Zenés színház

„Üljek otthon, csináljam a semmit?” – René Kollo 80 évesen tér vissza a színpadra

2018.03.09. 09:51
Ajánlom
A legendás Wagner-tenor újra a rivaldafénybe lépett, 15 állomásos turnéra indul, de azt mondja, hogy Bayreuth úgy rossz, ahogy van, és a hotelszobájával sincs megelégedve.

René Kollo, aki egykoron Solti Györggyel készített lemezeket, és ünnepelt tenor volt Bayreuth-ban, interjút adott a Berliner Morgenpost újságírójának, aki természetesen megkérdezte tőle, hogy jár-e operába. „Nem eleget.

Az a helyzet, hogy régóta benne vagyok már, a legjobb emberekkel léptem fel, és ha bemegyek az operába, tíz perc múlva már paprikás hangulatban vagyok, mert hallom, hogy mi nem jó.

A nagyágyú tenoristának a modern rendezésekről is megvan a véleménye: „Az, ami rendezői munka címén történik, egyszerűen nonszensz. Sok rendező nem az operát rendezi, hanem a saját ámokfutását, miközben a bankszámlájuk roskadozik a pénztől. A fenének kell az ilyen!”

Az, hogy borzalmas rendezések vannak, részben a kritikusok hibája Kollo szerint. „A kritikusnak állandóan színházba kell járnia. Ami persze szörnyű. És örül, ha a darabot, amit már százszor látott, végre máshogy adják elő. Még ha hülyén is, akkor is jobb így neki. Szóval megírja, hogy mindez milyen érdekes, a színház meg tönkremegy.”

A Wagner-szerepeiről ismert tenor így Bayreuth-ba sem igazán teszi be a lábát, legfeljebb próbaidőszakban, amikor is megiszik pár sört az ott dolgozókkal.

Bayreuth szenzációsan jó színház volt mind az énekesek, mind a rendezők tekintetében – húsz évvel ezelőtt

– mondja. Ahhoz a kérdéshez kapcsolódva, hogy Wolfgang Wagnerrel annak idején összerúgta a port, Kollo elmondja, hogy soha semmit nem bánt meg az életében. „Mert minden az életemhez tartozik, a jó és a rossz is. Ha másként lenne, akkor meg bánhatnék mindent, esetleg fejbe lőhetném magam.”

René Kollo tavaly, november 20-án ünnepelte 80. születésnapját, és sokat írtak róla az újságot. Persze, ő nem olvasott el semmit. „Nem olvasok újságot harminc éve” – mondja. „Jó, hogy mi találkozunk, beszélgetünk, de az újság, a politika, az összes agyament dolog, nem kell az nekem.”

René Kollo 2013-ban úgy nyilatkozott, hogy fárasztja már színpadon lenni, most viszont újra koncertturnéra indul. „Mit csináljak? Üljek otthon, és csináljam a semmit? Lesz tizenöt koncert, aztán meglátjuk.” Nem búcsúkoncertekről lesz szó, mert az „olyan, mint a halál”. „A hangom még mindig jó. Nem ismerek tenort, aki ennyi idősen elmondhatja ezt magáról.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.