Zenés színház

Vajda Gergely: "A semmiből születnek művek az Armelen"

2017.06.03. 10:18
Ajánlom
Az Armel Opera Festival művészeti vezetője szerint a Tosca is kortárs opera volt valamikor, a jó közönség pedig nyitott az újdonságokra. Június végén Alföldi Róbert rendezésével, Rufus Wainwright operájával kezdődik a fesztivál.

- A kortárs operára fokozottan érvényes a szabály, miszerint nagyon jónak kell lennie, különben nagyon rossz lesz. Figyelnek erre az Armel Operafesztiválon?

- Minden ismeretlen darabra igaz, legyen az színház vagy opera, hogy tűpontosan meg kell csinálni ahhoz, hogy először már működjön.

De emlékezzünk arra, hogy a Toscát is előadták valamikor először!

A műfajjal való kísérletezés, illetve az, hogy bevállalunk olyan dolgokat, amiket a nagy kőszínházak és operaházak nem, mutatja, hogy az opera folyamatosan él, alakul. Mozart, Verdi, Bartók nagyon praktikusan gondolkodtak egy mű színpadra állításának, belenyúltak, húztak a kottából, ha a produkció azt követelte meg. Debussynek át kellett írnia a Pelléast, mert nem volt idő átrendezni a díszletet. Nekünk hasonló napi tapasztalataink vannak, és az Armel Operafesztivál abban érdekes, mert bele lehet pillantani, hogy születik egy mű a semmiből.

- Hogyan találnak rá ezekre a kevéssé ismert művekre?

- Rufus Wainwright operájára én találtam rá, amikor a Metropolitanben be akarták mutatni, volt körülötte egy kisebb botrány. A Met azt akarta, hogy angolul hangozzon el, Wainwright erre azt mondta, hogy nem, ő franciául írta meg. A bemutató így elmaradt, később a City Operában és Torontóban viszont előadták. Az Armel egyik lényege, hogy olyan partnereink vannak, akik ajánlásokat tesznek nekünk, mi meghívjuk ezeknek az operaházaknak a művészeti vezetőit, és eldöntjük, hogy egy-egy mű megfelelő-e fesztivál számára. Ez egy másfél-kétéves folyamat, ami egyáltalán nem hosszú ebben a szakmában.

Vajda Gergely

Vajda Gergely (Fotó/Forrás: MTVA)

- Egyszerre énekverseny és kortárs operafesztivál az Armel. Elveszik ebben a fúzióban a rendezői és az énekesi színház kontrasztja?

- Részben van értelme rendezői színházról beszélni; ha egy Gluck- vagy egy Donizetti-operát veszünk elő, akkor a zenével kapcsolatban már számíthatok rá, mit fogok hallani, tehát a rendezés okozhat meglepetést. (Hozzáteszem, az idén előadott Donizetti-műről én sem hallottam korábban.) Rufus Wainwright operájáról viszont nem tudhatunk semmit, és

itthon az az előadás lesz referenciapont, amit Alföldi Róbert most megrendez.

Egyszerre felelősség és szabadság az ilyesmi – úgy tudjuk alakítani az operáról alkotott képet, ahogy azt például Oláh és Nádasdy tette a Bánk bánnal.

- Sokan viszolyognak a kortárs operától. Mit mondana nekik?

- Ne viszolyogjanak! Be kell ülni a moziba, meg kell nézni a filmet. A számomra ideális közönségnek nincsen prekoncepciója. Esetleg tudja, ki az a Székely Kriszta, ki az az Alföldi Róbert – az operához sok dolog kell, és valamelyik csak csábító a közönség számára. Én nem hiszek abban, hogy a hazai közönség maradi lenne, Bécsben, New Yorkban és itthon is van a közönségnek egy konzervatívabb és egy haladóbb része. Mi, az Armel brandjével mindig haladó, de minőségi produkciókat szeretnénk létrehozni. Olyan ez, mint azok az éttermek, ahol nincs étlap.

Nem tudom, mit fogok majd kapni, de bízhatok benne, hogy a Michelin-csillagos séf nem főz majd rosszat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Junior Prima – Öt fiatal tehetséget jutalmaztak

Újabb kiválóságokkal gyarapodott a Junior Prima Díjasok családja, miután október 16-án öt fiatal művészt díjaztak színház- és filmművészet kategóriában. A harminc év alatti tehetségeknek járó elismeréseket a Takarék Csoport támogatásával adták át.
Klasszikus

Énekelheti-e nő a férfihangra írt Schubert-dalciklust?

Baráth Emőke és Razvaljajeva Anasztázia a Téli utazást adták elő a Zeneakadémián: tenor helyett egy szopránt, zongora helyett a hárfa hangját hallottuk. Jól jártunk vele.
Plusz

„Tartózkodjunk az életvitelszerű embertelenségtől!” – Több százan tüntettek a hajléktalanok mellett

Október 14-én délután 5 órakor majd’ száz író és költő szöveges idézeteivel tüntettek a Parlament előtt a hétfőn hatályba lépő szabálysértési törvény új módosítása ellen.
Klasszikus

Kihirdették a Central European String Quartet zeneszerzőverseny díjazottjait

Kihirdették a Central European String Quartet (CESQ) nemzetközi zeneszerzőverseny díjazottjait, a megmérettetésre 75 pályamű érkezett.
Könyv

Hat a gyerekek képességeire, ha könyvek közt nőnek fel

Az olvasás hatásairól már számos tanulmány született, most azonban azt vizsgálták, mi a helyzet, ha a gyerekek környezetében vannak könyvek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

A színpad csodát tesz vele – Gubik Petra

Különleges személyisége és hangi adottságai a legjelentősebb zenés-színésznők sorába emelték a Budapesti Operettszínház friss Junior Prima-díjas művészét, Gubik Petrát.
Zenés színház opera

Fischer Iván Falstaffja lenyűgözte az olasz közönséget

Hangos sikerrel indította el Fischer Iván Operatársulata (FIOT) és a Budapesti Fesztiválzenekar a Vicenzai Operafesztivált Olaszországban. Az együttes Verdi Falstaffjával és egy gálakoncerttel nyűgözte le a nemzetközi közönséget.
Zenés színház miskolc

Magyar zeneszerző a Bartók Plusz Operafesztivál döntősei között

A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál A jövő kulcsa elnevezéssel operaíró verseny hirdetett, a beérkezett művek közül négyet juttatott tovább az előválogató zsűri.
Zenés színház kult50

Baráth Emőke, a jó hír vivője

A tehetséges és gyönyörű szoprán első nemzetközi sikerét egy nadrágszerepben aratta a Julius Caesar Sestójaként. Baráth Emőke a KULT50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Balogh Ádám és Kocsis Krisztián beteg gyermekekért muzsikál

Október 21-én, a Zongoraáriák című koncerten ismét a súlyos betegséggel küzdő gyermekekért szól a zongora az Erkel Színházban.