zauber-4

gallery-ridotta-zauber-4 (Fotó/Forrás: La Scala)

Nagyon rokonszenves, hogy Fischer Ádám elvállal egy előadást, ahol az énekesek, a kórus és a zenészek is csupa fiatalokból állnak, hiszen a bukás esélye nagy még akkor is, ha az elvárások figyelembe veszik ezt a tényt, de elvégre 216 euro még így is a földszinti jegy ára. Meglepett, hogy a nyitányt és az előadás többi részét mennyire eltérő mozdulatokkal vezényelte. Több kéztartásáról az elején Karajan jutott eszembe, míg a hátralévő időben sokkal kevesebb és apróbb mozdulattal irányította a zenészeket. Tetszett a zenei elképzelése, és a zenekar is nagyon egyenletes színvonalon hozta az estét.

gallery-ridotta-zauber-11

gallery-ridotta-zauber-11 (Fotó/Forrás: La Scala)

A szereplők értékelése nyilván gonosz dolog ebben az esetben, hiszen nem „kész” operaénekesekről beszélünk, hanem olyan fiatalokról, akik majd csak most fogják pályájukat elkezdeni. Mégis úgy gondolom, némileg sejthető, hogy az adott illető pár év munkával fejlődik-e tovább, és a hiányosságait tudja-e pótolni, avagy sem. Kezdeném a jókkal. Hangilag talán a legkellemesebbnek Tamino és Pamina párosa hatott. Martin Piskorski bécsi tenor, énekelt már Salzburgban kisebb szerepeket. Egyedül a Zu Hilfe! nem szólt túl jól még, de bemelegedett a későbbi számokra. A magassága megvan, még talán lehetne dolgozni, hogy ezek igazán zengjenek, meggyőzőbbek legyenek.

gallery-ridotta-zauber-12

gallery-ridotta-zauber-12 (Fotó/Forrás: La Scala)

Pamina szerepe Fenenához (Verdi: Nabucco) hasonlítható abban a tekintetben, hogy mindenki Éj királynője/Abigaille akar lenni, hiszen a közönség ritkán jegyzi meg a Paminákat. Dorothea Röschmann 2003-as Royal Opera House-béli előadásából például nehezen tudnék feleleveníteni konkrét szép megoldásokat, pedig nagyon szépen énekelt, az elmúlt évek egyik legjobb előadása volt, és rengetegszer visszahallgattam DVD-n. Ehhez képest jön a 25 éves egyiptomi Fatma Said, és az Ach, ich fühl's, es ist verschwunden áriát messze az este legjobb pillanatává emeli. Érzékeny, a halkabb részek is összpontosítottan szólnak, nagyon érett az előadásmódja, őszintén remélem, hogy lesz szerencsém még hallani.

Till von Orlowsky neve nem csak A denevérből lehet ismerős, hanem egy apróbb szerepet is kapott már idén A két Foscariban. Az elmúlt években, évtizedekben egyre nagyobb hangsúlyt kap a színészi játék, és ezt ő is nagyon jól érzi Papagenóként. Az áriái rendben szóltak, tényleg a jópofa (és nem idétlen) játéka miatt tetszett nekem és maradt emlékezetes. Még nem egy súlycsoport akár az említett DVD-n szereplő Keenlyside-dal, de mindenképpen ígéretes. Papagena is csak nehezen tudta volna elrontani a sikerét, Theresa Zisser nagyon aranyos, mindenki szerette. Monostatosból is hallottam már bőven jobbat, de látni talán keveset. A svájci Sascha Emanuel Kramer kiegyensúlyozott éneklés mellett csúszott-mászott és ugrált a színpadon nagyon jól hozva az ármánykodó szerepét.

gallery-ridotta-zauber-13

gallery-ridotta-zauber-13 (Fotó/Forrás: La Scala)

És a kevésbé jók zárásként. Martin Summer kapta Sarastro szerepét. Sajnos az áriák mélyei egyáltalán nem voltak meggyőzőek, ellenben a magasabb hangjai kellemesen telten szóltak. Lehet, hogy érdemesebb lenne bariton szerepek felé váltani, de tény, hogy az idő általában a mély hangú énekeseknek dolgozik, ennyire fiatalon még viszonylag ritkán szólnak igazán szépen a mély regiszterek. Az Éj királynőjét a németországi születésű Yasmin Özkan énekelte, aki az önéletrajza szerint még Várady Júliától is tanult. Sajnos sem a mindent átütő hangszínt, sem a kellő hangerőt nem tapasztaltam, továbbá a kidolgozottság sem sikerült. Az O zittre nicht, mein lieber Sohn ária is már elég langyos volt. Ismétlődő szövegnél és/vagy dallamnál nagyon egyszerű dolognak tűnik, de Mozart sem véletlenül írta le háromszor, hogy du, hanem ezzel megpróbált valamit kifejezni. A második eséllyel sem sikerült élni, nekem úgy tűnt, hogy beleül a Der Hölle Rache áriába, hogy valahonnan erőt és levegőt gyűjtsön, a szám második felére pedig egyszerűen lapos lett az egész. Tessék megnézni a Forman-film emlékezetes jelenetét, és akkor talán érthető.

Természetesen rettenetesen nehéz a szerep, de egyedül Özkan esetében nem láttam a kifelé vezető utat. Végül pedig Innsbruckból hoztak három kisfiút, de szegényeknek remélem lesz még jobb napjuk. Egyikük kifejezetten hangosan énekelt hamiskásan, ez pedig több néző értetlenségét is kiváltotta, és bizony többen fújoltak a nézőtérről .

gallery-ridotta-zauber-7

gallery-ridotta-zauber-7 (Fotó/Forrás: La Scala)

Mindezek persze benne vannak a pakliban, hiszen lényegében vizsgaelőadást hallhattunk, amelyen egy kifejezetten jó Tamino–Pamina–Papageno hármas vitte az előadást Fischer Ádám magabiztos támogatásával. Az előadás után sajnálkoztam, hogy a következő idényre nem jön, de csak szűkszavúan annyit mondott, hogy nagyon lefoglalja Bécs és a MET – no igen. A végén nagy tapsot kapott mindenki, páran inkább biztatásként, bár az oroszlánok a bemutatóval ellenben nem jöttek ki most meghajolni. Ismételten szeretném kiemelni a Scala bátorságát, hogy az új nemzedéknek ilyen komoly lehetőséget ad, egész szeptemberben többségében 1988-1991-es születésű fiatalok viszik a boltot Milánóban! Talán az Erkelben is elférne egy ilyen kezdeményezés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Milyen jövőt építünk így?” – erős videóban áll ki a gyermekekért és az oktatásért a Radnóti Színház

A videóban megjelenik Erdős Virág József Attila-díjas költő, író is, akinek Szóljatok című, ikonikus versét mondják el a művészek.
Zenés színház

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Klasszikus

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Színház

A Hippolyt, a lakájjal indítja új évadát a dunaújvárosi Bartók Színház

A társulat hét új bemutatót tart, klasszikus és kortárs művek, valamint családi és gyerekelőadások egyaránt színre kerülnek a 2024/2025-ös szezonban.
Klasszikus

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Zenés színház hír

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Zenés színház ajánló

Történelmi csúcstalálkozó operaszínpadon – közeleg a Nixon Kínában bemutatója

Több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató operashowban, Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be a John Adams Nixon Kínában című operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház hír

Jubilumi évadot kezd a Madách Színház

Megnyitotta 2024/25-ös évadát a Madách Színház. Még szeptemberben érkezik A nyomorultak bemutatója, amiben új generáció lép színpadra, novemberben pedig Örömkoncerttel ünneplik, hogy 20 éve lett zenés színház a Madách Színház.
Zenés színház ajánló

Hamupipőke-premierre készül a Budapesti Operettszínház

Az intézmény november közepén tartja első idei bemutatóját, amelyen Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljének ősbemutatóját láthatja a közönség.