Zenés színház

Újabb izgalmas részletek a készülő Elton John-musicalről

2016.05.26. 16:37
Ajánlom
Először jelentkezik saját szervezésű nyári előadássorozattal az Operaház. A Billy Elliot – a Musical című produkciót július 29-én mutatják be. A hármas szereposztásban többek közt Stohl András, Gallusz Nikolett és Csákányi Eszter is színpadra lép.

A Magyar Állami Operaház 2015 februárjában jelentette be, hogy repertoárjára veszi Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John darabját. A musical a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül, amely egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen.

Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztató

Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztató (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)

A musicalt a 2005-ös premier óta több mint 5 millió néző látta Londonban, világszerte pedig 11 millióan. Az Opera vezetése abban bízik, hogy a musical népszerűsége itthon ugyanúgy szárnyal majd, mint Angliában és Amerikában. A hazai változatot rendező Szirtes Tamás Kossuth- és Jászai-díjas művész több mint száz darabot vitt színre pályafutása során, köztük számos musicalt, például a Jézus Krisztus Szupersztárt és a Mary Poppinst is. A rendező a Fidelio kérdésére elmondta, a Billy Elliot a világ musicalirodalmának kiemelkedő darabja. A műfaj népszerűsége kapcsán megjegyezte, azért lehet olyan sikeres a musical, mivel a színház komplexitását képes felmutatni.

A címszerep rendkívüli nehézségű, a gyerekszereplőtől azonos prózai, énekesi és táncosi kvalitásokat kíván, ezen belül pedig ugyanolyan felkészültséggel kell például szteppelni, mint balettozni. A nyári bemutató és a további előadások szereposztását egyéves castingsorozat után hirdették ki. A rendező kiemelte, hogy a magyar Billyt és társait megtalálni komolyabb kihívásnak bizonyult, mint egy nagyobb lélekszámú és más oktatási szisztémával rendelkező országban, ám mindennek ellenére 7-8 alkalmas gyereket sikerült kiírni a főbb szerepekre, közülük többen a Magyar Táncművészeti Főiskola, valamint a Madách Musical Tánciskola növendékei. Szirtes Tamás elmondta, a végső szereposztás június végén dől el.

Szirtes Tamás a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján

Szirtes Tamás a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)

A produkcióban a fiúk mellett a 9-12 éves korosztályból összesen 29 kislány vesz részt hármas szereposztásban, ők szintén a Madách Tánciskola ifjú hallgatói. A rendező a Fideliónak elmondta: „Az emberekben, gyerekben és felnőttben egyszerre van meg a késztetés jóra és rosszra. Bertolt Brecht mondta, hogy iszonyú a kísértés a jóra. Végül is nekünk csak annyi a dolgunk, hogy ezt felhasználjuk, jó példát mutassuk és lekössük az érdeklődésüket. A gyerekek hallatlanul nyitottak, befogadóak, velük dolgozni boldogság.”

A felnőtt szerepekben Ladinek Judit, Gallusz Nikolett, Auksz Éva, Stohl András, Tóth Sándor, Németh Kristóf, Simon Boglárka, Krassy Renáta, Csákányi Eszter, Bencze Ilona és Hűvösvölgyi Ildikó tűnik majd fel a sorozatban – a népszerű színészeket váltott szereposztásban láthatja a közönség. Szirtes Tamás rendező május végén arról számolt be, hogy a próbaidőszak első harmadát a nagy zenés számok betanulására fordították, hiszen a produkció nehézsége ezekben rejlik. A legbonyolultabb nagyképek elsajátítása után következik a prózai részek kidolgozása.

Stohl András: „Jó empátiás készségem van a gyerekekhez”

„Általában olyan produkciókban veszek részt, amik nagyon sok munkával járnak, de olyat még nem tapasztaltam, hogy gyerekek ennyire komolyan és keményen kell helyt álljanak” – mondta el a Fidelio kérdésére Stohl András, aki az Apa szerepében lesz majd látható. Hozzátette: „A darab egy kisfiúról szól, aki szó szerint végigtáncolja az előadást. Azt már elfogadtam, hogy egy felnőtt színésznek az a dolga, hogy reggel bejöjjön és dolgozzon, de ezt kisgyerekektől látni nagyon megható dolog” - emelte ki a színművész, aki számára új kihívást is tartogat az előadás: „Vettem már részt énekes-táncos produkcióban, de szteppelnem még nem kellett. A fináléban viszont egy komoly szteppszám vár majd rám!”

Stohl András a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján

Stohl András a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)

A gyerekekkel való közös munka kapcsán Stohl András elmondta: „Azt hiszem, elég jó empátiás készségem van a gyerekekhez. Nagyon közvetlen tudok lenni velük és kifejezetten kedvelem őket. Ha pedig azt látom, hogy valaki komolyan akar dolgozni, az nekem nagyon szimpatikus. Azon leszek, hogy a színpadi munkában a prózai jeleneteknél segítsem őket, másfelől pedig megpróbálok apaként viselkedni velük a produkció alatt.”

Mindeközben a darab vizuális kivitelezése is zajlik. A díszletet Szlávik István tervei alapján valósítják meg a hazai non replica változatban, amely teljes szabadságot enged valamennyi alkotónak. A díszlettervező kiemelte: a helyszín nem tipikusan a musicalek fénylő színtere, hiszen a történet az 1980-as évek Angliájában játszódik, és egy bányászsztrájkkal indul. Ebbe a világba születik egy gyermek, akinek az útja a londoni balettszínházig vezet. A színpadi tér meghatározó eleme egy LED-fal lesz, melynek vetített képei az atmoszférateremtést segítik. Bemutatják egyrészt a thatcheri korszakot, másrészt az egyes helyszínekre – a gyártól a lakáson át a fénylő operajelenetig – jellemző látványvilágot. A mozgóképek forgatása és összeállítása már folyamatban van, a tervező a történelmi utalásokat archív dokumentumanyagokkal láttatja a hiteles kontextusábrázolás céljával.

Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztató

Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztató (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)

A produkció jelmezei Kovács Yvette Alida tervei alapján készülnek. Az alkotó elmondása szerint a műfaj összetettsége a jelmezekre is kihat, sokszor kell „varázsolni”, egy pillanat alatt tetőtől talpig más karakterben megjeleníteni egy-egy szereplőt. A Billy Elliot érdekessége, hogy egy civil közegből emelkedik el a játék: a bányászfaluba beszivárognak egy balett-táncosnak készülő kisfiú álmai vagy éppen szorongásai, ezt a kettősséget kell a jelmezekben is érzékeltetni. A civil ruhák revü- és balettjelmezekké válnak a kisfiú álmaiban. Az előadás végig a valóság és a képzelet között mozog, mert a világot a kisfiú szemszögéből láttatja.

Kedvezményes jegyelővétel

A Billy Elliot – a Musical című produkciót július 29-én mutatják be az Operában. Az eredeti tervekkel ellentétben az Andrássy úton mutatkozik be a produkció, és csak később kerül át az Erkel Színházba. A jegyeket június 15-étől értékesítik, és a bemutatót megelőző napig kedvezményekkel, azaz Erkel színházi helyárakkal is várják a közönséget – a sorozatra a premiert követően már csak normál jegyárakkal lehet bejutni. Az Erkel Színházba már megváltott jegyeket június 15. után az intézmény Értékesítési Centrumában (Hajós u. 13-15.) az operaházi előadásokra érvényes belépőkre cserélik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Klasszikus

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház operett

Látványos show lesz a Cirkuszhercegnő a Margitszigeten

Az anekdota szerint egy rosszul elsült viccéből született Kálmán Imre nagyoperettje, a Cirkuszhercegnő, amelyet július 20-21-én játszanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.