Zenés színház

Újabb kísérlet a bukaresti opera krízisének megoldására

2016.05.25. 11:12
Ajánlom
A 2013-as összevonás után most ismét szétválasztják Románia két legrangosabb dalszínházát, az eddig egy intézményként működő Bukaresti Nemzeti Operát és a Ion Dacian Operettszínházat.

A bejelentést Corina Suteu román kulturális miniszter tette. A tárcavezető elmondta, hogy május 25-én új ideiglenes főigazgatót nevez ki a bukaresti opera élére Beatrice Rancea személyében, és egyúttal elkezdődik a két dalszínház szétválasztásának jogi eljárása.

Bukaresti Nemzeti Opera

Bukaresti Nemzeti Opera (Fotó/Forrás: Joe Mabel - wikipedia)

Beatrice Rancea neve már korábban is felmerült lehetséges főigazgatóként, ő eddig a jászvásári (Iasi) operát vezette, amelyet néhány év alatt Románia egyik legszínvonalasabb dalszínházává tett.

Az operát és az operettszínházat 2013-ban vonta össze a román kormány azzal az elképzeléssel, hogy a két intézmény költségvetésének összevonásával több nemzetközi elismertségnek örvendő művészt hívhassanak meg a bukaresti produkciókra.

A két intézményt egy főigazgató vezette, az adminisztrációjuk is közös volt, ugyanakkor saját székhelyükön, saját társulattal működtek.

A szétválasztás azt követően merült fel, hogy a bukaresti operát április elején egy nemzetközi visszhangot keltő botrány rázta meg. Vlad Alexandrescu volt román kulturális miniszter új főigazgatót nevezett ki, aki leváltotta Johan Kobborg világhírű dán koreográfust és balettművészt az intézmény művészeti igazgatói tisztségéből. A Kobborgot támogató külföldi és a főigazgatót támogató román művészek között éles, nacionalista felhangoktól tarkított konfliktus alakult ki.

Több előadás elmaradt a bukaresti operában dúló belviszály miatt

Közleményben kért bocsánatot a Bukaresti Állami Operaház, mert egy héten belül már a harmadik előadás maradt el az intézményben folyó belharcok miatt.

A miniszter több igazgatót is kinevezett egymás után a felek kibékítése reményében, de annyira elmérgesedett a helyzet, hogy végül Alexandrescunak mennie kellett a miniszteri posztról. A csaknem két hónapja tartó viták során kiderült, hogy az opera alkalmazottai elégedetlenek voltak a két dalszínház összevont működésével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.