Zenés színház

Valóban politikai himnusz volt a Nabucco kórusa?

2017.08.15. 10:05
Ajánlom
Máig élő anekdota, miszerint az olasz Risorgimento idején Verdi operájának Rabszolgakórusa a mozgalom egyik himnusza volt. Az operaszerző elkötelezett és lelkes hazafi volt, de érdemes megnézni, mennyi igaz a róla szárnyra kapott legendákból.

A 19. századi opera nem az volt, amit ma operaként ismerünk. Egy hatalmas közösségi térként működött, ahol az emberek szabadon kifejezhették a véleményüket az előadásról és általában szinte mindenről, ami nem politika. Ez persze nem jelentette azt, hogy a politika kint maradt volna, sőt:

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Kapcsolódó

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

az operaszerzők gyakran elrejtettek politikai üzenetet a műveikben, amik aztán átcsúsztak a cenzorokon.

 Ez a titokzatosság teszi olyan nehézzé az opera és a politika kapcsolatának tanulmányozását, és ez vezetett oda, hogy egyes történészek olykor a legvadabb politikai szerepet tulajdonították egy-egy dalműnek.

Egy 1859-es rajzon az emberek a házfalakra írják Verdi nevét: Viva V.E.R.D.I., az az éljen Vittorio Emanuele, Olaszország királya.

Egy 1859-es rajzon az emberek a házfalakra írják Verdi nevét: Viva V.E.R.D.I., az az éljen Vittorio Emanuele, Olaszország királya. (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

Verdi nevéhez is számos legenda kötődik. Amikor az olasz zeneszerző 1901-ben meghalt, 300 ezer ember gyűlt össze a temetésén, akik együtt énekelték a Va pensiero kezdetű kórust a Nabuccóból. A történet egyike a legszebbeknek arról, hogy miként hozhatja össze a zene az embereket. Az operát Verdi 1842-ben mutatta be, és a legenda szerint a kórus rögtön az Itália egyesítését célzó mozgalom himnusza lett, de erre nincsen semmilyen bizonyítékunk, ahogy arra sem, hogy ezen a bemutatón többször is visszatapsolták a Va pensierót.

Nagyon kevés dolog utal arra, hogy Verdi zenéje ennyire gyújtó hatással bírt volna az olaszokra

írja Roger Parker zenetörténész.

Az egyik legfőbb bizonyíték a legenda cáfolására 1848-ból, Milánóból származik. Márciusban, néhány rövid hónapra a milánóiak kiverték az osztrákokat a városból, és a győzelem hatására Verdi kiadója, a Ricordi egy gyűjteményt is megjelentetett patrióta himnuszokból, és az operaházak is hazafias műveket tűztek műsorra. Verdi zenéje mégis kimaradt ebben az időszakban, egyáltalán nem említik őt a korabeli lapok. Augusztusban az osztrákok újra Milánóban voltak, a Scala pedig csak az év végén nyitott ki megint.

Egy olyan időszakban, amikor a cenzúra és a rendőrség minden forradalmi hangot elnyomott, a Scala minden gond nélkül műsorra tűzött három Verdi-operát

 (az egyik a Nabucco volt). Ha Verdi csakugyan olyan kimagasló szimbóluma volt az egyesítéspártiaknak, ahogy azt a 20. században gondoltuk, ez aligha történhetett volna meg.

A Nabucco budapesti előadásának színpadképe

A Nabucco budapesti előadásának színpadképe (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház, fotó: Nagy Attila)

Pedig az opera műfajával, amely a legfontosabb közösségi elfoglaltság volt a korban, a nacionalisták is szerettek volna kezdeni valamit. 1836-ban egy párizsi lapban Giuseppe Mazzini A zene filozófiája címmel jelentetett meg esszét, amelyben azt írja, hogy az operában a tömegeknek szót adó nagy kórusokra és kritikus helyzetekre mutató történetekre van szükség. De ez az írás 1848-ig nem jutott el Itáliába, és a Nabucco ennél korábban íródott.

Valószínűbb, hogy a Va pensiero az 1860-as években vált a forradalom szimbólumává, amikor a kórus nosztalgikus, enyhén fájdalmas hangja jól rezonált az elmúlt patrióta hőstettekkel és hősökkel. Ez nem jelenti azt, hogy Verdi nem volt elkötelezett híve és aktív részese az 1848-49-es eseményeknek, sőt. 1849-ben például operát írt a római köztársaság megalakulásakor (ez volt a ma már alig játszott La battaglia di Legnano – A legnanói csata).

Mindennek fényében erőteljes túlzás Verdit az olasz forradalmak „bárdjának” tekinteni, mégis ez terjedt el a következő évtizedekben. Verdinek szerencséje volt, még a neve is jó akrosztikonnak bizonyult (Vittorio Emanuele Re D' Italia). Az új olasz államnak az 1860-70-es években szüksége volt egy nemzeti narratívára, ezért Verdi szerepének hangsúlyozása megfelelőnek bizonyult a célhoz.

Verdi temetése 1901-ben

Verdi temetése 1901-ben

Verdi a 20. századra végképp a tömegek élén járó nemzeti zeneszerzővé vált az utókor szemében. Ezt a képet erősítették róla a fasizmus idejében is (az 1941-ben tartott állami Verdi-ünnepség volt ennek a jelenségnek a csúcspontja), és az operarajongóknak is szimpatikus volt ez az imidzs. Az már más kérdés, hogy mennyi az igazság belőle.

Nézze meg, hogy rajzolja meg Verdi portréját ez a YouTube-művész!

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Színház

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház puccini

A legrangosabb Puccini-fesztiválon mutatják be Káel Csaba rendezését

Puccini Lidércek című operáját a festői olasz városban viszik színpadra a PFZ és a Pécsi Balett előadásában.
Zenés színház opera

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Zenés színház hír

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Zenés színház hír

A San Franciscó-i opera lemondta Domingo koncertjét

A világhírű spanyol operaénekes október elején koncertezett volna San Franciscóban, a szexuális zaklatások vádjai miatt mondták le fellépését.
Zenés színház metoo

Nyolc énekes vádolja Plácido Domingót helytelen szexuális viselkedéssel

Az Associated Press riportja szerint a sztártenor, a Los Angeles-i Operaház vezető beosztású művészeként rendszeresen visszaélt hatalmával. Nyolc énekes és egy táncos vádolja.