Zenés színház

Urbánus mai mese

2011.12.05. 15:07
Ajánlom
Tracollo a bonyodalmak közepette a genfi törvényre hivatkozik, a vászon árnyjátékán késes üldözés folyik, a végkifejlet héttérképe pedig (most éppen) tévén meccset néző férfitársaságot mutat.

Livietta e Tracollo című buffo-intermezzót Pergolesi a Hadrianus Szíriában című komoly operája szüneteire komponálta, és Erzsébet spanyol királynő születésnapja alkalmából mutatták be Nápolyban. Ez - mármint az, hogy egy hosszabb és emelkedettebb hangvételű mű felvonásai között elhangozzék egy rövid, vidám közjáték - bevett gyakorlat volt a 18. században, olyannyira, hogy a jóval nagyobb karriert befutott Az úrhatnám szolgáló is buffo-intermezzónak készült eredetileg.

A hajdani, kevés szereplős közjátékokat ma általában kisoperának mondjuk, s jó néhány nyári fesztivál kutatja elő azokat, mint elfeledett gyöngyszemeket. Pedig annak idején igen sikeresek és játszottak voltak, a Livietta e Tracollo népszerűsége például keletkezése után húsz évig töretlenül tartott. A darab újabban reneszánszát éli nem csak Európában, de Magyarországon is, ahol 2004-ben elsőként Anger Ferenc állította színpadra Sárospatakon a Zempléni Fesztivál keretében, hat év múlva pedig a debreceni Opera Comica Lasagna mutatta be a zeneszerző születésének 300. évfordulóját megünneplendő. Ugyanez az ok késztette a szegedi alkalmi társulást, a Barboncás Egyesület és a barokk zenét játszó Zenergia Együttes tagjait, valamint a vendégművészeket a darab bemutatására, amely végül 2011-re csúszott át.

A rendező, Kiss Ágnes, saját bábművész múltjából és alternatív színházas jelenéből következően mintegy összművészeti bemutatót tervezett, kikerülve a hagyományos értelemben vett lejárós-eljátszós történetmesélést. Helyette a (valójában) cselekménytelen operácska kimondatlan rétegeit, azaz a tettek mozgatórugóit és a szerelmespár kendőzetlen vágyait mutatta meg látványban, s színészi játékban egyaránt. A mögöttes tartalmak kivetítődése többek között árnyjáték formájában zajlik - az előadásban kizárólag ily módon részt vevő - néma szereplő szolgák (Balasi Jolán és Nikodémusz Hajnalka bábszínészek) által. De ezt a célt szolgálják a háttérre vetített, asszociatív, képregény stílusú rajzok s montázsolt fotók is, továbbá a színpad közepén álló egyetlen berendezési tárgy, az "egyszer fent, másszor lent"-et jelképező mérleghinta, s nem utolsó sorban a stilizált és a mimusjáték határán mozgó színészi jelenlét. Általuk nyernek alakot a kimondott szónak olykor nagyon is ellentmondó, rejtett lélekállapotok, s így vetítődik előre (a projektor révén szó szerint) a párkapcsolat vágyott-rettegett jövőképe, a happy end múltával esedékes helyzet. Mert hiszen ez az opera is arról szól, amiről a többi vígopera: miként végzik egymás karjában annyi cselszövés és bosszú után az egymásnak termett szerelmesek.

Az eredeti népies idill helyett Kiss Ágnes - sorok mögötti - olvasatában egy mai koordináták közé helyezett burleszket kapunk, amely a felszíni játék mellé a jellemek burkolt mélységeit is az előadásba emeli igencsak vérbő, fekete humorral. Anger Ferenc fordítása egyszerűen frenetikus, azon kívül, hogy eleven köznapiság jellemzi, bővelkedik kortárs kiszólásokban. A paraszti vaskosság nála urbánus folklórrá alakul, így maisága okán a librettó külön élvezeti cikké nő, amit a közönség hálásan lereagál, valószínűleg hasonló intenzitással, mint a kétszázhetvenöt évvel ezelőtti elődök a mű bemutatásának az idején.

Tracollo szerepében egyenesen lubickol Cseh Antal. A figurát hézag nélkül húzza saját habitusára, élvezettel játssza a svihákot, és teljesíti a rendező antioperás kéréseit, ha kell bicikliző mozdulatokkal, máskor libikókázva, esetleg a színpadnyílás szélébe kapaszkodva énekel. Dulics Tímea Livitta szerepében minden szempontból illő párja, jól hozza a talpraesett, bosszúszomjas, de ügyesen számító nőt, s bár színpadi rutinja csekélyebb Cseh Antalénál, a közös-kölcsönös játékkedv, s összepasszoló, telt énekhangjuk élvezetessé teszi kettősüket.

Míg a fent említett két magyarországi bemutató zongorakísérettel zajlott, a szegedi előadás a Zenergia Együttes közreműködésével valósult meg, amelynek tagjai Pergolesi zenéjének interpretálása mellett aktív közreműködői az előadásnak. A csembaló mellett ülő Rátkai András például nyitányt komponált az operácska elé, az előadás folyamán pedig Fazekas-Keszera Ágnes (brácsa), Greksa Márta (hegedű), Szabó Dóra (cselló) és Szvetnyik Margit (hegedű) egy-egy megjegyzéssel verbálisan is reagálnak Tracollo kételyeire.

A produkciót teljesen kézenfekvően a Kövér Béla Bábszínház fogadta be, s a szórólapon a rendező a darab műfaji meghatározásaként az "opera félárnyékban" kifejezést használja. Pontos a definíció, hiszen az előadás egyként utal a technikára, s a lélek sötét rejtelmeire.


Livietta e Tracollo - Kövér Béla Bábszínház, Szeged

Szerző: G. B. Pergolesi

Magyar szöveg: Anger Ferenc

Szereplők:

Livietta: Dulics Tímea

Tracollo: Cseh Antal

Zenészek: Fazekas-Keszera Ágnes - brácsa, Greksa Márta - hegedű, Szabó Dóra - cselló, Szvetnyik Margit - hegedű, Rákai András - csemballó, korrepetitor

Bábosok: Nikodémusz Hajnalka, Balasi Jolán

Látvány: Simon Ágnes, Varga Gábor Farkas

Díszlet: Kiss Attila Etele

Jelmez: Szűcs Eszter Anita, Német Ilona

Asszisztens: Tóth Andrea

Fény, hang: Harmath Sándor, Hímer István

Rendezte: Kiss Ágnes

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Színház

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 
Könyv

Online várja a vásárlókat az ország egyik legnagyobb könyvesbolthálózata

Habár a Líra könyvesboltok ideiglenesen bezártak, a weboldal segít abban, hogy senki se maradjon könyvek nélkül a karantén alatt. A Líra Könyv Zrt. sajtóközleménye.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.
Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.