Zenés színház

Valhalla-benzinkút

2013.07.29. 14:56
Ajánlom
"Előbb tekintsék meg, aztán kövezzenek meg engem" - jelentette ki új Ring-interpretációjáról Frank Castorf még a fesztivál megnyitása előtt. Kívánsága bizonyos értelemben teljesült is: Bayreuth közönsége kifütyülte A Rajna kincsét a július 26-i premieren. A rendező nem jelent meg a színpadon az előadás után, bár egyesek szerint pusztán azért döntött így, mert a gesztust a tetralógia végére tartogatja.

Az előadásról szóló beszámolójában a DPA kritikusa úgy vélte, hogy A Rajna kincse különösen híján volt az ihletnek. Castorf - a berlini Volksbühne intendánsa - az 1960-as évek Amerikájába ültette át a darab cselekményét. A látványosan berendezett színpad, amely a Guardian recenzensét Tarantino világára emlékeztette, egy motelt vagy egy benzinkutat ábrázolt - ízlés szerint - a 66-os út mentén.

A koncepció sok eleme hatásvadász, ami néhol szórakoztató, de semmi esetre sem lebilincselő - vélekedett a DPA kritikusa. Castorf a premier előtt úgy nyilatkozott - idézte fel az újságíró -, hogy számára az új feldolgozás központi kérdése az, mi tölti be manapság az emberek szemében az arany szerepét. A rendező szerint ez pillanatnyilag az olaj. "Rendben, a történet egy benzinkúton játszódik, és Loge egy alkalommal olajat önt Alberich fejére, Castorf interpretációja azonban nem megy tovább a magyarázatban" - mutatott rá a kritikus, aki kevéssé rokonszenvezett a stricivé és nőkereskedővé avanzsált Wotannal (Wolfgang Koch), valamint a tulajdonaiként színre lépő Frickával (Claudia Mahnke) és Freiával (Elisabet Strid). Hasonlóképpen nem nyerte meg a tetszését Loge (Norbert Ernst) figurája sem, akit leginkább egy korai lesifotóshoz tudott hasonlíani, míg az óriások, Fasolt (Günther Groissböck) és Fafner (Sorin Coliban) verekedős bajkeverőkre, a rajnai sellők (Mirella Hagen, Julia Rutigliano és Okka von der Damerau) pedig fehérneműben rohangáló, csábító szépségekre emlékeztették. A recenzens kifogásolta, hogy a rendezés csekély útmutatással szolgált az értelmezés számára a nyilvánvaló asszociációkon túlmutatóan, azt azonban megjegyezte, hogy három opera még hátravan. A ciklus további részei egyébként Azerbajdzsánban (Bakuban) és a Wall Streeten játszódnak.

A Guardian kritikusa ezzel szemben elsősorban azt találta problematikusnak, hogy a színpadi közeg súlytalanul kegyetlen, kisszerű világa, illetve a kivetítő által biztosított lehetőségek szorgalmas kihasználása valójában elválasztotta a cselekményt a zenétől. A Ring így kettészakadt, Wagner és Castorf alkotása pedig csak alkalmanként találkozott - írta. Ráadásul a látvány és a hangzás megosztottsága éppen a legfontosabb pillanatokat - például Alberich átkát - fosztotta meg valódi jelentőségüktől.

Ha Castorf munkája nem is, az énekesek teljesítménye elnyerte a közönség tetszését. A nézők mindenekelőtt az Alberichet éneklő Martin Winklert jutalmazták - a basszusnak tapsviharban volt része -, a legnagyobb elismerést azonban Kirill Petrenko karmester söpörte be.

A közönség soraiból többen A Rajna kincsének misztikumát hiányolták az előadásból, míg mások megjegyezték, hogy Castorf víziója kétségbeesett próbálkozás volt arra, hogy sokkoljon, és a címlapokra kerüljön. Ugyanakkor akadtak ellenvélemények is, a Die Zeit című lap munkatársa például dicsérte a darabot - jóllehet A walkürről szóló írása ("Ne tördőjön a rendezéssel, hallgassa a zenét"!) alapjában véve már a zenei élményekre koncentrál.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Klasszikus

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.
Zenés színház interjú

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A Budapesti Operettszínház készülő előadásáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.