Zenés színház

Váratlan fordulattal ér véget a dzsihádista Mozart-opera

2015.07.06. 14:36
Ajánlom
Martin Kusej a dzsihadisták világába helyezte a Szöktetés a szerájbólt, amelyet a 67. Aix-en-provence-i Nemzetközi Operafesztiválon mutattak be.

A bemutató előtt a rendező két jelenetet is kivett az előadásból, illetve átalakított, miután a június 26-án Franciaországban, Tunéziában és Kuvaitban végrehajtott iszlamista merényletek után a fesztivál vezetőségével együtt úgy ítélte meg, hogy "egyszerűen elviselhetetlenek" lennének az Iszlám Állam dzsihadista szervezetre egyértelműen utaló képek.

A tunéziai tengerparton 38 áldozattal járó támadást és a 26 ember halálát okozó öngyilkos merényletet egy kuvaiti síita mecset ellen az Iszlám Állam vállalta magára. Franciaországban ugyanezen a napon egy feltételezett dzsihadista lefejezte a főnökét, majd megpróbált felrobbantani egy vegyi üzemet.  A Mozart-opera első felvonásában egy kivégzési jelenet látható, amelyet az európaiakat a sivatagban fogva tartó dzsihadisták egy fekete zászló és egy fotós kamerája előtt hajtanak végre. A zászlón végül nem szerepelnek az eredetileg tervezett feliratok, amelyek az Iszlám Államra utaltak volna. A Mozart-mű nem várt fordulattal ér véget: Szelin pasa nem akar bosszút állni ellenségein és szabadon bocsátja mind a négy foglyát. Kusej rendezésében viszont a túszokat lefejezik, de a fejek bemutatása helyett Ozmin, a pasa falusi jószágának felügyelője véres rongyokat lenget az előadás végén.

"A megjelenítés kérdése nagyon érzékeny dologgá vált, és nem akartuk, hogy az előadás részleteit a kontextusból kiragadva lássuk viszont az interneten" - mondta a módosítások kapcsán Bernard Foccroulle fesztiváligazgató. "Ez nem cenzúra, ez a felelősség jele" - tette hozzá. Ez az első alkalom, amióta 2007 óta Foccroulle igazgatja a fesztivált, hogy a vezetőség kérésére a rendező változtat egy előadáson. "A június 26-i támadások óta az Iszlám Államra való utalás egy operaszínpadon nem tűnik indokoltnak" - vélte az igazgató.  Az előadásról egyébként a sajtóban publikálható fotók sem készültek.

Az Aix-en-provence-i Nemzetközi Operafesztiválon hagyománynak számít, hogy minden évben bemutatnak egy Mozart-operát. Az igazgató szerint a Szöktetés a szerájból című művet gyakran meseszerűen és giccsesen adják elő, Martin Kusej kortárs rendezése viszont érvényes értelmezését adja az operának.

Megszületésekor a Mozart-opera illeszkedett a törökökről kialakított egzotikus európai értelmezési vonulatba. Kusej rendezése teljesen új értelmet ad a műnek. Az 1782-ben írt daljátékot áthelyezte az 1920-as évekbe, amikor a gyarmatosítók a közel-keleti területeken osztozkodtak. Az előadás több jelenete is ugyanakkor a mai világot idézi, arcukat eltakaró, fegyveres dzsihadistákkal. A librettót a rendező átírta, a színpadon olajkutak, illetve az iszlamisták által a paradicsomba képzelt hetven szűz is megjelenik, a németül írt operát pedig gyakran angolul folytatott párbeszédek szakítják meg.

A július 3-ai bemutatón a Freiburger Barockorchester zenekart Jérémie Rhorer vezényletével hatalmas tapssal jutalmazta a fesztiválközönség, a politikai érzékenységéről és a kortárs társadalmat megidéző radikális rendezéseiről ismert rendezőt viszont többen kifütyülték. Az előadás július 21-ig látható a fesztiválon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.