Zenés színház

Vajda Gergely: "A semmiből születnek művek az Armelen"

2017.06.03. 10:18
Ajánlom
Az Armel Opera Festival művészeti vezetője szerint a Tosca is kortárs opera volt valamikor, a jó közönség pedig nyitott az újdonságokra. Június végén Alföldi Róbert rendezésével, Rufus Wainwright operájával kezdődik a fesztivál.

- A kortárs operára fokozottan érvényes a szabály, miszerint nagyon jónak kell lennie, különben nagyon rossz lesz. Figyelnek erre az Armel Operafesztiválon?

- Minden ismeretlen darabra igaz, legyen az színház vagy opera, hogy tűpontosan meg kell csinálni ahhoz, hogy először már működjön.

De emlékezzünk arra, hogy a Toscát is előadták valamikor először!

A műfajjal való kísérletezés, illetve az, hogy bevállalunk olyan dolgokat, amiket a nagy kőszínházak és operaházak nem, mutatja, hogy az opera folyamatosan él, alakul. Mozart, Verdi, Bartók nagyon praktikusan gondolkodtak egy mű színpadra állításának, belenyúltak, húztak a kottából, ha a produkció azt követelte meg. Debussynek át kellett írnia a Pelléast, mert nem volt idő átrendezni a díszletet. Nekünk hasonló napi tapasztalataink vannak, és az Armel Operafesztivál abban érdekes, mert bele lehet pillantani, hogy születik egy mű a semmiből.

- Hogyan találnak rá ezekre a kevéssé ismert művekre?

- Rufus Wainwright operájára én találtam rá, amikor a Metropolitanben be akarták mutatni, volt körülötte egy kisebb botrány. A Met azt akarta, hogy angolul hangozzon el, Wainwright erre azt mondta, hogy nem, ő franciául írta meg. A bemutató így elmaradt, később a City Operában és Torontóban viszont előadták. Az Armel egyik lényege, hogy olyan partnereink vannak, akik ajánlásokat tesznek nekünk, mi meghívjuk ezeknek az operaházaknak a művészeti vezetőit, és eldöntjük, hogy egy-egy mű megfelelő-e fesztivál számára. Ez egy másfél-kétéves folyamat, ami egyáltalán nem hosszú ebben a szakmában.

Vajda Gergely

Vajda Gergely (Fotó/Forrás: MTVA)

- Egyszerre énekverseny és kortárs operafesztivál az Armel. Elveszik ebben a fúzióban a rendezői és az énekesi színház kontrasztja?

- Részben van értelme rendezői színházról beszélni; ha egy Gluck- vagy egy Donizetti-operát veszünk elő, akkor a zenével kapcsolatban már számíthatok rá, mit fogok hallani, tehát a rendezés okozhat meglepetést. (Hozzáteszem, az idén előadott Donizetti-műről én sem hallottam korábban.) Rufus Wainwright operájáról viszont nem tudhatunk semmit, és

itthon az az előadás lesz referenciapont, amit Alföldi Róbert most megrendez.

Egyszerre felelősség és szabadság az ilyesmi – úgy tudjuk alakítani az operáról alkotott képet, ahogy azt például Oláh és Nádasdy tette a Bánk bánnal.

- Sokan viszolyognak a kortárs operától. Mit mondana nekik?

- Ne viszolyogjanak! Be kell ülni a moziba, meg kell nézni a filmet. A számomra ideális közönségnek nincsen prekoncepciója. Esetleg tudja, ki az a Székely Kriszta, ki az az Alföldi Róbert – az operához sok dolog kell, és valamelyik csak csábító a közönség számára. Én nem hiszek abban, hogy a hazai közönség maradi lenne, Bécsben, New Yorkban és itthon is van a közönségnek egy konzervatívabb és egy haladóbb része. Mi, az Armel brandjével mindig haladó, de minőségi produkciókat szeretnénk létrehozni. Olyan ez, mint azok az éttermek, ahol nincs étlap.

Nem tudom, mit fogok majd kapni, de bízhatok benne, hogy a Michelin-csillagos séf nem főz majd rosszat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.