Zenés színház

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

2018.11.15. 09:25
Ajánlom
Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.

Három darab hangzik el a 20. század első feléből a Teatro Massimo új produkciójában. Az estet Schönberg Kísérőzene egy filmjelenethez című, mintegy hétperces alkotás nyitja. Ez a problémás alkotás – lévén, hogy egy nemlétező mozgókép-jelenethez íródott – a rendező, Stefano Ricci számára épp megfelelő, hogy felvezesse vele a két egyfelvonásos operát: A sors kezét és A kékszakállú herceg várát.

Schönberg A sors keze (Die glückliche Hand) című egyfelvonásosa 1910-13 között született, és maga a zeneszerző írta a librettóját. Mindössze húsz perces; a cselekményben egy férfi arról panaszkodik, hogy a kedvese elhagyta egy másik, jobban, szebben öltözött gentleman miatt. Később a nő visszajön, a férfi visszafogadja, de a dolog megismétlődik. A nő egy követ rúg a férfi felé, amely szörnyeteggé válva a főszereplő hátára telepszik. Ezzel a nyitóképpel indul az opera, és ezzel is fejeződik be.

A kékszakállú herceg vára más szempontokból mutatja be ugyanezt a problémakört, és nagyobb teret is ad az értelmezésre. „A három mű nagyjából egy időben íródott” – avat be a programba Vajda Gergely a Fidelio megkeresésére. – „A Die glückliche Hand – más módon – , de hasonló a tematikájú, mint a Kékszakállú: vonzásokról, taszításokról, rossz emberi döntésekről szól.” A karmester elmondja, hogy Schönberg operájának női szerepe nem énekes szerep: „A kórus a férfi belső hangját adja, a nő pedig egy táncos – olyan, mint egy látomás.”

Arra a kérdésre, hogy miként viszonyul az olasz közönség a nem olasz gyökerű operairodalomhoz, Vajda Gergely így felel:

A Teatro Massimo Európa egyik legnagyobb operaháza, nemcsak méret szempontjából, hanem ambícióban is.

A Lulu, a Wozzeck is színpadra került már, a zenekara újzenei sorozatot is rendez. Érdeklődéssel várom ezt az előadást.”

A kékszakállú herceg vára című opera két énekese Schöck Atala és Bretz Gábor. „Schöck Atala debütál Juditként. Úgy vélem, amikor valaki először énekel egy szerepet, sokkal nyitottabb, mint amikor kész koncepcióval érkezik. Eddig egyszer dolgoztam az énekesnővel, a Magyar Állami Operaház Denevér-produkciójában.” A herceget alakító basszusénekessel sem most ismerkedtek meg: „Bretz Gábor Erkel István király c. operájának főszerepét énekelte a vezényletemmel és a Rádiózenekarral a Margitszigeten” – mondja, hozzátéve, hogy a közös munka igazán gyümölcsöző. „Ez nem utolsósorban az olasz ricci/forte alkotógárdának köszönhető, akik sajátos narratívába helyezték a három zenedarabot. Annyit már el tudok mondani, hogy sok mozgás lesz a színpadon, és a két operát egy prózai monológ köti össze.”

A produkciót a Teatro Massimo november 18-án mutatja be, de 20-án, 21-én, 25-én és 27-én is színpadra kerül.

Vajda Gergely: „Számomra Amerika volt a nagypályás foci”

Kapcsolódó

Vajda Gergely: „Számomra Amerika volt a nagypályás foci”

Az Egyesült Államok és Magyarország között osztja meg az életét, vezényel és zenét szerez, de ha valaki kastélyszobát adna neki, akkor sem vonulna vissza pulpitustól. Vajda Gergelyt Bartók-Pásztory-díjjal tüntették ki márciusban, ebből az apropóból beszélgetünk vele.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Zenés boldogságkeresés, minden korosztálynak - A kék madár az Operettszínházban

A kék madár új zenés változatát mutatta be az Operettszínház a Kálmán Imre Teátrumban. Az új változatról a rendezővel, Szenteczki Zitával, a zeneszerzőkkel Ádám Ritával és Darvas Benedekkel, valamint a szövegíróval, Závada Péterrel beszélgettünk. 
Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.
Zenés színház operett

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.