Zenés színház

Tutti és gombóc

2011.07.10. 09:50
Ajánlom
Délelőtt a színházban énekóra – ezt azért mégis könnyebb leírni, mint azt, hogy korrepetíció –, a főszereplőknek tánc is, délután az újszegedi sportcsarnokban koreográfiatanulás. Mert a gyerekszereplők élete nem csak játék és mese. Viszont óriási buli.

Egészen elképesztőek ezek a kölkök. Ahelyett, hogy a hűvös szobában olvasnának, tévéznének, vagy a lehető legadekvátabb módon - hisz' nyár van -, a strandon töltenék a napot, ők a két nyitott ablak és ajtó ellenére is kevéssé oxigéndús próbateremben dalolnak önként. Újra és újra elkezdik, újra és újra visszaugranak az ikszedik ütemhez - "A kályha a harminchetedik" -, mert tudják, hogy ez a feladat. Hatvanegynéhányan ülnek, figyelnek, koncentrálnak. A kicsik és a nagyok is. Nincs mocorgás, a szomszédot nem piszkálják, nem csacsognak, az unalom kakofóniáját nem hallani. Amikor épp egy másik szólammal foglalkoznak, persze, előkerülnek a mobilok, hogy játékkal vagy facebookolással töltsék az időt, de van, aki a Toldi/Toldi estéje bestsellerbe mélyül bele - az igen! -, mindenesetre többnyire csöndben, fegyelmezetten izegnek-mozognak. Lassan mindenki megtanulja, hat-, nyolc-, tízévesként is kell tudni komolynak lenni.

Az is iszonyú helyes, hogy képesek értékelni egymást. Képzeljék el, hogy a főszereplő kisfiú, Grünwald Dávid elénekli Kuksi dalát a próbát vezetőknek egyetlen zongora kíséretére, a teremben zsúfolódó gyerekek pedig spontán tapsban törnek ki a végén. Pedig akkor még nem is hallották a rendező kérését, hogy Kuksikát nagyon kell szeretni, mert tőle függ az előadás. (Mivel a bekezdést kizárólag érzelgősen tudnám folytatni, gyorsan ki is teszem a pontot.)

Egy-két óra körül vége a tízkor kezdődött délelőttnek, a kicsik a színház előtti padon üldögélnek vagy a biciklire támaszkodnak, mert őket még a szülők szedik össze, a nagyobbak már egyedül mennek. A még nagyobbak közül pedig van, aki edzésre indul, mert a magyar bajnokságot nem hagyhatja ki egy rendes kenus. Reggel edzés, délelőtt és délután-este próba, a kettő között újra tréning - Roland tényleg csak aludni jár haza. Valami ilyesmi - vagy ez - a céltudatosság. A profizmus. És azok sem amatőrök, akiknek idén még két Carmen is lesz a Dóm téren.

Nem tudom, az évközi hétköznapokon mennyire csöndes a Déryné utca, de feltételezem, ennyi autó, mint a Szabadtéri próbái idején nem jár arra. Ötre mindenkiről lekerül az utcai cipő, aláírják a jelenléti ívet, feltűzik a pólóra a számaikat - név nélkül gyorsabb a munka, könnyebben jegyzetelhetők a térformák -, én indul a tánc. A tér nagyobb, levegő is több, csábít a bordásfal, a kötél, persze, hogy sokakból kibújik a kisördög. Ahogyan telik a nap és lesznek egyre fáradtabbak, úgy gyöngül a koncentrációjuk. Mentségükre legyen: a magam részéről elképzelhetetlennek tartom, hogy ennyi idő alatt rögzítsek egy mozdulatot, és aztán amit nagy nehezen megjegyeztem, gyorsan el is kell felejtsem, mert a koreográfus látja, van egy annál sokkal jobb, hatásosabb, működőbb. (Ez az A eset. A B lehetőség az, amikor megérkezik a rendező, és hirtelen elkezd koreografálni. Nem csupán szóban, de mutatja is. Arra a "komikus" csak enyhe eufemizmus.) Mindenesetre totális riszpekt.

Miközben a gyerekek lenn gyakorolnak, a tornatermi galérián szépen lassan gyülekeznek a munkaidő után a szülők, akik fegyelmezetlenségben messze a kicsik előtt járnak. A kis szappantartó fotómasinával egy - inkább sok - kép a családi mosolyalbumba, integetés, "ide nézz, nevess!", természetesen nem lenémított mobil, természetesen normál hangerővel kvaterkázás a másik anyukával, apukával... Tessék szíves lenni már viselkedni, na!

"Meg akarom lepni a felnőtt színészeket, hogy mennyire nem tudják a szerepüket, mondjuk Alföldi Robi bácsit, hogy azt érezze, neki haza kell menni" - ilyen egy jóindulatú rendező, ugye? (Szmájli.) A gyerekek persze spannolódnak, a felkészítőknek viszont mindössze egy hete van arra, hogy a betanítsák a dalokat, a csoportos koreográfiákat. Versenyt futnak az idővel, de ők állnak nyerésre.

Délelőtti etapban Kardos Gábor és Tóth Andrea, akik amellett, hogy keményen artikuláltatnak, beígérik a fagyit, ha Béres Attila később azt mondja, dramaturgiailag indokolt, hogy ne formálják annyira a hangokat. (A gombócmennyiségről egyelőre tárgyalások folynak.) Nem tesznek hátizsákot senkire: "A kétszólamú rész babapiskóta, a háromszólamú alig nyolc ütem, kirázzuk a kisujjunkból, kicsi türelem kell csak hozzá."

A délután és az este a Pócsik Heni, Tihanyi Ákos, Zsíros Gábor hármasé. Előttük aztán tényleg le a virtuális kalappal, pláne, hogy először dolgoznak ennyi kiskorúval, ami egészen új nyelv tanulását igényli. És ők keményen tanulnak: a dalok szövegét, a helyzetet egyszerűen, nagyon pontosan magyarázzák, ha a "cross" vagy a "pregnáns" értetlen tekinteteket produkál,azonnal fordítják gyereknyelvre, és valahol az is természetes, hogy itt a gombócból koreográfiai szakszó lesz. Az energiák egy része a fegyelmezésre megy el, de partnerként kezelik a gyerekeket. Megpróbálják beléjük nevelni a tudatosságot, megtanítani őket arra a rendkívül kemény életigazságra, hogy mindenki pótolható. Ha arra van szükség, bocsánatot kérnek, nem félnek kimutatni a bizonytalanságukat, azt, hogy az alkotás folyamatos újratervezéssel jár - nem számoltam, Gábor hányszor radírozta és írta-rajzolt át a szövegpéldányában az egyes alakzatokat, az viszont biztos, a papír nagyon jól bírja -, és az "ügyesek vagytok" sem marad el a nap végén. Ám hogy a pálya ne legyen könnyített, van nekik egy, a saját bevallása szerint mindent elrontó rendezőjük. "Ákos majd megjavítja" - és Ákos tényleg megjavítja.

Mondom, egészen elképesztőek ezek a kölkök. Az egyéniségük, a habitusuk. Ancsi döbbenetes történetei, Csenge figyelő tekintete. A születő barátságok. Az, amilyen féltékenységmentes türelemmel várja ki egy-egy jelenetben Anna Virágot és Virág Annát, Pötyit ugyanis váltva játsszák. Aztán van olyan kissrác, akire fogadást kötnek, hogy 12 év múlva a milánói Scalában fog énekelni. (A tét egy láda pezsgő. Veuve Clicquot, mert stílusosak.) Az egyik fogadó a Szeplőst alakító Ágoston Péter. Ha valaki 2002-ben Egerben arra tett, hogy a Valahol Európában egyik gyerekszereplője 2011-ben a Dóm téren ugyanannál a rendezőnél, ugyanabban a darabban - persze, jóval idősebb szerepben - mint zenés színész szakos színművészeti egyetemista lép fel, azonnal induljon a kasszához, mert Peti megnőtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Színház

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.
Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.