Zenés színház

Újra játsszák a Sakkot

2010.07.19. 16:49
Ajánlom
A Sakk cselekménye két, a hetvenes évek végén játszódó sakkvilágbajnoki döntőn bonyolódik, ahol egy amerikai és egy szovjet sakkozó ül egymással szemben az asztalnál, a termen kívül azonban a két nagyhatalom verseng, valamint egy politikával átszőtt szerelmi négyszög is felrajzolódik.

Tim Rice már a hetvenes években akart írni egy "hidegháborús musicalt". Eleinte a kubai rakétaválság foglalkoztatta, 1979-re azonban megtalálta az amerikai és szovjet rivalizálás bemutatásának megfelelő terepét, a sakkot, és az eseményt, az 1972-es reykjavíki világbajnoki döntőt Bobby Fischer és Borisz Szpasszkij között, ahol a szembenállást a minél kihegyezettebben meg tudja mutatni. (A félreértések elkerülése végett azonban gyorsan jegyezzük meg, hogy bár kétségkívül vannak hasonlóságok a darabbeli Frederick Tumper és Fischer jelleme között, a szovjet sakkozók jellemét pedig Szpasszkij mellett Anatolij Karpov és Viktor Korcsnoj ihlette, a Sakk nem életrajzi vagy történelmi musical.) Hiába volt azonban a remek téma, ha nem talált hozzá zeneszerzőt, Andrew Lloyd Webber minden energiáját akkoriban ugyanis a Macskák kötötte le. Rice egy amerikai producer javaslatára találkozott az ABBA felével, Benny Andersonnal és Björn Ulvaeusszal. Egyes anekdoták szerint még a marinált pisztrángnál tartottak a menüben, máris megegyeztek az együttműködésben.

A Jézus Krisztus Szupersztárnál és az Evitánál már bevált recept szerint először a Sakk zenei anyaga jelent meg két bakelitlemezen 1984-ben. A konceptalbum kritikai és közönségsikert aratott, az amerikai és a brit eladási listák élére is került, az I Know Him So Well című duett (Elaine Page, Barbara Dickson) és a One Night In Bangkok (Murray Head) hónapokig a legnépszerűbb dalok közé tartozott. Négy számból készült videoklip, év végén pedig egy, több mint négyszázezer font befektetéssel, a Saab jelentős anyagi támogatásával létrehozott - és szép profittal zárult - koncertsorozaton adták elő a lemez dalait.

Ezen felbuzdulva hirdették meg a színházi premiert, azt azonban veszélyeztette egy rendező visszalépése, és a másodikként felkért Trevor Nunn Broadway-elfoglaltsága. Miután elhárult minden akadály - a Starlight Express New York-i premierjét elhalasztották -, Nunn szabaddá vált, és premierhez szükséges négymillió fontot összeszedték - a multimédiás díszlet mellett jelentős költség volt az előadásban közreműködő közel harminc tagú szimfonikus zenekar, és a majdnem ötven énekesből álló kórus -, a Sakkot 1986. május 14-én mutatták be a londoni Prince Edward Theatre-ben. A főszerepeket Murray Head, Elaine Page, Barbara Dickson és Tommy Körberg játszották, akik az előzetes jegyeladásokat szépen generáló lemezen is énekelték a dalokat. Ez a produkció három évig futott és 1209 alkalommal tűzték műsorra, majd az angol színházi szokásnak megfelelően országos turnéra indult, ami sikeresnek bizonyult. Az ősbemutató a színikritikusok szervezetének, a Critics' Circle-nek több díját is elnyerte, és a Lawrence Olivier-díjakat átadó ceremóniáról sem távoztak üres kézzel a közreműködők.

A West Enden elért népszerűséggel és haszonnal szemben az 1988-as Broadway-bemutató óriási anyagi bukást eredményezett, 68 előadás után levették a műsorról. Londonban a kritikusok dicsérték a musical intellektualitását és zeneiségét, a kritikák kiemelik a zenés színpadi hagyomány - Gilbert és Sullivan, a bécsi nagyoperett, az olasz opera, Rodgers és Hammerstein - jelenlétét a történetvezetésben és a zenei felépítésben, utóbbinál azonban természetesen az europop hatása, néhány ABBA-sláger motívuma is kimutatható. A pozitív visszajelzések ellenére az amerikai verzióhoz új dalok készültek, és a dramaturgiába is jelentősen beavatkoztak, ennek köszönhetően módosult a cselekmény, a prózai szöveg, a főleg magyarázó dialógusok a teljes darab mintegy harmadára nőttek. (A rövid széria ellenére a Drama Desk Award- és a Tony-jelöléseket is kapott a produkció, a Broadway-szereposztással felvett albumot pedig Grammyre nominálták.) A sikertelenséghez az említett módosítások nagyban hozzájárultak, ám érdekes módon az egy évvel később, a Carnegie Hallban előadott koncertverzió elismerést aratott.

A Sakk nem tartozik az agyonjátszott musicalek közé, és a vasfüggöny leomlásával úgy tűnhetett, aktualitását veszti, és elfelejtődik. Ez azonban nem így történt, időről időre felbukkan szerte a világon - igaz, az ausztrál változatban még a Broadway-változathoz képest is újabb, még zavarosabbá tevő módosításokat tettek -, 2009-ben a BBC2  rádióadó hallgatói a hetedik legfontosabb musicalnek szavazták meg, két évvel ezelőtt pedig a londoni a Royal Albert Hallban mutattak be egy koncertverziót. Ezt a dalsorrendet tekinti hivatalosnak és véglegesnek a szerzőtrió, és ezt adják elő Budapesten is a szabadtéri világpremieren.

A próbából ide kattintva kaphatnak ízelítőt.

Augusztusban 6-án és 7-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Sakk című musical. A produkciót ősztől a Magyar Színházban játsszák. A előadás rendezője a Vámpírok bálját színpadra állító Cornelius Baltus, koreográfusa a West Endről érkező Karen Bruce, és szintén Londonból jön a világítás tervezője, Christopher Hirst. A látványért Kentaur felel, az előadás karmestere Köteles Géza. Anatoi Szergijevszkijt Egyházi Géza és Bot Gábor, Frederick Tumpert Szemenyei János és Csordás Levente játsszák. Florence Vassy szerepét Sári Éva, Szvetlanát Koós Réka énekli, Kecskés Tímea pedig mindkét szerepben látható. A bíró ezúttal Kiss Ernő Zsolt és Bot Gábor lesz, míg Alekszander Molokovként Gábor Géza vendégeskedik az Operaházból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.