Zenés színház

Úgy tanulsz meg úszni, ha bedobnak a mélyvízbe

Gubik Petra-interjú
2019.07.02. 09:00
Ajánlom
„Próbálok a megérzéseimre, a belső iránytűmre hagyatkozni, hogy tartsam a helyes irányt.” Kisvárda és Békéscsaba prózai színháza után most a zenés műfaj határozza meg pályáját. Szabadúszó, több színházban is játszik, de mint mondja, otthonra az Operettszínházban talált.

Az idei Szentendrei Teátrum és Nyár háziasszonyával, Gubik Petrával beszélgettünk színházi szerepeiről, Szentendréről, új feladatairól.

 

Kisgyerekként, a szüleimmel néhány napot Leányfalun nyaraltunk, s minden nap bementünk Szentendrére. Az akkori emlékeim egy nagyon színes, festményekkel teli város képét őrzik, ami árasztotta magából a művészetet. Imádom a kisváros macskaköves, zegzugos kis utcáit. Akkor fogalmazódott meg bennem először, hogy valamikor jó lenne itt élni. Ezt az álmomat még nem adtam fel. Szentendrében azt is szeretem, hogy Budapesthez közel van, mégis az olasz kisvárosok hangulatát árasztja. Amúgy én Kisvárdán, a határhoz közel születtem.

A kisvárdai színházi fesztivál évtizedek óta a kulturális élet fontos helyszíne. Meghatározta ez a későbbi pályádat?

A most már Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja néven futó program hosszú ideig a határon túli magyar színházak találkozóhelye volt. Itt láttam először a beregszászi, kassai, újvidéki társulatokat. Egészen más eszköztárral dolgoznak, sokkal emocionálisabban, mint a hazai színházak, ami engem elvarázsolt. Fantasztikusak voltak ezek a fesztiválok, rengeteg színház produkcióját lehetett megnézni néhány nap alatt.

Az pedig, hogy most a Szentendrei Teátrum arca lehetek, nagy megtiszteltetés, szakmai kitüntetés s egyben felelősség is.

_MG_3229-143706.jpg

Gubik Petra (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Mi a felelőssége egy ilyen felkérésnek?

Az utóbbi években sokat gondolkozom azon, hogy mi az, ami fontos, s mit kell elereszteni. Mostanában jöttem rá, mennyire fontos az embernek a saját egyéniségét formálni, megtartani. 2007-ben, Kisvárdán játszottam először a DoctoRock Színtársulatban, majd a Békéscsabai Jókai Színházhoz szerződtem, ahol jó pár évet töltöttem el. 2013 óta szabadúszóként dolgozom az Operettszínházban. A színház egyik legfontosabb dolga, hogy megtanulj közösségben lenni, társulatban gondolkodni, dolgozni. Olyan kölcsönhatásban kell lennünk, amelyben folyamatosan inspiráljuk egymást. Miközben nagyon fontos, hogy tudjam, én merre tartok, s ha azt érzem, váltani kell, megtegyem.

A pályád kezdetén többnyire prózai előadásokban játszottál, majd váltottál az operett, a musical felé. A sikert, az ismertséget ezek a szerepek hozták. Visszatérnél a prózai szerepekhez? Mikor kell váltani?

Nagyon hiányzik a prózai színház.

Egyik legkedvesebb szerepem Brecht Koldusoperájának Pollyja volt, a POSZT-on díjat nyertünk vele. Tökéletes mű, ma is ezer aktualitása van, csodálatosak a dalok, amelyeket úgy énekelsz, mint egy monológot. Nekem ez a dráma teremti meg leginkább az egyensúlyt próza és zene között. Színészként sokféle helyzetben és szerepben kell magad kipróbálni, helytállni, amitől az ember mindig több lesz. Idén végzek a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor szakán, ami nagyon sokat adott.

Nem végeztél színművészetit. Ezt a „hiányt” pótlod ezzel? Mit ad ez a tudás a pályádhoz?

Vidékről indultam. Ahhoz, hogy sikeres legyél, annyi minden kell!

Szakmai tudás, tehetség, szerencse, adottság, hogy jókor legyél jó helyen. Ötször adtam be a jelentkezésem a Színműre, háromszor mentem el a felvételire. Szerettem volna odajárni, mert gyakran éreztették velem, akkor vagy igazi színész, ha van diplomád. Tudtam, hogy mit szeretnék, de a világra is kíváncsi voltam. Békéscsabát is akkor hagytam el, amikor úgy éreztem, túlságosan bezár, s én szeretnék nagyobbat lépni, messzebbre eljutni. Kétlaki voltam Békéscsaba – Budapest között, mindkét helyen kialakítottam a fészkemet. Nekem fontos, hogy legyen egy bázisom, egy otthonom, ami most az Operettszínház. A drámainstruktori szakot azért is kezdtem el, mert ezzel pótolni akartam valami hiányt. Talán adott egyfajta magabiztosságot is.

40035948_1718886968237399_842340595388121088_n-164146.jpg

Gubik Petra az István, a király 2018-as produkciójában (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Hogyan lehet egy olyan szakmában, amiben annyi kötöttség, elkötelezettség van, a magad útját járni? Fiatalon számos nagy főszerepet játszol. Ez nem köt abban, hogy merre menj tovább?

Amikor tizennyolc évesen elindultam, sokkal egyszerűbbnek gondoltam a pályát, a színészetet. Most, hogy a sűrűjében vagyok, látom, milyen összetett, milyen hatások érnek minket. Nagyon képlékeny és bizonytalan a társulatban levés is. Ma még vagy, holnap talán már nem. Ezért tartom fontosnak, hogy kezedben tartsd a karriered, az időbeosztásod, hogy tudd azt, hogy merre tartasz.

Próbálok a megérzéseimre, a belső iránytűmre hagyatkozni, hogy tartsam a helyes irányt.

Az álmodozó külső kemény lányt takar? A szerepeid is sokszínűek, a naivától a nagyon karakteres és kemény Frida Kahlón át annyi karaktert játszottál. Visszahatnak a szerepek?

A szerepek, amiket játszom, sorsok is, amelyek rám rakódnak. Szeretem hagyni, hogy beépüljenek, ezért néha nehéz őket cipelni, mert azt érzem, hogy sok rajtam a súly. Olykor teher is, de vinni kell. Nem hiszek abban, hogy be lehetne minket egy-egy karakterbe skatulyázni. A színésznek kutyakötelessége sokszínűnek lennie, a szélsőségeket is érintve hatalmas utat bejárnia. A szerepek lépcsőfokok, amin az ember egyre távolabb képes eljutni. Fantasztikus út! Igen, a szentimentális énemet nagyon szeretném megtartani, miközben érzem, egyre jobban nyomja el az a lüktető világ, amiben élünk. De muszáj, mert ez a szentimentalizmus tartja fitten a lelkemet, a személyiségemet. Nincs menedzserem, magam intézem az ügyeimet, próbálom képviselni magam. Ez keménységet és fegyelmet igényel, de próbálom ezeket egyensúlyban tartani.

A mából nézve hogyan gondolsz vissza az X-faktoros múltadra? Kaland, másik út volt vagy ez segített a pályád alakulásához?

Kakukktojásnak érzem ott az életem közepén.

Akkor én már játszottam, Békéscsabán nagy szerepeim voltak, terveztek velem, mégis azt éreztem, hogy szeretnék kicsit kinézni az életbe, kipróbálni magam, kamatoztatni az énekhangomat talán. A néhány hónap X-faktoros létem alatt jöttem rá, hogy mennyire hiányzik a színház. Megtapasztaltam a show-biznisz világát, nagyon más közeg, mint a színház, egészen más értékekkel. Sokkal sebezhetőbb, védtelen voltam abban a világban. Termék leszel, nem igazán számít az egyéniséged, olyan vagy, mint a polcra tett konzerv, amire azt írják, hogy bab, de lehet, hogy kukorica van benne. Mégsem tartom elfecsérelt időnek, mert megerősített abban, hogy lételemem a színház. Azóta sokkal tudatosabban építem a életemet.

Gubik Petra az Operettszínházban

Az Elfújta a szél főszereplőjeként (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Szentendrén nem csak a Teátrum háziasszonya vagy, játszol egy előadásban is. Látod már, mi lesz, milyen lesz az idei program?

A diplomamunkám, a vizsgaelőadásom egy monodráma, A hentes lánya. Ezt leginkább egy kortárs operához hasonlítanám, aminek Jurás Jenő Ne szakítson félbe c. monodrámája volt a kiindulópontja, az ihletője, ezt formáltuk tovább, s lett egy egészen új mű,  ami populáris zenei anyagával, egy „mono-musical”. Máthé Zsolt írta a szövegét, a zenéjét Nyitrai László szerezte, s Szokol Judit, végzős hallgató rendezi. Izgulok, mert életemben először egyedül leszek a színpadon.

Rólad szól a történet?

Az eredeti mű egy idősebb nőről szól, de próbáltuk rám igazítani a történetet, hogy hitelesebb legyen, tulajdonképpen írtunk egy új darabot. A mi generációnkról szól, arról, hogy mi nők, miközben próbálunk megfelelni a különböző elvárásoknak, hogyan őrizhetjük meg saját magunkat. Hol van a helyed a társadalomban, hogyan találsz partnert? Életünk nagy kérdései, önismeretről, szerelemről, elfogadásról.

Szerencsés vagyok, mert közben sok egyéb munkám is van. Az Operettben most kezdtük próbálni a Mennyasszonytáncot Jávori Ferenc, Fegya zenéivel, amiben Rózsi szerepét alakítom. Ősszel a Madách Színházban debütálok a Once című musicalben, Szirtes Tamás rendezésében. Mindkettőt nagyon várom. Termékeny időszakot élek, a Szentendrei Teátrum felkérése pedig valóságos korona mindezen.

A hentes lánya július 14-én látható a Szentendrei Teátrumban.

Jegyvásárlás ezen a linken!

Szentendrei Teátrum

A nyári szezonban a Szentendrei Teátrum négy-öt bemutatót tart, a magyar színházi élet élvonalbeli rendezői és művészei közreműködésével. Emellett a színházi évad legsikeresebb zenés és prózai előadásaiból láthat válogatást a közönség. A Teátrum műsorában megtalálhatók magyar és külföldi klasszikus és kortárs szerzők színdarabjai, vígjátékok és drámák, előadóestek, valamint egy-egy opera vagy musical előadás is. A színházi előadások mellett jazz, világzenei és komolyzenei koncertek is szerepelnek a kínálatban.

Jöjjön el Szentendrére és töltsön felejthetetlen estéket a város varázslatos szabadtéri helyszínein!

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Felkapta az internet a dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.