Zenés színház

Valóságellenes terápia

2010.04.25. 07:57
Ajánlom
A Budapesti Operettszínház következő premierje a Madame Pompadour lesz. Az operett címszerepét Kalocsai Zsuzsa alakítja.

- Hogyan és mikor dől el, hogy valaki operettszínésznő lesz?

- Eredetileg az opera vonzott, sőt legszívesebben oratóriuménekesnek képzeltem el magamat. Nem is távolodtam el ettől, mostanában is részt veszek olykor templomi koncerteken. Volt idő, amikor egyáltalán nem gondoltam volna, hogy a zárkózott lelkemmel ilyen léha, kitárulkozós dologba fogok, mint az operett. De aztán úgy alakult, hogy operett-musical szakot hirdettek meg a színművészeti főiskolán... szóval a véletlen is belejátszott.

- Hát az hogyan és mikor dől el, hogy primadonna vagy szubrett lesz az operettszínésznő?

- A hangi és fizikai adottságok a meghatározóak. Az alkatom, a 174 centiméteres magasságom is az előbbire predesztinált.

- Azt hinném, hogy nem csak ezen múlik. A primadonnaság biztosan benne van valahol a habitusban, a mentalitásban is. Az az elegancia, az a tartás, az a fenségesség...

- Azt leginkább a ruha adja. Bár kétségtelen, hogy egy s más eleve megvolt bennem. Például nem kellett megtanítani engem arra, hogyan kell leülni nagyestélyiben. Valahogy magamtól tudtam bizonyos kötelező elemeit a primadonnaságnak. Amúgy viszont szubrettlelkem van. A szubrett vidámsága, ruhái, színei, dalai vonzanak. Néha úgy érzem, mintha össze lennénk cserélve kedves kolléganőmmel, Oszvald Marikával, akiben viszont él belül egy primadonna. Így hát előfordul, hogy veszek egy ruhát, ami azután nála landol, én meg kapok tőle valami nekem való kis rózsaszínt...

- Nem, én ragaszkodom Kalocsai Zsuzsához mint primadonnához. Egyébként van ebben a szakmában folytonosság? Átvett-e olyasmit az elődeitől, amit aztán továbbvisznek a következők?

- Amikor 25 évvel ezelőtt pályakezdőként az Operettszínházba kerültem, Németh Marika, Petress Zsuzsa, Tiboldi Mária voltak a sztárok. Sokat lehetett tanulni tőlük, főleg Németh Marikától. Nem tudott úgy végigmenni a színházon, hogy ne ő köszönt volna előre mindenkinek. A színpadon megőrizni a méltóságot, a színpadon kívül pedig az emberséget - ehhez tartotta magát, s ezt érdemes volt jól megjegyezni. Hogy a mostani fiatalok ellesnek-e valamit tőlem - nem tudhatom. De amikor arra gondolok, hogy hová, merre tarthat a pályám, eszembe jut a tanítás. Például a színpadi etika, amibe hasznos lenne beavatni az ifjú kollégákat, hogy ne a saját kárukon kelljen megtanulniuk. Magát a szakmát, a mesterséget oktatni - attól egyelőre ódzkodom, mert hatalmas felelősség.  Még sokkal többet szeretnék tudni ahhoz, hogy úgy érezzem, van már mit átadnom. Régen a primadonnák, ha kiöregedtek, öltöztetőként szolgáltak. Ma azért nem ez a perspektíva. Ráadásul az operettszerzők nem feledkeztek meg teljesen a korosodó színésznőkről, hiszen mégiscsak megírtak egy-egy Cecília- vagy Madame Fleury-szerepet is...

- Sokat változott 25 év alatt az operettjátszás?

- Pergőbb, gyorsabb lett. 10-re érjen véget az előadás, mert 10 után már nem szívesen járnak az utcán a nézők. Modernizálják, korszerűsítik az operettek szövegét, közelítik a musicalhez. Néha maira veszik a jelmezeket is, de azt nem szeretem.

- Akkor nem szerette a Bál a Savoyban-t sem?

- Jaj, dehogyisnem! Ott Eszenyi Enikő rendező nagyon jó helyzetbe hozott engem La Tangolita szerepében. Igaz, nem volt habos-fodros selyemruhám spanyol táncosnőként, igaz, micisapka volt a fejemen, de az csillogott-villogott, és az udvartartásom is megfelelt. Mert, igen, a primadonna elsősorban attól primadonna, ahogy a férfipartnerek kezelik a színpadon.

- Ki a kedvenc bonvivánja?

- Régebben Jankovics József. Most Vadász Zsolt. Gyönyörűen énekel, magas, jóképű, szőke - bár az életben a barnákat szeretem -, és szépen bánik velem.

- Hódol. Hát igen. Szép lehet minden este diadalt aratni a színpadon, és győztesen menni haza.

- Az biztos, hogy operettet játszani olyan, mint egy terápia. Valóságellenes terápia. De megélünk benne másféle érzéseket is. Ahogy múlik az idő, gyűlnek a tapasztalatok, az ember a második felvonásbeli finálé fájdalmát is egyre mélyebben és gazdagabban képes kifejezni.

- Legtöbbször kettős szereposztásban mutatják be az operetteket. Átvesznek egymástól játékötleteket a lekettőzött primadonnák? Vagy tudatosan különbözik az egyik alakítás a másiktól?

- Van, aki csak átvesz... De most komolyan: régen az volt a szokás, hogy a próbatáblára is kiírták: nézi a másik szereposztás. Ma olyan nagyüzemien működünk, hogy erre nemigen adódik lehetőség. A színháznak az az érdeke, hogy a két szereposztás nagyjából ugyanazt csinálja, egyforma jelmezben, azonos ritmusban. Ez a hasznos és biztonságos. Én viszont, a színész, természetesen nem örülök, ha felcserélhetőek vagyunk. Tehát szeretem az olyan rendezőt, aki a különbözőségünkre is hagyatkozik, s engedi mindkét primadonnának hogy a maga módján, a saját személyiségének megfelelően közelítse meg a figurát. Szinetár Miklós például ilyen, akivel most a Madame Pompadourt próbálom bizakodón, élvezettel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Zenés színház

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Vizuál

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

„Engem sosem vonzott, hogy a kamera előtt legyek, engem az fogott meg, ami mögötte van” – fogalmazott Mártonffy Zoltán, a Minden Rendben producere, akivel egyebek közt arról beszélgettünk, miért fogtak bele nagyjátékfilmek gyártásába.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.