Zenés színház

"Vad bacchanáliára nem kell számítani"

2014.04.16. 07:25
Ajánlom
Két kortárs kisoperát, Dubrovay László és Vidovszky László műveit mutatja be április 17-én a Budapesti Operettszínház. A rendhagyó, pajzán és feminista felhangokat sem nélkülöző estéről Somogyi Szilárd rendezővel beszélgettünk. INTERJÚ

- Az est elnevezése Férfiak célkeresztben. Mi alapján állt össze a koncepció?

- Dubrovay László Váltságdíj és Vidovszky László Nárcisz és Echó című műveihez kerestünk egy közös nevezőt, hívószót. Az egyik vígopera, pozitív végkifejlettel, a másik egy tragikus kisopera, amely Nárcisz halálával végződik, de mindkettőben masszívan benne van a férfi-nő viszony: az egyikben szexéhes nők, a másikban nimfák zavarják össze alaposan a férfiakat.

- A történet az első esetében meglehetősen pikáns: kielégületlen asszonyok csapata elrabol valakit...

- ... méghozzá egy kormányzófőnököt, és ezért összeül egy válságstáb. Oratorikusan, olaszul ez a mű 1999-ben már elhangzott a Vígadóban, de színpadon még nem szerepelt, úgyhogy ebben az értelemben ősbemutató. Baranyi Ferenc felújította a librettót, és elrepítettük a történetet Dél-Amerikába. A válságstáb váltságdíjat ajánl szeretett vezetőjéért, de a nőknek igazából egy nagyon kis összegre van csak szükségük, mert a főnök bizonyos problémákkal küszködik, és arra, amire akarták, nem tudják használni. A főnök ázsiója azonban nem érhet ilyen keveset, ezért a válságstáb feltornássza az összeget.

- Nehéz megállni a kérdést: mennyire nyíltan érvényesül a testiség az előadásban?

- Vad bacchanáliára nem kell számítani, nincsen szex a színpadon, a történet pont erről szól. (Nevet.) Sokkal inkább a humorról és az emberek kiszolgáltatottságának kifigurázásáról van szó. Ezzel szemben a Nárcisz és Echó olyan valós, mai problémákat jár körül, hogyan viszonyul a társadalom az egyes emberhez, hogyan válik kitaszítottái valaki, ha nem felel meg bizonyos normáknak. 

- Nárcisz, aki az önimádatról híres, itt most áldozattá válik?

- Ebben az olvasatban eredendően nem önimádó. Az igazi szerelmet, az igazi emberi kapcsolatokat keresi, nem  a testi szükségletek kielégítését célzó őrületet. Az elején még tetszik neki az Echó, aztán olyat lát, amivel nem akar azonosulni. Aszépséget, az igazat keresi, ezért utasítja el a nimfákat, akik emiatt átkot kérnek rá, amitől ő önimádó lesz.

- A Váltságdíjban ehhez hasonlóan rajzolódik ki az egyén, a hatalom és társadalom viszonya?

- Ha a Nárcisszal ebben a kérdésben párhuzamba szeretném állítani, akkor az önimádat itt is megnyilvánul: van egy idol, akiről kiderül, hogy nem is olyan, mint mások elképzelték. Ha az ember önmagáról, vagy a világ róla alkotott képe összeomlik, akkor az óhatatlanul olyan konfliktust szül, amit érdemes színpadra vinni. Ezt is boncolgatom a Váltságdíjban, de emellett meg kell tartani a humorát, a könnyedségét.

- Kortárs operákról lévén szó, mennyire lesz formabontó a színpadi megjelenítés?

- A Váltságdíjban megpróbáltam a mai kor lenyomatát, egy számítógépes őrültekházát megjeleníteni, ahol rengeteg az információ, jönnek-mennek a hírek. Használunk wifit, kivetítőt, lesz élő bejelentkezés. Ez a válságszoba, az a bunkerdíszlet változik majd át Nárcisz nyíltabb világává, amely inkább egy képzőművészeti installáció, egy tükörlabirintus, amelyben az ember mindig önmagával találkozik. Mindenképp azt szerettem volna - és ebben a tervező, Turi Erzsi partnerem volt - hogy az első legyen realisztikusabb, és ez változzon át a másodikban egy szürreális képpé.

- Korábban az Operettszínházban az operák, például három éve Puccini Gianni Schicchije és a Mario és a varázsló nagyszínpadon szerepeltek. A Férfiak célkeresztben"hogyhogy a Raktárszínpadon lesz látható?

- Annyira intim mind a két történet, hogy szerintünk sokkal jobban érvényesülnek egy ilyen típusú színházi térben. A Miskolci Operafesztiválon nagyszínpadra kerül fel mindkét előadás, a Váltságdíj pedig teljes nagyzenekaros feldolgozásban fog megszületni. Most még csak két zongora kíséri. A Nárcisz és Echót eleve kis partitúrára írta a szerző.

- A közönségük könnyedebb műfajokhoz szokott. Mennyire lesz befogadható a zene?

- DubrovayVáltságdíja kifejezetten jól megszerkesztett, dramatikus zene, amiben nagyon könnyen lehet rendezni, mert rengeteg konkrét zenei instrukciót ad. Ha meg kellene fejtenem, a férfiaknak a szögletessége, a nőknek a bája, a gömbölydedsége van belefogalmazva, és a kettő nagyon szépen elkülönül: a női dallamok dallamosabbak, a férfiak merevek, adott pillanatban kiszolgáltatottak. Ez a stílus nehezebben befogadható, a történet viszont szórakoztatóbb, mint a Nárciszban, ahol sokkal dallamosabbak a megoldások, és olyan elementárisan sodró történet van, amely rengeteg asszociációra ad lehetőséget az alkotónak.

- Elfújta a szél, Veled, Uram!, Szerdán tavasz lesz, Erdei kalamajka - sok mindent rendezett már az Operettszínházban. Ez az első operaelőadása?

- Egy operát már rendeztem Pécsett, Donizetti Boleyn Annáját. Kortárs operát viszont még nem, ezért is örülök a lehetőségnek, hogy Kerényi Miklós Gábor rám bízta ezeket a műveket. Már mind a két darabot tudom oda-vissza, ami azért jó, mert nem kérek olyat az énekesektől, amit ne tudnának megcsinálni. Ha én fejen állva ki tudom énekelni a kétvonalas H-t, akkor ők is... Ennek az az előzménye, hogy a musicalének mellett tanultam klasszikus éneket is, sőt, jazzt is, és ez nagyon fontos egy zenés rendező esetében. Sokáig azt akarták, hogy menjek konziba, és legyek operaénekes, de ez ellen tiltakoztam. Viszont a megszerzett tudást ilyenkor jól kamatoztatom.

- Mennyire kerülnek "célkeresztbe" a férfiak, mit tudunk meg róluk az este folyamán?

- Azt, hogy mi, férfiak végtelenül önzőek vagyunk, és az orrunk hegyénél nem látunk tovább. Olyan dolgok, pillanatok mellett megyünk el, amiket meg kéne élni, és erre csak későn döbbenünk rá. Tehát alapvetően ez egy olyan este lesz az Operettszínházban, ahol az amazonok győznek...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.
Színház

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Vizuál

A magyar film vörös démona - Mezei Mária

A búgó hangú végzetasszonya filozófiát hallgatott az egyetemen mielőtt a színpadot és a filmet választotta. 1909. október 16-án született Kecskeméten Mezei (Mezey) Mária színésznő.
Klasszikus

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Zenés színház hír

José Carreras lesz a miskolci operafesztivál díszvendége

José Carreras hangversenyével nyílik 2020-ban a 20. Bartók Plusz Operafesztivál Miskolcon, a rendhagyó koncert helyszíne a város jégcsarnoka lesz.
Zenés színház interjú

Egy pálya emlékezete – Ferruccio Furlanetto az Erkel Színházban

A világhírű basszus, Ferruccio Furlanetto tavasszal ünnepelte hetvenedik születésnapját. Szó sincs azonban lezárásról, helyette a jövőbe tekint, és eközben az Erkel Színházban felidézi pályája fő állomásait.