Zenés színház

Valhalla-benzinkút

2013.07.29. 14:56
Ajánlom
"Előbb tekintsék meg, aztán kövezzenek meg engem" - jelentette ki új Ring-interpretációjáról Frank Castorf még a fesztivál megnyitása előtt. Kívánsága bizonyos értelemben teljesült is: Bayreuth közönsége kifütyülte A Rajna kincsét a július 26-i premieren. A rendező nem jelent meg a színpadon az előadás után, bár egyesek szerint pusztán azért döntött így, mert a gesztust a tetralógia végére tartogatja.

Az előadásról szóló beszámolójában a DPA kritikusa úgy vélte, hogy A Rajna kincse különösen híján volt az ihletnek. Castorf - a berlini Volksbühne intendánsa - az 1960-as évek Amerikájába ültette át a darab cselekményét. A látványosan berendezett színpad, amely a Guardian recenzensét Tarantino világára emlékeztette, egy motelt vagy egy benzinkutat ábrázolt - ízlés szerint - a 66-os út mentén.

A koncepció sok eleme hatásvadász, ami néhol szórakoztató, de semmi esetre sem lebilincselő - vélekedett a DPA kritikusa. Castorf a premier előtt úgy nyilatkozott - idézte fel az újságíró -, hogy számára az új feldolgozás központi kérdése az, mi tölti be manapság az emberek szemében az arany szerepét. A rendező szerint ez pillanatnyilag az olaj. "Rendben, a történet egy benzinkúton játszódik, és Loge egy alkalommal olajat önt Alberich fejére, Castorf interpretációja azonban nem megy tovább a magyarázatban" - mutatott rá a kritikus, aki kevéssé rokonszenvezett a stricivé és nőkereskedővé avanzsált Wotannal (Wolfgang Koch), valamint a tulajdonaiként színre lépő Frickával (Claudia Mahnke) és Freiával (Elisabet Strid). Hasonlóképpen nem nyerte meg a tetszését Loge (Norbert Ernst) figurája sem, akit leginkább egy korai lesifotóshoz tudott hasonlíani, míg az óriások, Fasolt (Günther Groissböck) és Fafner (Sorin Coliban) verekedős bajkeverőkre, a rajnai sellők (Mirella Hagen, Julia Rutigliano és Okka von der Damerau) pedig fehérneműben rohangáló, csábító szépségekre emlékeztették. A recenzens kifogásolta, hogy a rendezés csekély útmutatással szolgált az értelmezés számára a nyilvánvaló asszociációkon túlmutatóan, azt azonban megjegyezte, hogy három opera még hátravan. A ciklus további részei egyébként Azerbajdzsánban (Bakuban) és a Wall Streeten játszódnak.

A Guardian kritikusa ezzel szemben elsősorban azt találta problematikusnak, hogy a színpadi közeg súlytalanul kegyetlen, kisszerű világa, illetve a kivetítő által biztosított lehetőségek szorgalmas kihasználása valójában elválasztotta a cselekményt a zenétől. A Ring így kettészakadt, Wagner és Castorf alkotása pedig csak alkalmanként találkozott - írta. Ráadásul a látvány és a hangzás megosztottsága éppen a legfontosabb pillanatokat - például Alberich átkát - fosztotta meg valódi jelentőségüktől.

Ha Castorf munkája nem is, az énekesek teljesítménye elnyerte a közönség tetszését. A nézők mindenekelőtt az Alberichet éneklő Martin Winklert jutalmazták - a basszusnak tapsviharban volt része -, a legnagyobb elismerést azonban Kirill Petrenko karmester söpörte be.

A közönség soraiból többen A Rajna kincsének misztikumát hiányolták az előadásból, míg mások megjegyezték, hogy Castorf víziója kétségbeesett próbálkozás volt arra, hogy sokkoljon, és a címlapokra kerüljön. Ugyanakkor akadtak ellenvélemények is, a Die Zeit című lap munkatársa például dicsérte a darabot - jóllehet A walkürről szóló írása ("Ne tördőjön a rendezéssel, hallgassa a zenét"!) alapjában véve már a zenei élményekre koncentrál.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„Nem hiszem, hogy Mozartnak könnyű volt” – interjú Pusker Júliával

Tehetségről, jelenről, jövőről beszélgettünk a fiatal hegedűművésszel. Sok éve ismerős világ számára a színpad, de az egészséges drukkot nem kell és nem is szabad kinőni. Mozart életét pedig nem tette könnyebbé, hogy csodagyerek volt. Pusker Júlia augusztus 4-én lép fel Balatonfüreden, a Klassz a pARTon fesztiválon.
Klasszikus

Egy éjszaka a hangszerek királynőjével

Nagy öröm, hogy a bezártság után a Filharmónia Magyarország szervezésében több száz programon vehetünk részt a nyáron. A fesztiválok mellett országos programokkal, nyáresti kikapcsolódással várják a közönséget. Több mint 60 városban, több mint 100 koncerttel érkezik idén az OrgonaPont sorozat, augusztus 7-én pedig az Orgonák éjszakáján népszerűsítik tovább a hangszerek királynőjét. Különlegesség, hogy Ferenc pápa énekeggyüttese, a világ legrégebbi kórusa is csatlakozik a programhoz.
Zenés színház

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Színház

Nem akarta, hogy bárki lássa hanyatlani – Sződy Szilárd emlékére

81. életévében elhunyt Sződy Szilárd rendező, dramaturg, oktató, Sződy Szilárd szobrász- és éremművész unokája. Bicskei Kiss László színész, rendező emlékezett meg róla.
Vizuál

L. Simon László a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A korábbi kulturális államtitkár megbízatása öt évre szól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Nem is ügyefogyott

Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Szerelemhez nem kell szépség – ugye már ön is dúdolja mindegyik slágert? És ha még hozzátesszük a „Fekete Péter öcsém, te kis ügyefogyott” kezdetű nótát, máris helyben vagyunk: a Szabadkai Népszínház 2019-ben bemutatott, azóta is repertoáron tartott, számos sikeres vendégjátékot megjárt előadása, a Fekete Péter a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatkozik be Budapest közönségének.
Zenés színház ajánló

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Zenés színház hír

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.