Zenés színház

Úgy tanulsz meg úszni, ha bedobnak a mélyvízbe

Gubik Petra-interjú
2019.07.02. 09:00
Ajánlom
„Próbálok a megérzéseimre, a belső iránytűmre hagyatkozni, hogy tartsam a helyes irányt.” Kisvárda és Békéscsaba prózai színháza után most a zenés műfaj határozza meg pályáját. Szabadúszó, több színházban is játszik, de mint mondja, otthonra az Operettszínházban talált.

Az idei Szentendrei Teátrum és Nyár háziasszonyával, Gubik Petrával beszélgettünk színházi szerepeiről, Szentendréről, új feladatairól.

 

Kisgyerekként, a szüleimmel néhány napot Leányfalun nyaraltunk, s minden nap bementünk Szentendrére. Az akkori emlékeim egy nagyon színes, festményekkel teli város képét őrzik, ami árasztotta magából a művészetet. Imádom a kisváros macskaköves, zegzugos kis utcáit. Akkor fogalmazódott meg bennem először, hogy valamikor jó lenne itt élni. Ezt az álmomat még nem adtam fel. Szentendrében azt is szeretem, hogy Budapesthez közel van, mégis az olasz kisvárosok hangulatát árasztja. Amúgy én Kisvárdán, a határhoz közel születtem.

A kisvárdai színházi fesztivál évtizedek óta a kulturális élet fontos helyszíne. Meghatározta ez a későbbi pályádat?

A most már Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja néven futó program hosszú ideig a határon túli magyar színházak találkozóhelye volt. Itt láttam először a beregszászi, kassai, újvidéki társulatokat. Egészen más eszköztárral dolgoznak, sokkal emocionálisabban, mint a hazai színházak, ami engem elvarázsolt. Fantasztikusak voltak ezek a fesztiválok, rengeteg színház produkcióját lehetett megnézni néhány nap alatt.

Az pedig, hogy most a Szentendrei Teátrum arca lehetek, nagy megtiszteltetés, szakmai kitüntetés s egyben felelősség is.

_MG_3229-143706.jpg

Gubik Petra (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Mi a felelőssége egy ilyen felkérésnek?

Az utóbbi években sokat gondolkozom azon, hogy mi az, ami fontos, s mit kell elereszteni. Mostanában jöttem rá, mennyire fontos az embernek a saját egyéniségét formálni, megtartani. 2007-ben, Kisvárdán játszottam először a DoctoRock Színtársulatban, majd a Békéscsabai Jókai Színházhoz szerződtem, ahol jó pár évet töltöttem el. 2013 óta szabadúszóként dolgozom az Operettszínházban. A színház egyik legfontosabb dolga, hogy megtanulj közösségben lenni, társulatban gondolkodni, dolgozni. Olyan kölcsönhatásban kell lennünk, amelyben folyamatosan inspiráljuk egymást. Miközben nagyon fontos, hogy tudjam, én merre tartok, s ha azt érzem, váltani kell, megtegyem.

A pályád kezdetén többnyire prózai előadásokban játszottál, majd váltottál az operett, a musical felé. A sikert, az ismertséget ezek a szerepek hozták. Visszatérnél a prózai szerepekhez? Mikor kell váltani?

Nagyon hiányzik a prózai színház.

Egyik legkedvesebb szerepem Brecht Koldusoperájának Pollyja volt, a POSZT-on díjat nyertünk vele. Tökéletes mű, ma is ezer aktualitása van, csodálatosak a dalok, amelyeket úgy énekelsz, mint egy monológot. Nekem ez a dráma teremti meg leginkább az egyensúlyt próza és zene között. Színészként sokféle helyzetben és szerepben kell magad kipróbálni, helytállni, amitől az ember mindig több lesz. Idén végzek a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor szakán, ami nagyon sokat adott.

Nem végeztél színművészetit. Ezt a „hiányt” pótlod ezzel? Mit ad ez a tudás a pályádhoz?

Vidékről indultam. Ahhoz, hogy sikeres legyél, annyi minden kell!

Szakmai tudás, tehetség, szerencse, adottság, hogy jókor legyél jó helyen. Ötször adtam be a jelentkezésem a Színműre, háromszor mentem el a felvételire. Szerettem volna odajárni, mert gyakran éreztették velem, akkor vagy igazi színész, ha van diplomád. Tudtam, hogy mit szeretnék, de a világra is kíváncsi voltam. Békéscsabát is akkor hagytam el, amikor úgy éreztem, túlságosan bezár, s én szeretnék nagyobbat lépni, messzebbre eljutni. Kétlaki voltam Békéscsaba – Budapest között, mindkét helyen kialakítottam a fészkemet. Nekem fontos, hogy legyen egy bázisom, egy otthonom, ami most az Operettszínház. A drámainstruktori szakot azért is kezdtem el, mert ezzel pótolni akartam valami hiányt. Talán adott egyfajta magabiztosságot is.

40035948_1718886968237399_842340595388121088_n-164146.jpg

Gubik Petra az István, a király 2018-as produkciójában (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Hogyan lehet egy olyan szakmában, amiben annyi kötöttség, elkötelezettség van, a magad útját járni? Fiatalon számos nagy főszerepet játszol. Ez nem köt abban, hogy merre menj tovább?

Amikor tizennyolc évesen elindultam, sokkal egyszerűbbnek gondoltam a pályát, a színészetet. Most, hogy a sűrűjében vagyok, látom, milyen összetett, milyen hatások érnek minket. Nagyon képlékeny és bizonytalan a társulatban levés is. Ma még vagy, holnap talán már nem. Ezért tartom fontosnak, hogy kezedben tartsd a karriered, az időbeosztásod, hogy tudd azt, hogy merre tartasz.

Próbálok a megérzéseimre, a belső iránytűmre hagyatkozni, hogy tartsam a helyes irányt.

Az álmodozó külső kemény lányt takar? A szerepeid is sokszínűek, a naivától a nagyon karakteres és kemény Frida Kahlón át annyi karaktert játszottál. Visszahatnak a szerepek?

A szerepek, amiket játszom, sorsok is, amelyek rám rakódnak. Szeretem hagyni, hogy beépüljenek, ezért néha nehéz őket cipelni, mert azt érzem, hogy sok rajtam a súly. Olykor teher is, de vinni kell. Nem hiszek abban, hogy be lehetne minket egy-egy karakterbe skatulyázni. A színésznek kutyakötelessége sokszínűnek lennie, a szélsőségeket is érintve hatalmas utat bejárnia. A szerepek lépcsőfokok, amin az ember egyre távolabb képes eljutni. Fantasztikus út! Igen, a szentimentális énemet nagyon szeretném megtartani, miközben érzem, egyre jobban nyomja el az a lüktető világ, amiben élünk. De muszáj, mert ez a szentimentalizmus tartja fitten a lelkemet, a személyiségemet. Nincs menedzserem, magam intézem az ügyeimet, próbálom képviselni magam. Ez keménységet és fegyelmet igényel, de próbálom ezeket egyensúlyban tartani.

A mából nézve hogyan gondolsz vissza az X-faktoros múltadra? Kaland, másik út volt vagy ez segített a pályád alakulásához?

Kakukktojásnak érzem ott az életem közepén.

Akkor én már játszottam, Békéscsabán nagy szerepeim voltak, terveztek velem, mégis azt éreztem, hogy szeretnék kicsit kinézni az életbe, kipróbálni magam, kamatoztatni az énekhangomat talán. A néhány hónap X-faktoros létem alatt jöttem rá, hogy mennyire hiányzik a színház. Megtapasztaltam a show-biznisz világát, nagyon más közeg, mint a színház, egészen más értékekkel. Sokkal sebezhetőbb, védtelen voltam abban a világban. Termék leszel, nem igazán számít az egyéniséged, olyan vagy, mint a polcra tett konzerv, amire azt írják, hogy bab, de lehet, hogy kukorica van benne. Mégsem tartom elfecsérelt időnek, mert megerősített abban, hogy lételemem a színház. Azóta sokkal tudatosabban építem a életemet.

Gubik Petra az Operettszínházban

Az Elfújta a szél főszereplőjeként (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Szentendrén nem csak a Teátrum háziasszonya vagy, játszol egy előadásban is. Látod már, mi lesz, milyen lesz az idei program?

A diplomamunkám, a vizsgaelőadásom egy monodráma, A hentes lánya. Ezt leginkább egy kortárs operához hasonlítanám, aminek Jurás Jenő Ne szakítson félbe c. monodrámája volt a kiindulópontja, az ihletője, ezt formáltuk tovább, s lett egy egészen új mű,  ami populáris zenei anyagával, egy „mono-musical”. Máthé Zsolt írta a szövegét, a zenéjét Nyitrai László szerezte, s Szokol Judit, végzős hallgató rendezi. Izgulok, mert életemben először egyedül leszek a színpadon.

Rólad szól a történet?

Az eredeti mű egy idősebb nőről szól, de próbáltuk rám igazítani a történetet, hogy hitelesebb legyen, tulajdonképpen írtunk egy új darabot. A mi generációnkról szól, arról, hogy mi nők, miközben próbálunk megfelelni a különböző elvárásoknak, hogyan őrizhetjük meg saját magunkat. Hol van a helyed a társadalomban, hogyan találsz partnert? Életünk nagy kérdései, önismeretről, szerelemről, elfogadásról.

Szerencsés vagyok, mert közben sok egyéb munkám is van. Az Operettben most kezdtük próbálni a Mennyasszonytáncot Jávori Ferenc, Fegya zenéivel, amiben Rózsi szerepét alakítom. Ősszel a Madách Színházban debütálok a Once című musicalben, Szirtes Tamás rendezésében. Mindkettőt nagyon várom. Termékeny időszakot élek, a Szentendrei Teátrum felkérése pedig valóságos korona mindezen.

A hentes lánya július 14-én látható a Szentendrei Teátrumban.

Jegyvásárlás ezen a linken!

Szentendrei Teátrum

1969-ben színművészeti főiskolások ötlete nyomán Szentendre különleges atmoszférájú barokk főterén nyári színház született. A Szentendrei Teátrum több mint 50 éve ajándékozza meg felejthetetlen élményekkel a kultúra szerelmeseit. 2021 tavaszától Lőrinczy György igazgatja a színházat, hagyományait figyelembe véve, de mégis frissen, szem előtt tartva a mai közönség ízlését.

Számos összművészeti produkció mellett továbbra is a színházi és operabemutatók készülnek Szentendrére. Az új igazgató törekvései szerint egész évben várják majd a kultúra szerelmeseit a Teátrumba készülő produkciók.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Látványos koncerttel mutatkozik be az Erkel Színház

Az újonnan alakult intézmény hagyományos sajtótájékoztató helyett látványos eseménnyel ismerteti meg közönségével a 2025/26-os évad részleteit. A színház hivatalosan is bejelentette az első öt művészt, akik már május 2-án is színpadra lépnek.
Zenés színház ajánló

Folytatódik Rozsda lovag története a Budapesti Operettszínházban

Javában zajlanak Jörg Hilbert–Felix Janosa Rozsda lovag és a kísértet című családi musicaljének próbái a Budapesti Operettszínházban. A május 18-án vasárnap 11 órától látható előadás Bozsik Yvette Kossuth-díjas színházi alkotó rendezésében kerül színre.
Zenés színház kritika

15 sor klasszikus: Armida

„Bár nem minden drágakő ragyog azonnal teljes pompájában még csiszolatlanul és földdel borítva, izgalmas feladat idejekorán felfedezni a legértékesebbeket.” A következő rövid írás a Zeneakadémia és a Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola növendékeinek közös előadásáról szól. 15 sor klasszikus.
Zenés színház ajánló

Ősbemutatóval búcsúzik az Operabeavató

A tizenhét éve tartó sorozat utolsó részében láthatják az érdeklődők 7 és fél halál címmel azt az új vígoperát, amelynek létrejöttében a közönség is részt vett. A premier előtt a szervezők két különleges eseményt is szerveznek támogatóik számára.
Zenés színház hír

Ralph Fiennes első operarendezésére készül

A világhírű színművész Csajkovszkij Anyeginjét állítja színre a Párizsi Nemzeti Operában, az előadás 2026 januárjában és februárban lesz látható a Palais Garnier-ben.