Zenés színház

"Vad bacchanáliára nem kell számítani"

2014.04.16. 07:25
Ajánlom
Két kortárs kisoperát, Dubrovay László és Vidovszky László műveit mutatja be április 17-én a Budapesti Operettszínház. A rendhagyó, pajzán és feminista felhangokat sem nélkülöző estéről Somogyi Szilárd rendezővel beszélgettünk. INTERJÚ

- Az est elnevezése Férfiak célkeresztben. Mi alapján állt össze a koncepció?

- Dubrovay László Váltságdíj és Vidovszky László Nárcisz és Echó című műveihez kerestünk egy közös nevezőt, hívószót. Az egyik vígopera, pozitív végkifejlettel, a másik egy tragikus kisopera, amely Nárcisz halálával végződik, de mindkettőben masszívan benne van a férfi-nő viszony: az egyikben szexéhes nők, a másikban nimfák zavarják össze alaposan a férfiakat.

- A történet az első esetében meglehetősen pikáns: kielégületlen asszonyok csapata elrabol valakit...

- ... méghozzá egy kormányzófőnököt, és ezért összeül egy válságstáb. Oratorikusan, olaszul ez a mű 1999-ben már elhangzott a Vígadóban, de színpadon még nem szerepelt, úgyhogy ebben az értelemben ősbemutató. Baranyi Ferenc felújította a librettót, és elrepítettük a történetet Dél-Amerikába. A válságstáb váltságdíjat ajánl szeretett vezetőjéért, de a nőknek igazából egy nagyon kis összegre van csak szükségük, mert a főnök bizonyos problémákkal küszködik, és arra, amire akarták, nem tudják használni. A főnök ázsiója azonban nem érhet ilyen keveset, ezért a válságstáb feltornássza az összeget.

- Nehéz megállni a kérdést: mennyire nyíltan érvényesül a testiség az előadásban?

- Vad bacchanáliára nem kell számítani, nincsen szex a színpadon, a történet pont erről szól. (Nevet.) Sokkal inkább a humorról és az emberek kiszolgáltatottságának kifigurázásáról van szó. Ezzel szemben a Nárcisz és Echó olyan valós, mai problémákat jár körül, hogyan viszonyul a társadalom az egyes emberhez, hogyan válik kitaszítottái valaki, ha nem felel meg bizonyos normáknak. 

- Nárcisz, aki az önimádatról híres, itt most áldozattá válik?

- Ebben az olvasatban eredendően nem önimádó. Az igazi szerelmet, az igazi emberi kapcsolatokat keresi, nem  a testi szükségletek kielégítését célzó őrületet. Az elején még tetszik neki az Echó, aztán olyat lát, amivel nem akar azonosulni. Aszépséget, az igazat keresi, ezért utasítja el a nimfákat, akik emiatt átkot kérnek rá, amitől ő önimádó lesz.

- A Váltságdíjban ehhez hasonlóan rajzolódik ki az egyén, a hatalom és társadalom viszonya?

- Ha a Nárcisszal ebben a kérdésben párhuzamba szeretném állítani, akkor az önimádat itt is megnyilvánul: van egy idol, akiről kiderül, hogy nem is olyan, mint mások elképzelték. Ha az ember önmagáról, vagy a világ róla alkotott képe összeomlik, akkor az óhatatlanul olyan konfliktust szül, amit érdemes színpadra vinni. Ezt is boncolgatom a Váltságdíjban, de emellett meg kell tartani a humorát, a könnyedségét.

- Kortárs operákról lévén szó, mennyire lesz formabontó a színpadi megjelenítés?

- A Váltságdíjban megpróbáltam a mai kor lenyomatát, egy számítógépes őrültekházát megjeleníteni, ahol rengeteg az információ, jönnek-mennek a hírek. Használunk wifit, kivetítőt, lesz élő bejelentkezés. Ez a válságszoba, az a bunkerdíszlet változik majd át Nárcisz nyíltabb világává, amely inkább egy képzőművészeti installáció, egy tükörlabirintus, amelyben az ember mindig önmagával találkozik. Mindenképp azt szerettem volna - és ebben a tervező, Turi Erzsi partnerem volt - hogy az első legyen realisztikusabb, és ez változzon át a másodikban egy szürreális képpé.

- Korábban az Operettszínházban az operák, például három éve Puccini Gianni Schicchije és a Mario és a varázsló nagyszínpadon szerepeltek. A Férfiak célkeresztben"hogyhogy a Raktárszínpadon lesz látható?

- Annyira intim mind a két történet, hogy szerintünk sokkal jobban érvényesülnek egy ilyen típusú színházi térben. A Miskolci Operafesztiválon nagyszínpadra kerül fel mindkét előadás, a Váltságdíj pedig teljes nagyzenekaros feldolgozásban fog megszületni. Most még csak két zongora kíséri. A Nárcisz és Echót eleve kis partitúrára írta a szerző.

- A közönségük könnyedebb műfajokhoz szokott. Mennyire lesz befogadható a zene?

- DubrovayVáltságdíja kifejezetten jól megszerkesztett, dramatikus zene, amiben nagyon könnyen lehet rendezni, mert rengeteg konkrét zenei instrukciót ad. Ha meg kellene fejtenem, a férfiaknak a szögletessége, a nőknek a bája, a gömbölydedsége van belefogalmazva, és a kettő nagyon szépen elkülönül: a női dallamok dallamosabbak, a férfiak merevek, adott pillanatban kiszolgáltatottak. Ez a stílus nehezebben befogadható, a történet viszont szórakoztatóbb, mint a Nárciszban, ahol sokkal dallamosabbak a megoldások, és olyan elementárisan sodró történet van, amely rengeteg asszociációra ad lehetőséget az alkotónak.

- Elfújta a szél, Veled, Uram!, Szerdán tavasz lesz, Erdei kalamajka - sok mindent rendezett már az Operettszínházban. Ez az első operaelőadása?

- Egy operát már rendeztem Pécsett, Donizetti Boleyn Annáját. Kortárs operát viszont még nem, ezért is örülök a lehetőségnek, hogy Kerényi Miklós Gábor rám bízta ezeket a műveket. Már mind a két darabot tudom oda-vissza, ami azért jó, mert nem kérek olyat az énekesektől, amit ne tudnának megcsinálni. Ha én fejen állva ki tudom énekelni a kétvonalas H-t, akkor ők is... Ennek az az előzménye, hogy a musicalének mellett tanultam klasszikus éneket is, sőt, jazzt is, és ez nagyon fontos egy zenés rendező esetében. Sokáig azt akarták, hogy menjek konziba, és legyek operaénekes, de ez ellen tiltakoztam. Viszont a megszerzett tudást ilyenkor jól kamatoztatom.

- Mennyire kerülnek "célkeresztbe" a férfiak, mit tudunk meg róluk az este folyamán?

- Azt, hogy mi, férfiak végtelenül önzőek vagyunk, és az orrunk hegyénél nem látunk tovább. Olyan dolgok, pillanatok mellett megyünk el, amiket meg kéne élni, és erre csak későn döbbenünk rá. Tehát alapvetően ez egy olyan este lesz az Operettszínházban, ahol az amazonok győznek...

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Színház

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.
Zenés színház videó

A sivatag Párizsa – dokumentumfilm készült az OPERA dubaji vendégjátékáról

A Magyar Állami Operaház szeptemberi turnéjáról készült film – amely bemutatja az előadások hátterét, és hogy hogyan készülnek a művészek az eltérő kulturális közegben – cikkünkben, valamint az intézmény közösségimédia-felületein megtekinthető.
Zenés színház ajánló

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Zenés színház interjú

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház gyász

88 éves korában elhunyt Kálmán Yvonne, a világhírű zeneszerző, Kálmán Imre lánya

A világhírű magyar zeneszerző, Kálmán Imre lányát hosszú betegség után, életének 89. évében érte a halál. November 7-én, pénteken hunyt el Los Angelesben.