Zenés színház

Ugyanaz másképp

2006.03.06. 00:00
Ajánlom
Két Hair-előadás, két egészen más felfogás – hiszen az alkotók más alapanyagból, ráadásul más fordítással dolgoztak. Egerben a musical 1968-ban, a Broadway-n bemutatott színpadi változatát használják Miklós Tibor szövegeivel, Székesfehérváron Szurdi Miklós, Szurdi András és Valla Attila magyarításában Milos Forman 1979-ben készült filmjének történetét követik.

Kovács Patrícia

A Hairt szerzői, Galt MacDermot, James Rado és Gerome Ragni amerikai-törzsi-szerelmi-rock-musicalnek határozták meg, és a lazán összefüggő, leginkább montázsnak nevezhető, szinte a dalok köré írt történetével szertartásjáték formájában kívánták színre vinni. Csizmadia Tibor rendező az egri társulattal talán ezt akarta megvalósítani. Nincsenek a színlapon szereplők, csak fiúk és lányok. Mintha nem lenne fontos, ki kicsoda, nevek is alig hangzanak el – a társulat van a színpadon, az együttlét, a közösség fontos. Nincsenek egyéni tragédiák, a színészeknek nem kell jellemet formálni, a történet helyett az egymás után felhangzó dalokra kerül a hangsúly.

Az egri Hair inkább szcenírozott koncertszerű előadásnak tekinthető, és ezt a jelleget az élőben játszó zenekar – Kupak Tamás és a Sörnyitók – is erősíti. Egyetlen emlékezetes momentuma van az előadásnak: a Crissyt játszó Kovács Patrícia dala Frank Millsről. Tompos Kátyát vendégként hívták Sheila szerepére, de kénytelen beleszürkülni (illetve ruhájának színével belebarnulni) a tömegbe. Mészáros Máté Bergernek elképzelhetetlen. És nem a hosszú haj hiányzik belőle, róla. Hüse Csaba is teljesen súlytalan Claude, nincs semmi drámaiság abban, ahogyan az I got life-ot egyhelyben állva énekli, és hiába vonul be kötelességtudatból, halála nem megrendítő.

Egerben kitalálnak öt új szereplőt: a megfigyelőket. Az öltönyös úriemberek talán figyelő vagy provokátor ügynökök, de jelenlétük nem kelt félelmet, a történet általuk nem kap többletjelentést. Úgy tűnik, hogy ezek a fiatalok a környezetszennyező fogyasztói társadalomból egy szeméttelepre vonultak ki – Csanádi Judit díszlete rozsdás vasketrecekből áll, amelyekben műanyag hulladék van –, de mindez maximum polgárpukkasztás; elképzelhetetlen, hogy komolyan érdeklődnek a politika iránt vagy lázadnának a háború ellen.


Jelenet az előadásból (forrás: www.vorosmartyszinhaz.hu)

A székesfehérvári Hair egyszerre akar bensőséges és nagyszabású lenni. Már-már kamaradrámaként koncentrálnak hat ember történetére. Revüszerű musicallé a fényekkel való játék és az teszi, hogy a kórusoknál – az illúziórombolóan playbackelő és vegyes tánctudással rendelkező – kar is színpadra kerül. A cselekmény lineárisan halad előre, bár azt időnként Sheila, Jeannie, Woof és Hud visszaemlékező narrációja szakítja meg. Könnyen átalakítható a díszlet: a New York-i házak közé betett néhány asztal és egy szekrény jelzi a könyvtárat, a tűzlépcsőket camouflage hálóval beterítve és néhány kandeláberrel a sorozóbizottság előtt, a laktanyában vagyunk. A börtön bejárata a laktanya bejárata is, ezt kifordítva viszont már a laktanyát látjuk. A záró képben megjelenik a filmből jól ismert rámpa, amelyen Berger a Vietnamba induló repülőgépre Claude helyett száll fel.

Az előadás Bergerről, azaz Németh Attiláról szól. Karizmatikus egyénisége, lendülete, energiája és humora rányomja bélyegét a három órára. A Claude-ot játszó Feke Pál valószínűleg megfázással bajlódott, mert sem ereje, sem színe nem volt hangjának, a magasabb hangfekvésben becsúsztak hamisságok is. Brunner Mártának sokkal jobban állnak azok a szerepek, ahol bátran eltúlozhatja a karaktert; a naivákat, így Sheilát is, melodrámaian és hamisan adja elő. Az előadás nagy részében hiba nélkül énekel, de helyenként alulintonál. Rendkívül bájos Bakonyi Csilla Jeannie-ként, Varga Bálint kissé túlzóan izgága Hud, a Woofot játszó Szrapkó Nándor kihasználja a figurából adódó humort, és mindhárman rutinnal énekelnek. A több szerepet alakító Zsurzs Kati és Matus György mellett a lúzer Steve-ként feltűnő Várfi Sándor élnek a jellem- és helyzetkomikum lehetőségeivel.

Mindkét előadáson főleg középiskolásokból állt a közönség, akiknek történelem a vietnami háború, a hippi-korszak. De éneklik a dalokat, hordják a hasonló stílusú ruhákat, és tudják, nem mindegy, hogy Bukowich vagy Bukowski.

(2006. február 24. Gárdonyi Géza Színház, Eger; Gerome Ragni – James Rado – Galt MacDermot: Hair; ford.a: Miklós Tibor; főbb szerepekben: Mészáros Máté, Hüse Csaba, Gál Kristóf, Szívós Győző, Tompos Kátya m.v., Kovács Patrícia, Bozó Andrea; díszlet: Csanádi Judit; jelmez: Kárpáti Enikő; koreogr.: Bodor Johanna; rend.: Csizmadia Tibor

2006. március 2. Vörösmarty Színház, Székesfehérvár; Gerome Ragni – James Rado – Galt MacDermot: Hair; magyar változat: Szurdi Miklós és Szurdi András;, dalszövegek: Valla Attila; Berger: Németh Attila, Sheila: Brunner Márta, Woof: Szrapkó Nándor, Hud: Varga Bálint, Claude: Feke Pál, Jeannie: Bakoniy Csilla; díszlet: Szlávik István; jelmez: Szakács Györgyi; látvány: Feke Pál; koreogr.: Kátai Róbert; rend.: Szurdi Miklós)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megérteni Hieronymus Boscht

A dokumentumfilm segítségével közvetlen közelről, részleteiben ismerhetjük meg Hieronymus Bosch világát. A 87 perces alkotás rávilágít arra is, hogy a németalföldi mester műveinek lényege egy olyan középkori tudásban és világképben gyökerezik, amivel a mai ember elveszítette a kapcsolatát.  
Vizuál

A lebegés harmóniája – Matisse-kiállítás nyílik a Szépművészetiben

A francia festő, Henri Matisse életművét bemutató kiállítás nyílik június 30-án a Szépművészeti Múzeumban. Az Henri Matisse: A gondolatok színe – Remekművek a párizsi Pompidou Központból című tárlaton a művész több mint százötven alkotását láthatjuk.
Fidelio Tours

5+1 hely a fővárosban, ahol úgy érezheted, mintha nyaralnál

A nyári időszakban, munka után kikívánkozik az ember a természetbe, lazulni egy kicsit. Cikkünkben összeszedtünk néhány olyan helyet, ahová kiszabadulva úgy érezhetjük, mintha nyaralnánk: holdbéli tájon kalandozhatunk, jógázhatunk a naplementében, tóparton hallgathatunk koncertet vagy éppen a Dunánál nézhetünk klasszikus filmeket, a csillagos égbolt alatt.
Vizuál

Ahol a múzsák laknak – Kiállítás nyílik a Szigligeti Alkotóház történetéről

Füst Milán, Esterházy Péter, Nemes Nagy Ágnes vagy épp Karinthy Ferenc alakja is megelevenedik a Szigligeti Alkotóház történetét bemutató kiállításon. A kultikus helyszínről, a pezsgő kulturális életről archív fotók és leírások segítségével tájékozódhatunk július 1-től a Balaton-parti településen.
Klasszikus

Nyáresti Mozart-élmény a Vármegyeházán

A nyár közepén, július 14-én este nyolc órától szabadtéri koncertre várja a közönséget a Concerto Budapest a Pesti Vármegyeháza Díszudvarán. Egyike lesz ez azon ritka alkalmaknak, amikor a nyüzsgő főváros szívében, ám mégis nyugodt, hangulatos környezetben, a szabad ég alatt lehet elmerülni Mozart muzsikájában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Melis György születésnapjára

1923. július 2-án született Melis György, a 20. század egyik legjelentősebb baritonja. A kerek évfordulót megelőzően néhány remek felvételével emlékezünk az énekesre.
Zenés színház hír

Fiatal énekesek szerepelnek a magyar-amerikai operaprodukcióban

Mozart Az álruhás kertészlány című operáját mutatja be koprodukcióban a Magyar Állami Operaház és a San Diegó-i Opera Neo. A produkció július 1-jén, egy alkalommal Budapesten is látható, majd az augusztusi, amerikai premier után 2023-ban kerül ismét színre.
Zenés színház ajánló

Ismét a zenés színházat ünnepli Debrecen

Második alkalommal rendezi meg a Debreceni Ünnepi Játékokat az idén ötéves Coopera. A július 31. és augusztus 15. között zajló rendezvénysorozat középpontjában a zene, a színház és az opera áll.
Zenés színház hír

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Zenés színház interjú

„A lelkem mélyén musicaltáncos vagyok” – interjú Kapitány Dorottyával

A balettkar oszlopos tagjaként Kapitány Dorottya az elmúlt években a Budapesti Operettszínház csaknem összes darabjában látható volt, tavasszal pedig egészen új szerepben próbálhatta ki magát: a Jekyll és Hyde koreográfus-asszisztensi feladatait látta el. Az indulásról, a háttérben zajló folyamatokról és az új feladatkörről is beszélgettünk.