A Magyar Állami Operaház 2015 februárjában jelentette be, hogy repertoárjára veszi Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John darabját. A musical a három Oscar-díjra is jelölt Billy Elliot című film történetére épül, amely egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen.
A musicalt a 2005-ös premier óta több mint 5 millió néző látta Londonban, világszerte pedig 11 millióan. Az Opera vezetése abban bízik, hogy a musical népszerűsége itthon ugyanúgy szárnyal majd, mint Angliában és Amerikában. A hazai változatot rendező Szirtes Tamás Kossuth- és Jászai-díjas művész több mint száz darabot vitt színre pályafutása során, köztük számos musicalt, például a Jézus Krisztus Szupersztárt és a Mary Poppinst is. A rendező a Fidelio kérdésére elmondta, a Billy Elliot a világ musicalirodalmának kiemelkedő darabja. A műfaj népszerűsége kapcsán megjegyezte, azért lehet olyan sikeres a musical, mivel a színház komplexitását képes felmutatni.
A címszerep rendkívüli nehézségű, a gyerekszereplőtől azonos prózai, énekesi és táncosi kvalitásokat kíván, ezen belül pedig ugyanolyan felkészültséggel kell például szteppelni, mint balettozni. A nyári bemutató és a további előadások szereposztását egyéves castingsorozat után hirdették ki. A rendező kiemelte, hogy a magyar Billyt és társait megtalálni komolyabb kihívásnak bizonyult, mint egy nagyobb lélekszámú és más oktatási szisztémával rendelkező országban, ám mindennek ellenére 7-8 alkalmas gyereket sikerült kiírni a főbb szerepekre, közülük többen a Magyar Táncművészeti Főiskola, valamint a Madách Musical Tánciskola növendékei. Szirtes Tamás elmondta, a végső szereposztás június végén dől el.
Szirtes Tamás a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)
A produkcióban a fiúk mellett a 9-12 éves korosztályból összesen 29 kislány vesz részt hármas szereposztásban, ők szintén a Madách Tánciskola ifjú hallgatói. A rendező a Fideliónak elmondta: „Az emberekben, gyerekben és felnőttben egyszerre van meg a késztetés jóra és rosszra. Bertolt Brecht mondta, hogy iszonyú a kísértés a jóra. Végül is nekünk csak annyi a dolgunk, hogy ezt felhasználjuk, jó példát mutassuk és lekössük az érdeklődésüket. A gyerekek hallatlanul nyitottak, befogadóak, velük dolgozni boldogság.”
A felnőtt szerepekben Ladinek Judit, Gallusz Nikolett, Auksz Éva, Stohl András, Tóth Sándor, Németh Kristóf, Simon Boglárka, Krassy Renáta, Csákányi Eszter, Bencze Ilona és Hűvösvölgyi Ildikó tűnik majd fel a sorozatban – a népszerű színészeket váltott szereposztásban láthatja a közönség. Szirtes Tamás rendező május végén arról számolt be, hogy a próbaidőszak első harmadát a nagy zenés számok betanulására fordították, hiszen a produkció nehézsége ezekben rejlik. A legbonyolultabb nagyképek elsajátítása után következik a prózai részek kidolgozása.
Stohl András: „Jó empátiás készségem van a gyerekekhez”
„Általában olyan produkciókban veszek részt, amik nagyon sok munkával járnak, de olyat még nem tapasztaltam, hogy gyerekek ennyire komolyan és keményen kell helyt álljanak” – mondta el a Fidelio kérdésére Stohl András, aki az Apa szerepében lesz majd látható. Hozzátette: „A darab egy kisfiúról szól, aki szó szerint végigtáncolja az előadást. Azt már elfogadtam, hogy egy felnőtt színésznek az a dolga, hogy reggel bejöjjön és dolgozzon, de ezt kisgyerekektől látni nagyon megható dolog” - emelte ki a színművész, aki számára új kihívást is tartogat az előadás: „Vettem már részt énekes-táncos produkcióban, de szteppelnem még nem kellett. A fináléban viszont egy komoly szteppszám vár majd rám!”
Stohl András a Billy Elliot - a Musical sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Magyar Állami Operaház)
A gyerekekkel való közös munka kapcsán Stohl András elmondta: „Azt hiszem, elég jó empátiás készségem van a gyerekekhez. Nagyon közvetlen tudok lenni velük és kifejezetten kedvelem őket. Ha pedig azt látom, hogy valaki komolyan akar dolgozni, az nekem nagyon szimpatikus. Azon leszek, hogy a színpadi munkában a prózai jeleneteknél segítsem őket, másfelől pedig megpróbálok apaként viselkedni velük a produkció alatt.”
Mindeközben a darab vizuális kivitelezése is zajlik. A díszletet Szlávik István tervei alapján valósítják meg a hazai non replica változatban, amely teljes szabadságot enged valamennyi alkotónak. A díszlettervező kiemelte: a helyszín nem tipikusan a musicalek fénylő színtere, hiszen a történet az 1980-as évek Angliájában játszódik, és egy bányászsztrájkkal indul. Ebbe a világba születik egy gyermek, akinek az útja a londoni balettszínházig vezet. A színpadi tér meghatározó eleme egy LED-fal lesz, melynek vetített képei az atmoszférateremtést segítik. Bemutatják egyrészt a thatcheri korszakot, másrészt az egyes helyszínekre – a gyártól a lakáson át a fénylő operajelenetig – jellemző látványvilágot. A mozgóképek forgatása és összeállítása már folyamatban van, a tervező a történelmi utalásokat archív dokumentumanyagokkal láttatja a hiteles kontextusábrázolás céljával.
A produkció jelmezei Kovács Yvette Alida tervei alapján készülnek. Az alkotó elmondása szerint a műfaj összetettsége a jelmezekre is kihat, sokszor kell „varázsolni”, egy pillanat alatt tetőtől talpig más karakterben megjeleníteni egy-egy szereplőt. A Billy Elliot érdekessége, hogy egy civil közegből emelkedik el a játék: a bányászfaluba beszivárognak egy balett-táncosnak készülő kisfiú álmai vagy éppen szorongásai, ezt a kettősséget kell a jelmezekben is érzékeltetni. A civil ruhák revü- és balettjelmezekké válnak a kisfiú álmaiban. Az előadás végig a valóság és a képzelet között mozog, mert a világot a kisfiú szemszögéből láttatja.
Kedvezményes jegyelővétel
A Billy Elliot – a Musical című produkciót július 29-én mutatják be az Operában. Az eredeti tervekkel ellentétben az Andrássy úton mutatkozik be a produkció, és csak később kerül át az Erkel Színházba. A jegyeket június 15-étől értékesítik, és a bemutatót megelőző napig kedvezményekkel, azaz Erkel színházi helyárakkal is várják a közönséget – a sorozatra a premiert követően már csak normál jegyárakkal lehet bejutni. Az Erkel Színházba már megváltott jegyeket június 15. után az intézmény Értékesítési Centrumában (Hajós u. 13-15.) az operaházi előadásokra érvényes belépőkre cserélik.