Zenés színház

Újabb Brecht-mű az Operettszínházban

2011.12.09. 08:26
Ajánlom
A Koldusopera után újabb Brecht-művet, A kaukázusi krétakört mutatta be a Budapesti Operettszínház, ezúttal a Raktárszínházban. A megszokottaktól eltérő műfajon túl érdekesség, hogy a produkcióban szubrett és prózai színész, operaénekes és musicalsztár is színpadra lép, ráadásul vizsgaelőadás is egyben.

Az 1945-ben elkészült darabban Brecht az ótestamentumi salamoni ítélet és a régi kínai krétakör mese motívumait alakítja saját képére. A történet a régi Grúziában játszódik, ahol polgárháború dúl. Gruse konyhalány nem tudja megtenni, hogy az üldözők kénye-kedvére hagyja a lefejezett kormányzó kisfiát, akit menekülő anyja egyszerűen ottfelejtett a földön. A szerelmet is feláldozva magával viszi, gondoskodik róla, gyerekévé fogadja. A lázadás leverése után visszatér a kormányzóné, és visszaköveteli a fiút. A per a falusi írnokból bíróvá emelkedett Acdak elé kerül, aki próbára teszi a peres feleket: krétával kört rajzoltat a földre, abba állítja a gyereket. Az az igazi anyja, akinek elég ereje lesz, hogy a körből a maga oldalára rántsa...

Kalandos-fordulatos történetet, már-már krimit írt tehát Brecht, de a mű nem nélkülözi a szellemességet, a helyzetkomikumot, politikai szatíra is egyben, megannyi lélektani drámával, az emberi létezés és gyarlóságaink alapvető kérdéseivel. Somogyi Szilárd, az előadás rendezője többszörösen is nehéz feladat előtt állt, amikor A kaukázusi krétakört elkezdte próbálni. "Talán az eddigi legrövidebb próbafolyamatot tudhatjuk magunk mögött, hiszen párhuzamosan sok felújító próba zajlott, és a társulat egy része Németországban turnézik. Ennek ellenére úgy érzem, sikerült a tizenhat fős csapatunkat jól összefogni. Peller Anna és Szendy Szilvi az utolsó pillanatban kerültek az előadásba, példamutatóan végezték ők is munkájukat. Az előadásban Paul Dessau által írt dalok hangzanak el, amelyekből valószínűleg nem születnek slágerek, mivel nagyon nehezek. A szerző a szövegre improvizálta a dalokat, ezek pedig tökéletesen tükrözik azt az állapotot, amit a színészeknek el kell érniük. Tulajdonképpen segítségükre volt, bevonzotta őket abba a hangulatba, amit a jelenet megkíván. A bemutató után már azt hiszem, büszkén mondhatjuk, hogy az Operettszínház képes ilyen nehézségű produkciókat is bemutatni. Reméljük, ennek híre megy és a nézők szeretni fogják a darabot. Véleményem szerint a premier jól sikerült, a nézők közül többen először furcsán néztek, de a végére ráéreztek az ízére, egy fogyaszthatóan humoros, drámai, meghökkentő, sírós-nevetős előadást láthattak" - mondja Somogyi Szilárd, aki jelenleg a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen mesterképzésben résztvevő hallgató, s A kaukázusi krétakör diploma-vizsgaelőadása is egyben.

Szabó P. Szilveszter, aki a darab egyik főszereplője, szerepel az Operettszínház másik Brecht-előadásában, a Koldusoperában. A kaukázusi krétakörben az Énekest játssza, amely rendkívül összetett szerep. "Nemcsak narrátor, hanem azonosul Grusével. Tulajdonképpen 70%-ban őt játssza. A dalok nehézsége tükrözi, hogy Gruse hogy lesz nőből anya, ezt a lelki utat személyesíti meg az Énekes. A nő, akiben először nincsenek is anyai ösztönök, a végén már óvja, védelmezi a gyermeket. Az előadás során nyernek értelmet a zenei megoldások, amelyek a történet nélkül nagyon nehezek. Az előadás végén megjelenik egy kisfiú, akit Visnyei Máté alakít, akivel a Miss Saigonban is együtt játszom. Profin közelíti meg a helyzetet, jó vele dolgozni, az instrukciókra nagyon érzékeny, rögtön megcsinálta őket a próbán. A premier után nagy teher esett le rólam, hiszen nehéz darabról van szó. Brecht a műben aprólékosan kidolgozza a részleteket, ebből kellett a fontos pontokat kiemelni, azt hiszem, ez sikerült."

Peller Annának sem ez az első Brecht-darab, amiben játszik, hiszen korábban bemutatkozott már a Koldusoperában. A kaukázusi krétakörben Grusét alakítja. "A Koldusoperával már felkészültem Brecht stílusára, kedves darab számomra A kaukázusi krétakör, kihívást jelent. Régóta vágytam erre a szerepre, szerettem volna kipróbálni benne magam. Szendy Szilvivel, akivel egymás váltói vagyunk, minél mélyebbről próbáljuk megoldani a szerepet, mi képviseljük a reálvonalat. Mint minden produkciónál, most is el kell telnie jó pár előadásnak, hogy még jobban megérjen..."

Náray Erika is egyetért kollégájával, hogy a finomságok az előadások során tökéletesednek. "A világirodalom egyik legszebb darabja A kaukázusi krétakör, örömmel tölt el, hogy megkaptam Natela Abasvili szerepét. A főiskolán prózai szakon végeztem, így a zenés darabok mellett mindig jelen volt szakmai életemben Brecht. Izgatottan várom, hogy a közönség hogy fogadja ezt a műfajt. Voltak már a megszokottól eltérő előadások az Operettszínházban, például a Hello! Igen?! vagy a Sweet Charity, remélem, a Krétakör is hasonló népszerűségnek örvend majd."

Különlegessége még a produkciónak, hogy operett- és musicalszínészek mellett prózai művész, például a Nemzetiből vendégként érkező Makranczi Zalán, és operaénekes, azaz Boncsér Gergely is alakítja Gruse szerelmét, Szimon Csacsavát. De színpadra lép Faragó András, Jantyik Csaba és Nádasi Veronika is, valamint a Pesti Broadway Stúdió számos volt és jelenlegi növendéke, Kocsis Dénes, Angler Balázs, Simon Boglárka, Zádori Szilárd, Pirgel Dávid, Ambruzs Ádám és Czigány Judit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.